Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur lyckas med innemurgröna?
          MrNorth
          Inlägg 08-11-2004, 11:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag har köpt lite murgrönor... och alltid, oavsett hur mycket vatten de får och hur soligt eller skuggigt de står så börjar de vissna efter typ 1 månad. Är det nåt speciellt de behöver?

/Henrik

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-11-2004, 17:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Saxat från Gröna Rum:

Murgrönan är ju en uteväxt upp till zon 3 så den vill ha en sval övervintring mellan 0 till+10 grader och behöver vattnas ytterst sparsamt pga. den låga temperaturen. En jordkällare eller ett garage duger bra. Om man inte har tillgång till detta så kan man stänga av elementet under något fönster så att temperaturen sjunker något och växten slipper undervärmen.

Hoppas att det hjälper dig!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          MrNorth
          Inlägg 08-11-2004, 18:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Hmm vet inte riktigt. Jag har haft murgröna sen i april.. på flera olika ställen, i badrumsfönstret i hallfönstret på hallväggen... och alla har haft en sak gemensamt... de har dött. Och jag vattnar endast om de är torra. Hur stora krav har murgröna på ljuset? Det är ju medel-halvmörkt på de ställen jag har haft dem. Utom i hallfönstret och badrumsfönstret, där ljus sipprar in (inget direkt ljus som i de andra fönstren jag har)

Är väldigt undrande... tror jag har köpt totalt ett tiotal murgrönor (billiga- 15 kr) för att byta ut de som dör... finns det kanske nån härdigare klängväxt? jag hatar plast och sidenväxter...

/henrik

Citera
          lolo
          Inlägg 09-11-2004, 00:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej Henrik! Ja, murgrönor är verkligen knepiga. Det gäller att få dem att trivas bra, annars protesterar de. Jag har mina murgrönor utomhus på sommaren, då de får hög luftfuktighet vilket nog är det viktigaste. På vintern när luftfuktigheten sjunker blir det svårare att få dem att trivas och då har de i regel dött. Brukar ha försökt att ta sticklingar och stoppat dem i vatten så att de överlever till våren och man kan ha dem utomhus. Men nu när jag har hus med källare så har jag ställt dem i tvättstugan, där de trivs förträffligt. Där ligger temperaturen på 16-17 grader och luftfuktigheten är något högre med bra dagsljus. Dagsljus tror jag inte är lika viktigt, men för min variegerade sort betyder det ev mer än för de grönbladiga. Har du nåt sånt ställe som du kan placera dem på, tror du? Annars är gullrankor ypperliga klängväxter inomhus, även på vintern!/Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 10-11-2004, 09:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Så här ser min murgröna ut som jag tog ur en julgrupp för 9-10 år sen! Den står inne året runt och får ingen speciell skötsel. Har stått i både öster- och västerfönster men inte i direkt sommarsol. Den har inte fått någon ny jord på alla år och ingen gödning. Skvättar på den lite mjukt vatten (helst regnvatten) ett par gånger i veckan. Under semesterveckorna stod den tillsammans med övriga hemmaväxter på bevattningsmatta med tillsyn ett par gånger under tiden (påfyllning av vatten på mattan).
          Jag hittade ett konstigt, förkrympt och torkat litet träd (såg ut som ett dvärgäppelträd) som den får klättra i och som nog syns på bilden.

Som framgår så har jag inte ansträngt mej för att få den att trivas! Men det är väl så den växer naturligt?

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          lolo
          Inlägg 10-11-2004, 13:48
          Länk hit: #6

Medlem

Hej Gunvor! Jo, din murgröna såg väldigt fin ut! Ser ut att trivas. Jag måste bara få fråga, har du värmeelement under fönstret? Jag har fått för mig att de är kinkigare då, eftersom luften blir torrare. "Gamla trähus" (vår sommarstuga) brukar de trivas i, samt hus med luftburen värme (inga element). mvh Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 10-11-2004, 14:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Jo, Ann-Louise, jag har vattenburet värmeelement under, men jag skruvar ner nästan så mycket det går. Kalla dagar på vintern när man brassar på i elementena, så brukar jag flytta in blommorna en bit in i rummen så dom inte säckar ihop i värmen. Men det händer ändå att jag får plocka torra blad, men murgrönan har åtskilliga "armar", så det syns inte så mycket när jag virar in dom in i det lilla torra trädet.
          I vinter har jag tänkt ta ut den till fritidshuset (trähus) där vi har luftburen värmeväxlare och då blir det aldrig så torr luft som med element.

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          lolo
          Inlägg 10-11-2004, 21:04
          Länk hit: #8

Medlem

Hej igen, Gunvor! Tack för svaren och lycka till med din fina murgröna! Mina står nu i tvättstugan med bra dagsljus, där de ska få vila under den mörkaste tiden som ligger framför oss. Har så många andra växter som tagit över deras platser så det är OK! tongue.gif /Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon