CITAT (Jill-Ulrika @ 15-11-2004, 22:57)
Att klarspråk och tidningarnas debattsidor skulle vara så mycket läsarnas sidor är nog lite att ta i. Visst, redaktörerna syns inte men finns där alltjämt och det görs det ett urval av vad som sänds respektive publiceras. Hemskt vore väl annars. Men det går ju att ringa P1s telefonsvarare och tala in ett längre meddelande fortfarande och som kan sändas tillsammans med den förkortade versionen av Ring P1.
Och jag kan bara hålla med om P1 som guldkanal! Själv lyssnar jag med glädje på Kulturnytt, Tendens, Kaliber, Vågen, däremot är land och sjöväderrapporten väl i sövande laget

Av ditt inlägg och även från andra sammanhang har jag fått uppfattningen att många inte riktigt känner till hur
Ring P1 fungerar, antagligen beroende på att man bara lyssnat på den s.k. kortversionen.
Ring P1 i "orginalversionen" sänds mellan kl 9:20 - 10:00 måndag till fredag. Ringer man då har man chans att få samtala med programledaren rakt ut i radio.
Övrig tid lär man komma till en telefonsvarare (typ den som Klarspråk hade) och kan lämna inlägg som det finns en liten, liten chans att de sänds någon dag senare, insprängda och utspridda mellan alla direktsamtal och programledarprat om inkomna epostmeddelanden.
Orginal-Ring P1 är som framgått 40 minuter långt och totala andelen "bandade inlägg" brukar i snitt ligga på ca 3 - 4 minuter.
Sedan klipper/stympar någon det hela till en 10-minuters "kortversion" som sänds kl 14:50 - 15:00, och 20:35 - 20:45. I kortversionen brukar ofta alla bandade inlägg vara bortklippta.

Klarspråk som startades i slutet av 1980-talet var under många år 15 minuter långt, men kortades - troligen ca 10 år senare - till blott 10 minuter.
Programmet innehöll endast bandade inlägg och sändes den senaste tiden tre gånger per dag, kl 05.35, med repris 14.50 och 20.35.

Jag har själv fått med ett antal inlägg i Klarspråk. Men jag, liksom flertalet av andra som jag känner som också haft inlägg med i Klarspråk, skulle inte kunna tänka mig/sig att istället ringa och försöka slänga käft med en mer eller mindre slipad, ibland fräck och manipulerande journalist, rakt ut i radion.
Möjligheterna att få sina inlästa debattinlägg uppspelade i radion har drastiskt minskats sedan Klarspråk togs bort. För det första har alltså totala tiden för bandade inlägg reducerats till mindre än hälften mot i Klarspråk. Dessutom sänds de få bandade inlägg som tas med i Ring P1 ofta blott en enda gång, och då på en tid då de flesta arbetande och studerande inte torde kunna lyssna.
Det var också mycket lättare att lyssna på Klarspråk även på andra tider: man kunde helt enkelt ringa upp och och automatiskt få hela programmet uppspelat i luren.

Eller lyssna via webben och ladda hela programmet (10 min) om man så önskade, vilket var helt realistiskt även för oss som saknar bredband.