Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ge oss Klarspråk tillbaka, Debattprogammet som försvann
          Jill-Ulrika
          Inlägg 09-11-2004, 23:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Jag har lyssnat endel på Klarspråk och jag kan säga att jag föredrar det nya programmet Ring P1 bättre, där programledare som Tomas Tengby och "Täppas" ställer följdfrågor och ger personer en möjlighet att på ett helt annat sätt utveckla sina resonemang.

Att läsa innantill efter ett manus som det var fråga om i Klarspråk är det lätt att låta sansad trots att vissa inlägg kanske egentligen är helt uppåt väggarna. Tycker det är lättare att få en uppfattning om man hör debatten live.

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Posse
          Inlägg 10-11-2004, 13:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Bland det finfina i Klarspråk tycker jag var att programmet framstod som praktiskt taget lyssnarnas alldeles eget program. Redaktörerna var inte mer "synliga" är på många tidningars debattsidor - de presenterade endast med någon mening de resp inläggen utan att på allra minsta sätt antyda sina ev egna åsikter i debattämnena. smile.gif

Det förekom också i Klarspråk precis som på många tidningars debattsidor att långa debattslag med ett antal "salvor" från olika håll utspelade sig. Detta uppmuntrades och underlättades genom att redaktörerna rätt ofta spelade upp kortare "citat" ur det inlägg som ev bemöttes. smile.gif

För att lämna inlägg i Klarspråk var det säkert nästan ett måste att man var någorlunda skrivkunnig så att man innan man ringde upp inspelningsmaskinen hade författat ett bra inlägg.

Visst kan ett visst mått av direktsamtal som i RingP1 vara motiverat pga att kanske inte alla är så bra på att formulera Klarspråksvänliga inlägg, men att bara bygga den s.k. debatten på direktsamtal med mer eller mindre slipade journalister, är väl i stort sett samma sak som om tidningarna avskaffade sina sidor med debattartiklar och insändare och endast publicerade egna artiklar. sad.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 10-11-2004, 13:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (gammelnalle @ 09-11-2004, 16:17)
          Själv ogillar jag "Kulturnytt", "Ekonomiska klubben" och "lider" mig igenom dem... men tänker INTE klaga på programmen... jag KAN ju stänga av. Det finns säkert många som tycker att de är programtablåns clou.

"Ekonomiska klubben" dog ju vid förra årsskiftet, som tur var. Annars var det ju lite roligt att höra vilka stolliga argument som nationalekonomer (och andra ekonomer) hade för att förklara förändringar i världsekonomin. Det blev mycket klart att ekonomi inte är en vetenskap . Delar av "Ekonomiska klubben" finns kvar i programmet pengar.

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 10-11-2004, 14:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 3 326

CITAT (Ina @ 09-11-2004, 11:12)
          Naturmorgon, vetenskapsradion, kulturnyheter...  det finns mycket roligt att lyssna på! P1 är en guldkanal!!

Är periodare när det gäller radiolyssnande (älskar tystnaden, kanske för att jag har tre surrande barn+kompisar runt mig, då blir de tysta stunderna värdefulla) men är man inte ute efter musik så är P1 en mycket bra kanal tycker jag.

--------------------
          "Den som söker den letar"

Citera
          Posse
          Inlägg 15-11-2004, 13:36
          Länk hit: #25

Medlem

För mig ter det sig snudd på helt obegripligt hur folk kan välja bort att lyssna på P1. ohmy.gif

P3 lyssnar jag bara på i yttersta nödfall, som t.ex. någon gång om året tidigt på morgonen när P1 kanske ännu inte kommit igång. sleep.gif

Idag tipsade det förresten i Odla med P1 om denna sajt Odla som jag nu skriver på. smile.gif

Kolla f.ö. gärna på P1:s webbsida med en förteckning program A - Ö över vad allt som bjuds. smile.gif

Citera
          ah56
          Inlägg 15-11-2004, 13:49
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 448
          Medlem nr: 3 314

P1 är en guldkanal

Förr lyssnade jag alltid på P4 eftersom det kändes viktigt att få information av lokal natur. I somras rattade jag över till P1 eftersom jag alltid missade Sommar Sommar och upptäckte då denna guldkanal. Så mycket nyttigt som jag lärt mig där. Musik kan jag spela med egna skivor eller på datorn där jag laddat hem det jag gillar.

--------------------
          Annika i Mölndal Zon 2

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 15-11-2004, 22:57
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Att klarspråk och tidningarnas debattsidor skulle vara så mycket läsarnas sidor är nog lite att ta i. Visst, redaktörerna syns inte men finns där alltjämt och det görs det ett urval av vad som sänds respektive publiceras. Hemskt vore väl annars. Men det går ju att ringa P1s telefonsvarare och tala in ett längre meddelande fortfarande och som kan sändas tillsammans med den förkortade versionen av Ring P1.

Och jag kan bara hålla med om P1 som guldkanal! Själv lyssnar jag med glädje på Kulturnytt, Tendens, Kaliber, Vågen, däremot är land och sjöväderrapporten väl i sövande laget rolleyes.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          birgitek
          Inlägg 16-11-2004, 22:35
          Länk hit: #28

Gäster

Har hört Klarspråk nån gång, men det kan väl knappast kallas debatt när några rabiata fanatiker får mala på utan att bli bemötta. Nu var väl inte alla inlägg av den typen, men allför många.
          Birgit Ek

Citera
          Posse
          Inlägg 18-11-2004, 13:15
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Jill-Ulrika @ 15-11-2004, 22:57)
          Att klarspråk och tidningarnas debattsidor skulle vara så mycket läsarnas sidor är nog lite att ta i. Visst, redaktörerna syns inte men finns där alltjämt och det görs det ett urval av vad som sänds respektive publiceras. Hemskt vore väl annars. Men det går ju att ringa P1s telefonsvarare och tala in ett längre meddelande fortfarande och som kan sändas tillsammans med den förkortade versionen av Ring P1.

Och jag kan bara hålla med om P1 som guldkanal! Själv lyssnar jag med glädje på Kulturnytt, Tendens, Kaliber, Vågen, däremot är land och sjöväderrapporten väl i sövande laget rolleyes.gif

Av ditt inlägg och även från andra sammanhang har jag fått uppfattningen att många inte riktigt känner till hur Ring P1 fungerar, antagligen beroende på att man bara lyssnat på den s.k. kortversionen.

Ring P1 i "orginalversionen" sänds mellan kl 9:20 - 10:00 måndag till fredag. Ringer man då har man chans att få samtala med programledaren rakt ut i radio.

Övrig tid lär man komma till en telefonsvarare (typ den som Klarspråk hade) och kan lämna inlägg som det finns en liten, liten chans att de sänds någon dag senare, insprängda och utspridda mellan alla direktsamtal och programledarprat om inkomna epostmeddelanden.

Orginal-Ring P1 är som framgått 40 minuter långt och totala andelen "bandade inlägg" brukar i snitt ligga på ca 3 - 4 minuter.

Sedan klipper/stympar någon det hela till en 10-minuters "kortversion" som sänds kl 14:50 - 15:00, och 20:35 - 20:45. I kortversionen brukar ofta alla bandade inlägg vara bortklippta. sad.gif

Klarspråk som startades i slutet av 1980-talet var under många år 15 minuter långt, men kortades - troligen ca 10 år senare - till blott 10 minuter.
          Programmet innehöll endast bandade inlägg och sändes den senaste tiden tre gånger per dag, kl 05.35, med repris 14.50 och 20.35. smile.gif

Jag har själv fått med ett antal inlägg i Klarspråk. Men jag, liksom flertalet av andra som jag känner som också haft inlägg med i Klarspråk, skulle inte kunna tänka mig/sig att istället ringa och försöka slänga käft med en mer eller mindre slipad, ibland fräck och manipulerande journalist, rakt ut i radion. unsure.gif

Möjligheterna att få sina inlästa debattinlägg uppspelade i radion har drastiskt minskats sedan Klarspråk togs bort. För det första har alltså totala tiden för bandade inlägg reducerats till mindre än hälften mot i Klarspråk. Dessutom sänds de få bandade inlägg som tas med i Ring P1 ofta blott en enda gång, och då på en tid då de flesta arbetande och studerande inte torde kunna lyssna. sad.gif

Det var också mycket lättare att lyssna på Klarspråk även på andra tider: man kunde helt enkelt ringa upp och och automatiskt få hela programmet uppspelat i luren. smile.gif

Eller lyssna via webben och ladda hela programmet (10 min) om man så önskade, vilket var helt realistiskt även för oss som saknar bredband. smile.gif

Citera
          Skatmor
          Inlägg 25-11-2004, 22:06
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (Posse @ 10-11-2004, 13:23)
          Bland det finfina i Klarspråk tycker jag var att programmet framstod som praktiskt taget lyssnarnas alldeles eget program. Redaktörerna var inte mer "synliga" är på många tidningars debattsidor - de presenterade endast med någon mening de resp inläggen utan att på allra minsta sätt antyda sina ev egna åsikter i debattämnena. smile.gif

Det förekom också i Klarspråk precis som på många tidningars debattsidor att långa debattslag med ett antal "salvor" från olika håll utspelade sig. Detta uppmuntrades och underlättades genom att redaktörerna rätt ofta spelade upp kortare "citat" ur det inlägg som ev bemöttes.  :)

Vad man saknar i P1:s programutbud är ett väl förberett debattprogram som det forna Klarspråk, där redaktörerna hade bearbetat debattinläggen på ett omsorgsfullt sätt och som fick framföras utan kommentarer från en programledare som i Ring P1, ett program som skulle ersätta det nedlagda Klarspråk.
          Innan nedläggningen av Klarspråk yttrade sig Programchefen Hanna Stjärne i P1:s "Vår grundade mening" att debattprogrammet Klarspråk skulle ingå i det nya lyssnarkontaktsprogrammet RingP1:
          CITAT
          Vi kommer att starta ett nytt lyssnarkontaktsprogram där man kommer att kunna vara med i radion på samma sätt som man kan göra i dag; men man kommer  också på sikt på ett annat sätt än idag kunna vara med i kanske en diskussionsgrupp eller en chatt eller man kommer att  kunna  maila in till det här programmet. Så vill jag också utnyttja dom här nya möjligheterna som den nya tekniken ger. Istället för att starta ett tredje program som har en tydligare koppling till webben så tror jag att det blir tydligare för lyssnarna om vi  gör ett samlat program som kommer att få ganska mycket sändningstid.

Det som programchefen utmålade när man stängde Klarspråk har inte infriats med det nya Ring P1 som mest bara är ett 40 minuter långt pratprogram där programledaren står i centrum. De inringda debattinläggen, som skall ersätta det forna Klarspråk, har fått en mycket kort sändningstid och kommenteras praktiskt taget aldrig av programledaren, vilket resulterar i att någon debatt sällan startar. Detta förfarande från radioledningens sida var ett effektivt sätt att ta död på ett seriöst debattprogram som Klarspråk utgjorde. mad.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 16:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon