Tar ni fram rubbet till första advent? Eller tar ni bara fram ljusstakarna och sen resten till jul?
Vad har ni för adventstraditioner?
Jag är ett riktigt julfreak, och första advent är mitt startskott. Jag har elljusstakar överallt, t.o.m. i tvättstugan
I vissa fönster har jag dessutom en stjärna eller en liten fönsterlampstomte. I ena vardagsrumsfönstret har jag en betlehemslykta klädd med röd siden som kommer från min mormors föräldrahem då seklet var ungt. Idag finns det liknande lyktor som kallas Uppsalalyktan och säljs av hemslöjden, då är det Uppsalamotiv i stället.
Ute har jag massor av olika saker, vårt hus är lite av sevärdhet för ortsborna. Jag har något nytt varje år.
Förutom alla belysningar i buskar, träd, på insynsskydd och en stor båge i ett altanfönster, så har jag en snögubbe på trappan, en tomte som ligger och stöder hakan i handen på uteplatsen, ljusslang runt hela altan, snöstjärna och två röda hjärtan i ljusslang i fönstren på altanen.
Nyheten i år är en ren med släde i ljusslang, i släden ska en tomte stå och köra. Texten God jul i ljusslang är också ny för i år och ska sitta på fasaden mot vägen.
Elmätaren går för högtryck här mellan första advent och knut, men det är det värt.