| |
Fågelmat, Mat till alla.. |
|
|
|
|
18-11-2004, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Just nu har vi endast talgbollar hänger i trädet och solrosfrön i fågelbordet och det har vimlat av blåmes, talgoxe, grönsparv och pilfinkar hela dagen. Det som ramlar ner på backen tar de också hand om + att fasantuppen kommer varje dag vid 10-tiden och kollar om det finns något. Brukar också köpa vildfågelblandning och det tycks uppskattas, gör även kokosfettsbollar och blandar med solrosfrö. Brukar köpa en säck have av någon bonde ibland för det tycker rådjuren om. Har även rönnbär i fysen som jag ska ta fram och testa om de tycker om. Julkärve sätter jag upp till julen. Ister (fläskfett) finns inte att få tag i där jag bor tyvärr och det som finns på fläsket är ju inte mycket att skära bort. /Inga
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2004, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag har inte börjat mata småfåglarna ännu  men det börjar kanske bli dags för det nu, även här nere i Skåne. Vildfågelblandning köper jag aldrig längre. Det ger bara upphov till massor av ogräs, för ingen verkar äta de fröna. Nej, det funkar bättre att ge solrosfrön. Talgbollar, köpta och hemmagjorda, jordnötter ibland och äpplen. Jag tror koltrastarna som bor här livnär sig mest på mina äpplen under vintern  . Vi är dåliga på att förbruka äppelskörden så de brukar räcka ett bra tag till fåglarna. Då gör det ju inget att de börjar blir lite fula och halvskrumpna. Havre har jag fått för mig att mest domherrarna bryr sig om. Ibland köper jag en kärve och sätter upp till jul, men det är mest för traditionen. När det blir ordentligt kallt kommer även domherrarna och äter solrosfrön.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2004, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 3 326

|
CITAT (Bjäbban @ 18-11-2004, 11:24) Torrfoder för hund! Köper det alra biligaste = mycket veg. i! (skulle inte ge mina hundar det, men som fågelmat är det utrmärkt!) Funderar på om detta verkligen är klokt att ge fåglarna med tanke på att det krävs vatten till djur som äter torrfoder.
--------------------
"Den som söker den letar"
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2004, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
"Mina" småfåglar består av en blandning av grönfinkar, talgoxar och domherrar, sv blåmes. Är särskilt glad över att ha domherrar, då de är så vackra att titta på. Skatorna brukar också titta fram ibland, och de äter gärna överblivna brödsmulor som jag strör ut på backen. Jag har köpt en 25 kilos säck solrosfrön på GK:s, de tog endast 155 kr. Och kvalitén verkar bra, för jag har alltid fullt med fåglar på bordet. Dessutom har jag hängt upp en automat för talgbollar intill. Det verkar funka bra också. Skatorna kommer aldrig åt talgbollarna heller.
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2004, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Vi blandar s.k. vildfågelblandning med solrosfrö, för att få lite bättre proportioner. Det brukar gå åt bra. Sedan har vi talgbollar också, men tyvärr har vi så mycket kaj-flockar att det kan bli besvärligt. Vi har massor av domherrar! Min pappa som bor bara någon mil bort har bara enstaka domherrar, men jag tror inte det beror så mycket på matningsmetoderna som på omgivningarna. Det är väl helt enkelt bättre skogstyp runt vår by än hans...? Annars har vi förutom de "vanliga" (dvs. blåmes, talgoxe, kärrmes, nötväcka, pilfink, grönfink, gulsparv, koltrast osv) ganska frekventa besök av hackspett, stenknäck, bergfink, grönsiska, gråsiska, järnsparv, gärdsmyg.... Plus en massa fasaner! De måste vara fågelvärldens "bimbos" - vackra men ack så dumma!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-11-2004, 12:15
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
vet inte riktigt vad de äter men jag tror att domherrar och grönsiskor äter mer havre och hampfrön, gulsparvar äter det som har liggat på marken ett tag
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 00:21
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Blev ledsen i dag(i går), hittade stenknäckshannen död . För övrigt har vi nu vid fågelfiket: talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar, grönfinkar, pilfinkar, skator, nötväckor, nötskrikor, hackspett, bergfink, grönsiskor, koltrastar.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Och jag har inte lärt mej än vilka fåglar vi har här...  Mer än kändisarna talgoxe, blåmes, nötväcka, hackspett, nötskrika och domherre. Sen har det varit ett par till som jag inte kommit på än vad dom heter.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Berith @ 20-11-2004, 07:28) Sen har det varit ett par till som jag inte kommit på än vad dom heter. Herr och fru Karlsson gissar jag att de heter.... Var det rätt??? Visst ja,,, du visste ju inte. Fråga dem nästa gång!!! Du kan väl åtminståne beskriva hur de ser ut: stor som kråka, mörka, mask runt ögonen eller hur nu paret ser ut.....
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
 Neej, det var fel! Och sen var dom inte ett par - jag menade att det var några fåglar till som jag inte vet vad det är för sort. Menade jag...  Och förresten, var det inte du som sa i ett annat inlägg för läääängesen att du inte kunde några fåglar? Mer än dom vanligaste som snorkråkan, glasstruten, fönsterhaken, tjatoxen, sängknarren och några till. Så även om jag skulle beskriva dom så hade du säkert inte vetat iaf. Sådetså!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 435
Medlem nr: 311

|
Kom hem i går vid halv-tio-tiden och såg att det var tomt i både nötautomaten, fröautomaten och talgbollen var liten som en spelkula. Vaknade vid halvsju i morse och var tvungen att klä på mig och gå ut och fylla på så att de inte skulle komma till tomma bord med solljuset. Sen gick jag in och kröp ner i sängen igen.  Är troligtvis tokig men man vill ju inte göra de besvikna nu när det är kallt och allt...
--------------------
Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-11-2004, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 727
Medlem nr: 3 230

|
Gör som du Tommy ut i nattsärken med dunjackan i minus 11 grader och fyller på åt de små liven sen kan vi äta frukost tillsammans
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2004, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
CITAT (CallEva på Öland @ 18-11-2004, 16:40) Hej där! Uno var får du tag i femkilos säckar jordnötter?
Calle på Ön under vind En liten lagerförsäljning i Mölnlycke som förutom matfröer säljer hundmat/tillbehör.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
22-11-2004, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
CITAT (uno @ 22-11-2004, 15:30) CITAT (CallEva på Öland @ 18-11-2004, 16:40) Hej där! Uno var får du tag i femkilos säckar jordnötter?
Calle på Ön under vind En liten lagerförsäljning i Mölnlycke som förutom matfröer säljer hundmat/tillbehör. Finns även hos Landmannen, Weibulls Partihallarna m.fl.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|