Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mer pengar ska till EU....
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 26-11-2004, 18:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Andreas, är det inte du som skriver KATASTROF i annat forum om att Botan i Uppsala inte kan fortsätta att driva sitt växthus för att det inte finns några pengar?????? Vi kanske skulle haft råd att ha det kvar om vi inte måste lämna alla våra pengar till EU! Men åt skogen med växthuset och Saint Paulorna! Det finns ju andra hål i Europa som behöver våra pengar bättre! mad.gif Och förresten, vem har påstått att inte Göran Persson snackar en massa rappakalja?

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Betty
          Inlägg 26-11-2004, 18:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 14:15)
          Tänk på att det är jul snart och då ska man vara snäll!

rolleyes.gif Nu ska vi inte börja kasta pajer på varann... rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 18:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Vi skulle ha haft et kvar om vi fick tillbaka alla de här HUNDRATJUGO MILJARDERNA som det kostar staten med sjukskrivningarna. Jag tycker att man först och främst ska ta och reda ut vad som är felet med vår ekonomi istället för att skylla allt på andra länder. Lyckas man få tillbaka dessa människor till arbetslivet ja då är det slut med alla problem. Jämför du våra Eubidrag efter det vi får tillbaka och sedan jämför det med vad sjukskrivningarna kostar så kommer ni se att skillnaden är enorm mellan dessa två staplar.
          Det är naivt att säga att det är EUs fel att det går utför för Sverige, det är snarare folks ovilja att arbeta, men jag skulle inte heller skylle på de sjukskrivna utan även på att folket bara blir äldre och äldre, färre får försörja allt fler. Välfärdssytemet fungerar bara om antalet pensionärer stanner på en lite lägre nivå och inte som nu då det bara stiger och stiger.

För att rädda växthusen krävs 4 miljoner, vilket inte är någonting jämfört med kommunens planerade bygge, musikens hus som kommer kosta 400-600 miljoner varav 200-300 miljoner lånas. Kommunen har inget annat val än att rädda växthusen för annars lär väl pöbeln ta dem.

Göran och alla politiker är mästare att snacka rapakalja, vilket de gör på ett mycket smart sätt, men man kan inte undgå från att Göran har en hel del erfarenhet av EU mer erfarenhet än någon annan här. Han är även den nu bland alla EUs ledare som suttigt längst vid makten.
          Sen pratas det alltid en massa rapakalja överallt.

Citera
          andersen
          Inlägg 26-11-2004, 19:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Andreas jag tycker att du har fel när du säjer att det kostar staten etthundratjugo miljarder, vi är alla med och betalar dom pengarna even dom sjukskrivna, sjukskrivna förlorar inkomst det kostar att bli rehabliterad, företaget får en högkostnad det första året på en långtidssjukskriven medarbetare,kommun och staten förlorar skatte inkommster.

Jag vill åxå passa på att säja att sjukskrivningar är ingen förmån utan att dom som jag har träffat som är långtidsjukskrivna har fått förslitningsskador och vill inget annat än att bli friska och komma tillbaka till arbetslivet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 26-11-2004, 19:11
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 18:31)
          Välfärdssytemet fungerar bara om antalet pensionärer stanner på en lite lägre nivå och inte som nu då det bara stiger och stiger.

Kan du utveckla vad du menar med att antalet pensionärer skall stanna på en lite lägre nivå? Skall dom ha mindre i pension eller skall dom decimeras till antalet? Och vad är det som stiger? Pensionerna eller antalet pensionärer? Och vad har du tänkt att det skall göras åt det? Och för vem skall välfärden fungera?

Den sista meningen får du stå för själv.

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          zaaritha
          Inlägg 26-11-2004, 19:21
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag är en av dessa långtidssjukskrivna "parasiter"; du får gärna ta över min värk--undrar hur du skulle yttra dej då?!!!

Citera
          Susanna
          Inlägg 26-11-2004, 19:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

CITAT (Gunvor Nilsson @ 26-11-2004, 19:11)
          CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 18:31)
          Välfärdssytemet fungerar bara om antalet pensionärer stanner på en lite lägre nivå och inte som nu då det bara stiger och stiger.

Kan du utveckla vad du menar med att antalet pensionärer skall stanna på en lite lägre nivå? Skall dom ha mindre i pension eller skall dom decimeras till antalet? Och vad är det som stiger? Pensionerna eller antalet pensionärer? Och vad har du tänkt att det skall göras åt det? Och för vem skall välfärden fungera?

Den sista meningen får du stå för själv.

/Gunvor

Om antalet pensionärer är för högt i förhållande till antalet förvärvsarbetande slutat systemet att fungera eftersom kostnaderna överstiger inkomsterna. En ganska enkel logik men något som sällan diskuteras i Sverige.

Vad gäller sjukskrivningarna är jag benägen att hålla med Andreas. Jag har i över tio år arbetat med långtidssjukskrivna personer. En stor del av dessa människor som jag träffat, särkert en tredjedel, skulle mycket väl klara att arbeta. Men de har vant sig vid sin vardag och tappat all motivation för att komma tillbaks till arbetslivet, trots att inga arbetshinder längre finns. Jag tror att man måste satsa större medel på rehabilitering, eftersom det lönar sig i längden.

Just nu arbetar jag med en grupp långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa. En del har över 10 år av arbetslöshets bakom sig. En del vill ut i jobb men flera har också valt arbetslöshet framför arbete och tycker att det är en rättighet att samhället försörjer dem.

Jag tror med andra ord inte att det är så enkelt som en del hävdar, att alla sjukskrivna verkligen har en nedsatt arbetsförmåga. Naturligtvis finns det många som fuskar med systemet. Tyvärr tror jag att det många gånger ligger i människans natur att göra så.

Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 19:26
          Länk hit: #28

Medlem

Anderson, det kostar 120 miljarder för staten i form av bl.a utebliven skatt och att de måste betala trots att folk är sjukskrivna. Visst det är inte kul att vara sjukskriven men ser man det här globalt så är det i princip bara i Sverige som folk är sjukskrivna, i Frankrike t.ex existerar det inte, inte i samma utsträckning som här.
          Sen finns det en hel del människor som faktiskt sjukskriver sig trots att de är friska. Min far är läkare och jag kan nämna ett exempel då han var i Dalarna och jobbade. Där fick han ta emot en kvinna som sa att hon hade lite ont i nackan, inget allvarligt eller så. När han sa att hon kunde gå blev hon alldeles till sig.
          -Vadå gå, ska du inte sjukskriva mig?! När han sa att det inte behövdes blev hon halvt galen.

Det kan du väl ändå förstå Gunvor, fler pensionärer betyder att fälfärdssytember går åt pipan. Mindre arbetade och mer sjukskrivna och pensionärer är inte särskilt bra för vårt system. det krävs mer ungt blod för att det ska fortsätta fungera.
          Med den sista meningen menar jag ALLA, du jag, andersen,ralf etc och alla andra människor på denna jord.

Citera
          Susanna
          Inlägg 26-11-2004, 19:28
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (zaaritha @ 26-11-2004, 19:21)
          Jag är en av dessa långtidssjukskrivna "parasiter"; du får gärna ta över min värk--undrar hur du skulle yttra dej då?!!!

Naturligtvis är inte den som är sjukskriven en parasit. Men vi kan inte komma ifrån att en del utnyttjar systemet, därmred inte sagt att du gör det. Är man sjukskriven för värk finns naturligtvis ett arbetshinder och en nedsatt arbetsförmåga. Jag tycker inte du ska ta åt dig eftersom det finns en grund för din sjukskrivning. Hoppas att du kan få hjälp med rehabilitering.

Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 19:30
          Länk hit: #30

Medlem

zaaritha, lugna ner dig! Det jag menar är att man måste få tillbaka de sjukskrivna, eftersom mer sjukskrivna betyder att de som jobar blir tvungna att stressa mer sliter då ut sig fortare vilket betyder än mer sjukskrivningar på längre sikt.
          De sjukskrivna måste få hjälp och sedan fort igen komma ut i arbetslivet, för det finns väl inga som inte vill jobba, eller?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 26-11-2004, 19:30
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Går på rehab., det verkar gå åt rätt håll--men är långt kvar än, tyvärr!

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 19:32
          Länk hit: #32

Medlem

Du är på rätt väg. Lycka till och ge inte upp, Sverige behöver dig tongue.gif smile.gif biggrin.gif

Citera
          Susanna
          Inlägg 26-11-2004, 19:33
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (zaaritha @ 26-11-2004, 19:30)
          Går på rehab., det verkar gå åt rätt håll--men är långt kvar än, tyvärr!

Tyvärr är det ofta så med smärtproblematik - det tar tid. Ge inte upp utan fortsätt kämpa. När du är mogen för att nästa steg i rehabiliteringen, försök få hjälp med yrkesvägledning, ibland krävs en ordentlig nyorientering i yrkesvalet efter en sjukskrivning.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          LenaTuring
          Inlägg 26-11-2004, 19:33
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 3 326

CITAT (Dzad @ 26-11-2004, 14:34)
          Funderar också lite om 130 miljoner kronor av statens budget verkligen är någon större summa.

Vill tala om att man i den kommun jag bor i har en nämnd som ska se till att skola och vård/omsorg fungerar, den nämnden har mycket svårt att få ekonomin att gå ihop, de försöker lägga ner skolor för att kunna spara 500 000!! Ur det perspektivet TYCKER jag att 130 miljoner + resten som ska betalas in inte är struntsummor.

Vår statsskuld har ökat markant sedan EU-inträdet.

fakta från riksgäldskontoret:

Statsskulden, alltså de pengar som svenska staten över åren lånat för att finansiera sin verksamhet är:
          1246 miljarder kronor den 31 oktober, 2004.

--------------------
          "Den som söker den letar"

Citera
          andersen
          Inlägg 26-11-2004, 19:42
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Jag tycker att man borde ändra hela sjuksystemet och lägga upp det så här istället.korttids sjukskrivningar borde f-kassan betala, långtidssjukskrivningar borde företagen betala pga att dom flesta lågtidssjukskrivningar är förslitningsskador och då tror jag att det finns ett större intresse från företagen att arbeta förebyggande och på så sätt tjänna pengar, och vi får pengar över till att tex betala av våran stora stadsskuld.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 19:45
          Länk hit: #36

Medlem

vår statsskuld hade ändå fallit även om vi inte gått med i EU Tll skillnad från Norrmännen har vi ingen olja. Vi är även ett litet folk som fått som vana att leva gött.
          Sedan vi gick med i EU har vår sysselsättning ökat och sedan vi gick med i EU har vår ekonomi stabiliserats p.g.a att den varigt bunden till den stabila euron, som är så stabil och så stark att de egna företagen i EU förlorar pengar på att den är så stark och att de då inte kan konkurera med företag utanför EU o andra sidan är EU väldigt stort, vilket för svensk del kanske inte gör så jättemycket eftersom det mesta vi exporterar till är EU länder men även mycket till USA.

I min kommun satsar man istället för på skolor på musikens hus, en enorm sak som skapat debatt ända sedan iden kom på 60-talet. 500-600 miljoner kronor kommer detta mastodontprojekt kosta, varav hälften är lån. Kanske är det dags för en ny reduktion, fast då någon mer human än senast

Citera
          Susanna
          Inlägg 26-11-2004, 19:47
          Länk hit: #37

Medlem

Jag tror dock att det finns en risk med ett sådant system. Företagen kommer att bli ännu striktare med vilka de anställer. Men från årsskiftet diskuteras det att företagen ska få betala en del av kostnaderna för sina heltidssjukskrivna. Vet inte om förslaget är klubbat ännu. För en heltidssjukskriven med månadslön runt 25000 skulle kostnaden för företaget blir 2900 kronor per månad cirka. Det kan nog vara en morot till att få sjukskrivna tillbaks i arbete, men vad händer med de som inte har en anställning? Vem kommer att anställa en person som har en sjukskrivning bakom sig? Tror tyvärr att få företag är angelägna om att göra det.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 26-11-2004, 19:49
          Länk hit: #38

Medlem

nja, jag vet inte Andersen om man låter företagen betala sjukskrivningar så kommer de bli mycket försiktigare med nyanställningar och de så förlorar de pengar på cupen och företagen är vår ekonomis drivkraft om jag inte misstagit mig. Företagen kan då än mer dra sig undan från Sverige till t.ex Kina där det är billigare.
          Jag tror inte det är lösningen på problemet.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 26-11-2004, 19:57
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 19:26)
          Det kan du väl ändå förstå Gunvor, fler pensionärer betyder att fälfärdssytember går åt pipan.

Suck!!!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Berith
          Inlägg 26-11-2004, 20:03
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

säger detsamma.... suck!

huh.gif ännu en tråd med tveksam utveckling....

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-02-2026, 10:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon