| |
|
  |
Mer pengar ska till EU.... |
|
|
|
|
26-11-2004, 20:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Med dagens system så betalar företaget mycket pengar för dom som är kort tidssjukskrivna, och dom långtidssjukskrivna kostar inte många kronor, det blir vanligare med att företagen inte anställer några vikarer under någons långtidssjukvaron, konserkvenserna blir blandannat att trycket ökar på dom övriga på företagen och att ännu flera blir sjukskrivna.
Det borde lagstagast om att det skall finnas bemaningsplaner på alla företag, för att det är det höga tempot i arbetslivet som slår ut många människor.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 1 493

|
andreas i uppsala: CITAT Vi skulle ha haft et kvar om vi fick tillbaka alla de här HUNDRATJUGO MILJARDERNA som det kostar staten med sjukskrivningarna. Jag tycker att man först och främst ska ta och reda ut vad som är felet med vår ekonomi istället för att skylla allt på andra länder. Lyckas man få tillbaka dessa människor till arbetslivet ja då är det slut med alla problem. Jämför du våra Eubidrag efter det vi får tillbaka och sedan jämför det med vad sjukskrivningarna kostar så kommer ni se att skillnaden är enorm mellan dessa två staplar.
CITAT Anderson, det kostar 120 miljarder för staten i form av bl.a utebliven skatt och att de måste betala trots att folk är sjukskrivna CITAT Det jag menar är att man måste få tillbaka de sjukskrivna, eftersom mer sjukskrivna betyder att de som jobar blir tvungna att stressa mer sliter då ut sig fortare vilket betyder än mer sjukskrivningar på längre sikt. De sjukskrivna måste få hjälp och sedan fort igen komma ut i arbetslivet, för det finns väl inga som inte vill jobba, eller? Var finns egentligen det där "arbetslivet" som du tjatar om? Det finns ju redan många hundratusentals människor - en del påstår kanske en miljon - som förgäves söker arbeten. Och för varje människa som blir sjukskriven borde det väl resultera i att en person som annars försörjs genom arbetslöshetsförsäkringen kan få den sjukskrivnes jobb. Alltså i princip ett s.k. nollsummespel.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:13
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 18:31) Välfärdssytemet fungerar bara om antalet pensionärer stanner på en lite lägre nivå och inte som nu då det bara stiger och stiger. Eftersom både min make och jag är förtidspensionärer... eller som det numera heter... vi uppbär Sjukersättning... så undrar jag hur du hade tänkt dig att minimera antalet "oss" Den naturliga avgången plockar ju bort ett antal varje år... sedan så faller väl vi som är "förtids" också ofta ifrån lite tidigare än "normalt".... Jag vill gärna ha en förklaring av dig Andreas... en förklaring av hur du hade tänkt "ta bort" en del av oss så att du skulle få bättre siffror. Ang. EU-avg. Läs HÄR!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 664
Medlem nr: 1 962

|
Nej,nej ,nej nu har ni verkligen missförstått mig, likvidera pensionärer är ni galna  Det jag menar och det ni VET att jag menar är att välfärdssystemet inte klarar av den tunga belastningen av att allt fler människor pensioneras, särskilt då alla 40-talisterna pensioneras. Hur ska Sverige klara detta? Som det ser ut nu som kommer man bli tvungen att skrota det, eller får någon smart person tänka ut något riktigt smart. Ett alternativ är att alla ska arbeta längre, vilket känns mycket men när man tänker efter att vi bara arbetar ca 11-15% av våra liv så är det inte så mycket. Folk som sjukskrivs har så vitt jag vet fortfarande kvar sina jobb i väntan på att de ska komma tillbaka, vilket kan ta åratal och det gör ju att det blir fult. Sedan kan inte en stålarbetare göra samma jobb som en sjuksköterska så därför får dessa stålarbetare sitta och vänta tills något företag flyttar från Kina eller öppnar för nytt folk eftersom att det går bra igen. 1 miljon människor är 1/9 av sverige befolkning och det är mycket över 5-6%
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
Jag tänkte väl... Ingen vecka i det här forumet utan personliga påhopp och angrepp!
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:41
|
Medlem

|
CITAT (pisanggoreng @ 26-11-2004, 21:34) Jag tänkte väl... Ingen vecka i det här forumet utan personliga påhopp och angrepp! ;) ??????
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:43
|

Medlem

|
Andreas problemet är inte att vi jobbar för lite, utan att vi jobbar för mycke, folk blir utslitna på arbetsplatserna.
Folk som du säjer går sjukskrivna i åratal i väntan på att bli friska, riskerar nu mera att bli utförsäkrade av f-kassan ty dom har tagit en hårdare linje det sista året, vad händer med dom då? ju dom blir många gånger förtidspensionärer mot sin vilja och får en låg inkomst resten av sina liv.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Nejdu Felix matte, jag tror att Andreas gärna skulle vilja ha någon form av modern ättestupa, vid låt oss säga 67 års ålder. Två år att paratisera på samhället, sedan bjuds man på galej, fem rätters middag med dryckjom därtill. Minnestal och avtackning av nära och kära, gärna någon prominent person som uttrycker sin tacksamhet att vi betalat vår skatt och varit snälla. Alla skålar i champagne, innan fall-luckan öppnas och vips är vi inte någon belastning längre. BRA VA !
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Det känns inte värst bra att vara långtidare, jag får ej tillbaka mitt jobb; men det beror på att affären lagt ner! Så nu ska jag alltså omskolas---jaha---till vad???? Fabrik, går ej. Förresten; så är det jädrigt ont om jobb, om man ej har specialutbildning. Jag är ju gammal också--till råga på allt-- så då är chanser till nytt jobb; minimala!! Sjukpension? Låter hemskt!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:50
|
Medlem

|
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 21:31) Nej,nej ,nej nu har ni verkligen missförstått mig, likvidera pensionärer är ni galna  Det jag menar och det ni VET att jag menar är att välfärdssystemet inte klarar av den tunga belastningen av att allt fler människor pensioneras, särskilt då alla 40-talisterna pensioneras. Hur ska Sverige klara detta? Som det ser ut nu som kommer man bli tvungen att skrota det, eller får någon smart person tänka ut något riktigt smart. Ja men vi båda är fyrtiotalister  och vet du vad Andreas.... Jo... din pappa bidrar till att vi blir fler och fler (tack o lov för det)... forskningen går framåt och vi lever allt längre. Den där smarta personen... vad ska hon/han komma med för förslag? Om jag utgår ifrån ditt inlägg så har den personen till uppgift att minska antalet pensionärer... Rätt? Är det isf förtidspensionärernas antal som måste minskas.. eller är det pensionärer överhuvudtaget?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 21:54
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 26-11-2004, 21:46) Nejdu Felix matte, jag tror att Andreas gärna skulle vilja ha någon form av modern ättestupa, vid låt oss säga 67 års ålder. Två år att paratisera på samhället, sedan bjuds man på galej, fem rätters middag med dryckjom därtill. Minnestal och avtackning av nära och kära, gärna någon prominent person som uttrycker sin tacksamhet att vi betalat vår skatt och varit snälla. Alla skålar i champagne, innan fall-luckan öppnas och vips är vi inte någon belastning längre. BRA VA !  Han är så ung och hans erfarenhet av det "riktiga livet" är än så länge väldigt begränsat... därför får vi ha lite överseende med honom och hans åsikter
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:00
|

Medlem

|
Nej--du ska fortsätta att diskutera! Jag tror ej att du "hatar" pensionärer eller sjukskrivna! Så--go on!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:01
|
Medlem

|
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 21:57) okej jag har tydligen fått en stämpel som pensionärshatare  :wacko: :blink: Jag tror jag i fortsättning helt enkelt håller tyst då allt jag säger missuppfattas extremt grovt ;) Men Andreas... sååå lättstött trodde inte jag att du var Pensionärshatare tror jag inte alls att du är... men som du skrev så kan man inte ta det på annat sätt än att du vill minimera antalet oss. Varför är du sååå arg på mig????
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 21:57) Nej gör inte det!forumet skall vara levande och visst klarar du av en temporär motgång.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 664
Medlem nr: 1 962

|
motgång har jag aboslut inte haft! Men folk vägrar lyssna/läsa vad jag har att säga och målar upp en egen bild av hur det är, oftast p.g.a min ålder, ni känner inte mig ni vet inte hur jag är, ni vet inte ett jävla skit om mig så kom inte och säg att jag inte vet någonting om livet. Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet. Jag har tänkt på det förut men nu fan dissar jag det här diskriminerande stället. Det här forumet har verkligen förändrats till det sämre, vilket allt mindre finner mig i smaken. Det är inte det här men jag har börjat växa ifrån det här, det här blev bara droppen somfick bägaren att rinna över. Nu väntas väl en livlig debatt om hur dum och omogen vilket jag fullkomligt skiter i. Jag skulle önska att som håller efter den här sidan raderar mig totalt. Adios
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:31
|

Medlem

|
Men--lugna ner dej! Din ålder har väl inte vart nå´n psykningsgrej? Du har en hel del kloka inlägg, gå inte ur!!! Du har blivit en personlighet i Forumét, så kom igen!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Jamen Andreas, du bjöd ju faktiskt på det, klart man känner sig lite vilsen som 40-talist. Att du är ung är ju en tillgång, men du har pekat på problemen, så min fråga är: Hur tänker du att de ska lösas ? Med vänliga hälsningar Snöflinga
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2004, 22:48
|
Medlem

|
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 22:21) motgång har jag aboslut inte haft! Men folk vägrar lyssna/läsa vad jag har att säga och målar upp en egen bild av hur det är, oftast p.g.a min ålder, ni känner inte mig ni vet inte hur jag är, ni vet inte ett jävla skit om mig så kom inte och säg att jag inte vet någonting om livet. Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet.
Jag har tänkt på det förut men nu fan dissar jag det här diskriminerande stället. Det här forumet har verkligen förändrats till det sämre, vilket allt mindre finner mig i smaken. Det är inte det här men jag har börjat växa ifrån det här, det här blev bara droppen somfick bägaren att rinna över. Nu väntas väl en livlig debatt om hur dum och omogen vilket jag fullkomligt skiter i.
Jag skulle önska att som håller efter den här sidan raderar mig totalt.
Adios :D Varför Andreas??? Varför känner du dig så orättvist bemött? "Jag behöver fane me inte tåla den här jävla skiten, jag är tröt på att diskrimineras p.g.a av min ålder och er tro att jag ingenting vet. "
Var? kan jag hitta den sk "skiten"? Varför får inte jag och andra reagera och ge dig "svar på tal" på dina inlägg? precis som du ger oss svar på tal!? Nu tror jag att du helt enkelt har överreagerat. Men...Tja... du gör som du vill... jag tycker att det har varit kul att ha dig här och också intressant att se hur du lyckas med dina ovanliga växter. Sov på saken och du finner att detta forum var ändå ganska så kul att vara med i  eller hur?... och så kommer du igen imorron Kram
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|