| |
|
  |
Språkfel! |
|
|
|
|
03-12-2004, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 913
Medlem nr: 3 822

|
CITAT (Kattgräs @ 03-12-2004, 12:21) Ingen ska behöva känna sig hindrad från att skriva på grund av "språkregler", tycker jag. Självklart inte - men borde det inte vara lika självklart att man (inom rimliga gränser) gör sitt bästa för att det skall bli rätt? Det blir ju trots allt mycket lättare att förstå vad någon menar om språket är så korrekt som möjligt... därmed inte sagt att det behöver vara perfekt! Och tro mig... jag vet hur svårt det kan vara. Och hur jobbigt det är med ständiga rättelser.. Jag flyttde utomlands när jag var nästan 20 och fick lära mig språket från början. Jag bröt nästan inte alls, ens i början - vilket kanske inte var så bra som det låter - för hur tror ni att folk reagerar när man inte har någon direkt brytning, men gör ständiga fel på prepositioner, "en/ett" och mycket mer. Dessutom inte ser "utländsk" ut. Jag läste på högskola där, all undervisning var på holländska, och samma krav gällde för mig som för alla andra. Jag fick skriva om inlämningsarbeten i helt andra ämnen ett par gånger i början, för att språket inte var tillräckligt bra. Som jag sagt tidigare - jag är nöjd när någon gör sitt bästa - det duger alltid, oavsett nivå. Men folk som skriver väldigt slarvigt, helt struntar i att ens försöka få det rätt, tycker iaf jag är ganska jobbigt.
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 12:58
|
Medlem
Antal inlägg: 71
Medlem nr: 2 268

|
Jag retar ihjäl mig på felstavade reklamskyltar för det ser oseriöst ut, men bryr mig inte om hur folk skriver i mail och forum så länge det är begripligt. att skriva med dator istället för skrivmaskin verkar också innebära att man har för brått på tangenterna och bokstäverna kommer huller om buller. Jag undrar också över varför det låter så roligt när jag säger kex och använder k på samma vis som i Kerstin och kedja? för en "uppåtlandet" heter det ju på ett annat vis- men jag struntar i vem som har rätt och fortsätter uttala orden som jag alltid gjort. Men har jag rätt i att vi som kommit upp lite i ålder stavar lite bättre än de yngre, eller slarvar de yngre mer eller är jag helt ute och reser? mvh m-l
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (m-l södra halland @ 03-12-2004, 12:58) Men har jag rätt i att vi som kommit upp lite i ålder stavar lite bättre än de yngre, eller slarvar de yngre mer eller är jag helt ute och reser? mvh m-l Jag tror att du har rätt på den punkten. Skolan har inte samma resurser som den hade på "vår tid". Vi hade mindre klasser, mindre stressade lärare, o.s.v. Jag minns ett ämne som vi hade i lågstadiet, Välskrivning - Det ämnet finns inte längre på schemat...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
.... dessutom har jag hört (från lärare) att vissa skolor bara rättar stavfel om det är glosläxa, inte i t.ex. uppsatser..... Voffo då då? Men använd för guds skull era dialekter, även om det bara är i talspråket! Här i Östergötland anser tyvärr en större del av ungdomarna att det är "bonnigt" att prata annat än rikssvenska, eller ännu värre - "stockholmska" (hur de nu kan veta hur den låter, de flesta har ingen personlig anknytning dit....) Missförstå mig nu inte - jag tycker absolut att stockholmare ska prata stockholmska, men att det skulle vara trendigt, och värt att apa efter, det tycker jag inte. Och låt INTE eventuella dyslektiker försvinna från detta fina forum - deras kunskaper på alla andra plan är guld värda! Håller däremot med om att de som har språket som yrke borde veta att hantera det ordentligt. Om inte annat så för förståelsen, och för alla som håller på att lära sig läsa/skriva svenska språket - barn och nysvenskar t.ex. Man kan bli mer "handikappad" än man tror av att hantera språket "som man vill", när man skriver anställningsansökan osv. Plus att många av våra myndigheter tillhandahåller info på ett språk som ligger på ganska hög nivå (för hög ibland, kanske), och vill man förstå den fullt ut kan det vara bra att ha de kunskaperna...
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 17:47
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är bra Amaira, öva på bara. Fortsätt sen med bruuuukssamhälle. På tal om dialekter, hur pratar våran Bamsefar? Är det bara lite brytning eller är det urgotländska som man nästan behöver tolk för att förstå.  Stavningen är det då inte något större fel på. Ni kommer väl ihåg gotländskan som var hallåa i SVT för några år sen? Visst var hon söt att se på och brytningen var gullig. Åtminstone i en vecka, sen tyckte jag det var dags för talövningar. Stockholmskan, hmm. Slappspråk, det krävs några fler läpprörelser för att säga kvinnor än kvinner. Jag är inte överrens med Kattgräs men vi kan vara vänner ändå.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 17:48
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Mia @ zon 3,03-12-2004, 15:01) .... dessutom har jag hört (från lärare) att vissa skolor bara rättar stavfel om det är glosläxa, inte i t.ex. uppsatser..... Voffo då då? :huh: Redan när dotter (nu 30 år) gick i mellanstadiet sa lärarn att det inte var så noga med rättstavningen... bättre att barnen var kreativa och skrev berättelser än att vara rädd för "bockar i kanten"
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2004, 17:47) Stockholmskan, hmm. Slappspråk, det krävs några fler läpprörelser för att säga kvinnor än kvinner. Jag är inte överrens med Kattgräs men vi kan vara vänner ändå. Visst, har ingenting emot någon som person, alls.  Jag är bara hyggligt upprörd över att stockholmska inte räknas som dialekt av en del - vilket det faktiskt är. Stockholmska är INTE slappspråk, östgötska, dalmål, jamtska, skånska är INTE bonnspråk - det är dialekter. Rikssvenska är ett senkommet påfund som inte är någon dialekt alls. Utslätat och tillgjort.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 18:56
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 17:48) Redan när dotter (nu 30 år) gick i mellanstadiet sa lärarn att det inte var så noga med rättstavningen... bättre att barnen var kreativa och skrev berättelser än att vara rädd för "bockar i kanten"  Tack och lov tyckte inte mina lärare genom åren det... Vi fick bockar i kanten, och blev (hoppas jag), inte mindre kreativa för det... (jag är också 30... i år...)
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
03-12-2004, 19:18
|
Gäster

|
Håller med Mia, ett dåligt språk är ett handikapp. Jobbade många år med personal/rekrytering och ansökningar med dåligt språk var de första som sorterades ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 19:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Visst är det okej, så länge man förstår vad som menas---- men hur ser det ut om t ex ytterligare 10 år? Kan en gamling som jag är, förstå då, vad en ungdom menar???? Mitt HATOBJEKT; är "situationstecken", istället för det rätta: citationstecken! Säkert finns här fel i mitt inlägg?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 3 326

|
Jag tycker att man tydligt kan se att något i skolans värld är på väg att vicka när det gäller språket. Det verkar vara lärarutbildningarna som är undermåliga. Har hört flera människor som nyligen utbildats eller håller på att utbildas till lärare klaga på den dåliga kvalitén på lärarutbildningen.
En berättade att många nyutbildade lärare inte vill ha klass 1-3 därför att de inte vet HUR de ska göra för att kunna lära barnen läsa och skriva!! Man får inte de verktyg i utbildningen som behövs för att kunna lära ut.
Sedan alla dessa trender inom skolvärlden, jag har barn födda 88, 90 och 93 jag har fått se konsekvenserna av att det inte är på modet att lära barnen stava rätt "Man ska inte rätta barnen för då törs de inte skriva" heter det, men man måste väl kunna ha rättstavning en lektion och uppsatsskrivning en annan då man rättar måttligt i så fall. Man kan inte börja rätta barnen i årskurs 7 när de i 6 år kanske trott att ett ord ska stavas på ett visst sätt som sedan visar sig vara fel.
Nu är det tyvärr så att rättstavning och kompetens sitter tätt ihop hos arbetsgivaren när man söker arbete trots att det kanske är helt fel.
--------------------
"Den som söker den letar"
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 20:20
|

Medlem

|
Okej då, vi säger att ståckhålmska är en dialekt. (En slapp sån.  ) Svenska akademiens ordlista: "BETYDELSE: för en viss bygd l. provins l. trakt, för en viss grupp af personer l. samhälls- l. yrkesklass egendomligt (från det allmänna o. ss. normalt erkända riksspråket afvikande) sätt att tala l. uttrycka sig; brytning; för en viss trakt osv. karakteristisk l. kännetecknande skiftning af ett språk; hvar o. en af de grenar i hvilka ett språk är klufvet, munart;
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Såg ni på text-TV; bankanställda kan ej räkna!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 21:05
|
Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 03-12-2004, 20:20) Såg ni på text-TV; bankanställda kan ej räkna! och två nämndemän somnade i rättssalen nu måste rättegången tas om
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 21:16
|
Medlem

|
CITAT (jendah @ 03-12-2004, 18:56) CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 17:48) Redan när dotter (nu 30 år) gick i mellanstadiet sa lärarn att det inte var så noga med rättstavningen... bättre att barnen var kreativa och skrev berättelser än att vara rädd för "bockar i kanten"  Tack och lov tyckte inte mina lärare genom åren det... Vi fick bockar i kanten, och blev (hoppas jag), inte mindre kreativa för det... (jag är också 30... i år...) Tack o lov så tyckte dottern... tvärtemot läraren.. att rättstavning var viktigt. Hur ska barnen annars klara av vidare utbildning... på gymnasie- och högskola krävs mer än att man har "skrivarlust" . Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland  huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 4 192

|
Tål inte att se meningar som "vart är dem"! Låter ju helknäppt! En apelsin och en gasspis, självklart.. Däremot har jag förstått att det faktiskt heter "ett värme" (enligt fysik- och kemiböckerna), men det låter ju konstigt. Sen ihopblandningen av enda och ända eller verk och värk... eller då folk skriver "oavsätt..." Jag är 17 men det ska börjas i tid
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 22:29
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:16) Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland :lol: huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar  :wub: ...sitter och säger att man ska göra sitt bästa - och ser plötsligt ett riktigt tjusigt  eget stavfel i ett annat inlägg... Tror nog ändå jag håller fast vid att man skall göra sitt bästa även i ett forum - utan att det för den skull gör något om det blir fel eller rörigt ibland. Vi är ju trots allt människor allihop här - utom vissa som är riktiga blommor Sov gott!
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 22:54
|

Medlem

|
En fråga som den som inte gått och lagt sig än kan få fundera på är om man skall rätta såna som skriver fel? Om orsaken är nån form av dyslexi eller liknande kan det upplevas jobbigt men om orsaken är att man inte VET hur det skall vara kan det vara till god hjälp. Natti natti.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Jag tror inte man skall hålla på och rätta folk,,, VI vet ju inte VAD som är de bakomliggande orsakerna... Det KAN ju vara dålig utbildning.... komma från ett annat land ... DYSLEXI är ju bara ett samlingsbegrepp på ord och/eller läs eller skrivförståelse. En dyslektiker kam skriva helt rätt på tex rättskrivning, men inte FATTA vad han (4ggr så vanligt hos män.. om jag minns rätt..) skrivit... och vice verca.
Däremot brukar folk med dessa problem.. själva ge sig till känna och be om råd... men knappast inför öppen ridå....
Själv tycker jag det är härligt med folk som trots sitt handikapp (om man får kalla det så) skriver på fora (heter väl forum i plural?) Jag har sett folk som gjort ENORMA framsteg på relativt kort tid. (Misstänker att det är skolan som har hämmat många av oss något äldre....)
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2004, 23:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439

|
var och vart är andra ord som används fel, men trots att en av mina större hobbies är att skriva, så brukar jag inte bry mig om dem, möjligtvis om det förekommer i tidningar eller i filmtextning, där kraven på rätt språkriktighet borde vara hög. Men här på Odla är det inte så viktigt. Här är växter i fokus, inte språket.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|