Det här tycker jag är en jobbig tråd.
Vill inte läsa den men kan inte låta bli. Vill inte skriva i den men kan inte låta bli. Jag blir för arg och det gör för ont.
Jag kan inte förstå att man skall reta sig på hur folk skriver. Möjligtvis kan man reta sig på vad folk skriver.
Ett gott skriftspråk kan man kräva av dom som har det som yrke eller där skriftspråket har betydelse för jobbet. PUNKT.
Sitter man med ansökningshandlingar och sorterar bort de som inte är språkligt korrekta kan två saker ha skett.
Antingen så behöver jobbet en person som hanterar skriftspråket korrekt. Då har man som personalansvarig gjort sitt jobb. Dvs detta var en av de kriterier som de sökande behövde för att få jobbet.
Om det inte var ett jobb där man behövde korrekt skriftspråk så har den personalhandläggare som sorterar bort de med dåligt skriftspråk inkompetensförklarat sig själv. Denne har med fördomsfullhet diskriminerat vissa människor och dessutom inte gjort det möjligt att tjänsten tillsattes av den person som var bäst lämpad för tjänsten.
Att nedvärdera en människa som inte har god handstil och perfekt skriftspråk är snobbism och intolerans i sin värsta form. Man kallar det gärna vår tids klass och bildingsmarkör.
Vad är det som gör det så förbannat nödvändigt att sortera folk i klasser och bildningsnivå. Kan det möjligtvis bero på att man själv känner sig så osäker att man vill ha en liten stege där man kan känna sig ett pinnjål högre än andra. Hallå go vänner.... det är 2004 nu. Det är inte 1942.
Skolan håller inte jämn kvalite i Sverige. Barn har själva inte möjlighet att välja skola. Föräldrar har det iband men inte alltid. Alla föräldrar har inte den ekonomiska möjlighet eller det intresse så att de väljer en bättre skola till sina barn. Dessa barn skall inte vara dömda för resten av livet.
I stället för att sitta och gnälla över folks skriftspråk så föreslår jag att de som retar sig på om givningens dåliga skriftspråk i stället lägger sin energi på att gnälla på våra politiker så att ALLA barn i Sverige får en bra utbildning. Att lärarhägskolan inte skall bedriva av en massa modetjafs i sin utbildning utan släpper ut lärare som kan språket.
Jag föreslår att om man retar sig på folks dåliga språkkompetens i stället lägger sin energi på att kommunerna inte ska kunna slippa undan sitt ansvar. Att man ser till att de elever som behöver särskilt stöd i skolan får det.
Själv har jag svårt att känna skillnad på de och dom och jag gör många av de språkliga fadäser ni ondgör er över och...... spelar roll.......
Dessutom så skriver jag fruktansvärt illa ibland. Händerna hänger inte riktigt med på vad hjärnan säger. Se där nu fick jag sagt att jag hade en hjärna också.
Förklaringe fick jag igår. Min blodtryckdmedecin behöver ändras. Blodtrycket var 165/110. Händerna svullnar och känseln minskar.
Å och ä byter ofta plats. Bokstäver byter blats för att vänster har sämre känsel än höger. Men det är en månads väntetid hos läkaren. Hoppas man inte får en blodpropp under tiden.
Jag har valet att låta bli att skriva. Men jag gör valet att jag duger ändå. Det är inte mitt problem om den som läser mitt dåliga skriftspråk retar sig på det Det är läsarens. Problem skall placeras där de hör hemma.
Si sådär.... Nu är jag inte arg längre. Det här var ju inte mitt problem.