Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Språkfel!
          Berith
          Inlägg 04-12-2004, 09:00
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:16)
          Däremot så tycker jag inte att det är så viktigt att man är  korrekt när man skriver på forum... här slinter fingrarna fortare än man hinner se ibland  :lol:  huvudsaken är ju att vi förstår vad "skribenten" menar biggrin.gif  :wub:

Håller med fullständigt! biggrin.gif Fast ibland kan det vara lite knepigt att förstå - speciellt dom som skriver med armbågarna sleep.gif - men jag har alltid gillat att gissa gåtor så det är inga problem.

laugh.gif wub.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-12-2004, 10:34
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Det här tycker jag är en jobbig tråd.

Vill inte läsa den men kan inte låta bli. Vill inte skriva i den men kan inte låta bli. Jag blir för arg och det gör för ont.

Jag kan inte förstå att man skall reta sig på hur folk skriver. Möjligtvis kan man reta sig på vad folk skriver.

Ett gott skriftspråk kan man kräva av dom som har det som yrke eller där skriftspråket har betydelse för jobbet. PUNKT.

Sitter man med ansökningshandlingar och sorterar bort de som inte är språkligt korrekta kan två saker ha skett.

Antingen så behöver jobbet en person som hanterar skriftspråket korrekt. Då har man som personalansvarig gjort sitt jobb. Dvs detta var en av de kriterier som de sökande behövde för att få jobbet.

Om det inte var ett jobb där man behövde korrekt skriftspråk så har den personalhandläggare som sorterar bort de med dåligt skriftspråk inkompetensförklarat sig själv. Denne har med fördomsfullhet diskriminerat vissa människor och dessutom inte gjort det möjligt att tjänsten tillsattes av den person som var bäst lämpad för tjänsten.

Att nedvärdera en människa som inte har god handstil och perfekt skriftspråk är snobbism och intolerans i sin värsta form. Man kallar det gärna vår tids klass och bildingsmarkör.

Vad är det som gör det så förbannat nödvändigt att sortera folk i klasser och bildningsnivå. Kan det möjligtvis bero på att man själv känner sig så osäker att man vill ha en liten stege där man kan känna sig ett pinnjål högre än andra. Hallå go vänner.... det är 2004 nu. Det är inte 1942.

Skolan håller inte jämn kvalite i Sverige. Barn har själva inte möjlighet att välja skola. Föräldrar har det iband men inte alltid. Alla föräldrar har inte den ekonomiska möjlighet eller det intresse så att de väljer en bättre skola till sina barn. Dessa barn skall inte vara dömda för resten av livet.

I stället för att sitta och gnälla över folks skriftspråk så föreslår jag att de som retar sig på om givningens dåliga skriftspråk i stället lägger sin energi på att gnälla på våra politiker så att ALLA barn i Sverige får en bra utbildning. Att lärarhägskolan inte skall bedriva av en massa modetjafs i sin utbildning utan släpper ut lärare som kan språket.

Jag föreslår att om man retar sig på folks dåliga språkkompetens i stället lägger sin energi på att kommunerna inte ska kunna slippa undan sitt ansvar. Att man ser till att de elever som behöver särskilt stöd i skolan får det.

Själv har jag svårt att känna skillnad på de och dom och jag gör många av de språkliga fadäser ni ondgör er över och...... spelar roll.......

Dessutom så skriver jag fruktansvärt illa ibland. Händerna hänger inte riktigt med på vad hjärnan säger. Se där nu fick jag sagt att jag hade en hjärna också.

Förklaringe fick jag igår. Min blodtryckdmedecin behöver ändras. Blodtrycket var 165/110. Händerna svullnar och känseln minskar.
          Å och ä byter ofta plats. Bokstäver byter blats för att vänster har sämre känsel än höger. Men det är en månads väntetid hos läkaren. Hoppas man inte får en blodpropp under tiden.

Jag har valet att låta bli att skriva. Men jag gör valet att jag duger ändå. Det är inte mitt problem om den som läser mitt dåliga skriftspråk retar sig på det Det är läsarens. Problem skall placeras där de hör hemma. wink.gif

Si sådär.... Nu är jag inte arg längre. Det här var ju inte mitt problem. smile.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 04-12-2004, 12:15
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Heja Bettson!!! Håller med fullständigt!

"Var och en ska göra så gott hon/han kan"

Men varför det?
          Jag menar - varför just bestämma att ANDRA måste göra just DET, just vad gäller stavning och gramatik och skrivsätt?

Och nu pratar jag inte ens om dyslexi (som är så självklart att jag inte ens orkar ta upp det), utan om vanligt "slarv", eller ointresse eller "lathet".

("Lathet", vilket ord, vad vet JAG om vad som är lathet eller? Vad vet JAG om andra människors psysiska och fysiska hälsa och välmående?)

Vad vet JAG om vad någon annan gör "så gott hon/han kan" inom för områden?? Det kräver ENERGI även att göra "så gott man kan"!!! Och ens livsenergi får man allt prioritera var man behöver lägga!

För mig ligger skrivning långt ner på listan över vad som är viktigt, om det verkligen GÄLLER! Sedan har jag det som "hobby" för jag tycker det är roligt. Men jag förstår om någon annan hellre vill ha en annan hobby att finna avkoppling i.

I livet finns det tusen olika saker att hantera "så gott man kan", och den som inte skriver så "bra", hanterar med säkerhet någonting annat mycket bättre!

Man KAN INTE "göra så gott man kan" inom alla områden, och det är BANNE MIG varje människas RÄTT att själv avgöra vilken energi hon/han ska lägga ner på olika saker, exempelvis rätt- och välskrivning.

Vem är JAG att döma över andra, och veta vad ANDRA bör och inte bör göra???

Kanske stavar jag ganska bra - men hur ser det t.ex. ut med min städning... ??

Ingen kan vara bra på allt, men ALLA är bra på NÅGOT!

Men att hålla sig till sina egna "domäner" är mänskligt - att inte kunna...

wub.gif wub.gif

För hur det är med det hela, så är ALLA bra på NÅGOT, men alla är också dåliga på nåt...

Kramisar till alla, väl- som fel- skrivande, från amaira
          wub.gif .

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Lena N
          Inlägg 04-12-2004, 22:33
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Bettson @ 04-12-2004, 10:34)
          Det här tycker jag är en jobbig tråd.
          -----
          Själv har jag svårt att känna skillnad på de och dom och jag gör många av de språkliga fadäser ni ondgör er över och...... spelar roll.......

Dessutom så skriver jag fruktansvärt illa ibland.

???????????? huh.gif

Förstår inte Bettsson. Du skriver ju mycket och jättebra. Jag kan inte minnas att jag någon gång har haft svårt att förstå vad du menar. Det är möjligt att något "de" har blivit "dem" vid något tillfälle. Men vaddå? laugh.gif

Och ni som verkligen skriver dåligt. Fortsätt för all del att skriva. Det är enda (ej ända) sättet att öva upp förmågan. Det ger dessutom de som retar sig tillfälle att öva tålamod. Idel vinnare. rolleyes.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-12-2004, 23:15
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

BRA rutet, ( rytet ?) Bettson och Amira.
          Håller fullständigt med er wub.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 05-12-2004, 10:01
          Länk hit: #126

Medlem

Jag skiljer på dom som inte kan "se" skillnad på olika ord, och dom som inte "vet" skillnaden. Fast jag kan ju ha missuppfattat saker totalt (inget ovanligt.... sleep.gif ), men har fått för mej att t.ex. dyslektiker inte "ser" hur ord stavas men ändå "vet" skillnaden på t.ex. orden enda och ända. Har jag totalfel så rätta mej!

Och det var ju bl.a. dom orden jag tog upp tidigare i tråden, och som vanligt är det inte meningen att nån ska känna sej illa behandlad eller så. "Jag kan inte förstå att man skall reta sig på hur folk skriver. Möjligtvis kan man reta sig på vad folk skriver." skriver ju Bettson och har så rätt så!!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 05-12-2004, 17:12
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Nja..... det är ofta så... men det finns olika former av dyslexi och dyskalkyli

%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:"%20target="_blank">%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:" target="_blank">http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:[/url]%5b/url" target="_blank">%5b/url" target="_blank">%5b/url" target="_blank">[url=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.htm#vad:]http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.htm#vad:
          CITAT
          "%20target="_blank">%5burl=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:" target="_blank">[url=http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:]http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/wordf.ht...htm#vad:[/url://http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/w...m#vad:[/url
          CITAT
          ://http://www.kontorsproffs.nu/Sprak/w...'>%5b/url" target="_blank">

Vad är dyslexi?

I Sverige räknar man med att 10&endash;20 procent av befolkningen utgörs av personer som har någon form av läs- och skrivsvårigheter. Dyslexi kommer från grekiskan och betyder "svårt med ord". Man kan diskutera olika definitioner på dyslexi i evigheter, men det enklaste enligt FMLS (Förbundet Mot Läs- och Skrivsvårigheter) är att dyslexi är läs- och skrivsvårigheter.

Det är viktigt att fastställa att personer med läs- och skrivsvårigheter inte är underbegåvade. Det handlar bara om att de inte har knäckt ordavkodningsbiten ännu.

och [url=http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1111.asp]här kan du läsa mera.....

själv hade jag ända till i torsdags ingen aaaaning om skillnaden mellan

var och vart ....

NU vet jag bättre.... smile.gif smile.gif smile.gif

och INGEN har skällt på mig för att jag säkert skrivit fel 100 gånger...

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-12-2004, 17:20
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT

Vi har lärt oss att inte väcka den björn som sover. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 05-12-2004, 17:38
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2004, 17:20)
          CITAT

Vi har lärt oss att inte väcka den björn som sover. laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

nej det kan vara farligt!!!!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Tesa
          Inlägg 06-12-2004, 19:55
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Härligt Bettson......
          precis vad jag tycker.....
          det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....och det är inte SÅ viktigt att man förstår vad som står att man har rätt att sätta sig till doms över den "felskrivande"..hoppa över och gå vidare.....

JAg är en djävel på att stava..detr vet jag men det är nästan den enda talandg jag hatr..men ibland så går fingranafortare än jag hiner mned eftersom jag inte är en särskilt bra maskinskrivare........och ajg har inte alltid så gott om tid att jag hinenr rätta de fela jajg gör....men om kjag inte skall skriva här för det så...... sad.gif

Som ovan kan det se ut när jag INTE korrigerat.....och skrivit fort.....men jag misstänker att de allra flesta förstår vad det står iaf.....OCH jag har skrivit nåt......det viktigaste av allt.....särskilt på ett forum på internet...för här kan ingen höra mig även om jag talar aldrig så korrekt rikssvenska....

ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA..HUR DE ÄN STAVAR, SKRIVER OCH LÅTER....(de enda som möjligen är värda mindre är de som tycker att nån annan är det...)

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Berith
          Inlägg 06-12-2004, 20:17
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Tesa @ 06-12-2004, 19:55)
          det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....

Och jag tycker fortfarande att folk "borde" veta skillnaden på enda och ända. unsure.gif och kanske lite var och vart...

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 06-12-2004, 22:29
          Länk hit: #132

Gäster

Att tro att språket inte har någon bytydelse är att ljuga för sej själv.
          Om man jobbar med rekrytering och kanske får 500 ansökningar till en tjänst (inte alls ovanligt idag), vilka kriterier skall man använda sej av?
          Inte blir det de med sämst språk eller slarvigast ansökningshandlingar som får komma på intervju . Jag tror inte det spelar någon roll vilken typ av jobb det gäller, ett bra språk ger ett bättre första intryck, så är det bara.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-12-2004, 22:40
          Länk hit: #133

Medlem

"You never get a second chance to make a first impression"

tyvärr så har du nog rätt

men jag VET att många arbetsgivare SER på helt andra kriterier också!!

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          birgitek
          Inlägg 06-12-2004, 22:53
          Länk hit: #134

Gäster

Jag vet inte vad man skulle använda sej av istället för ansökningshandlingar i en första utgallring. Det har iofs blivit allt vanligare med ett bifogat foto,men tror knappast det är bättre att gå efter utseendet.

Citera
          Sollan
          Inlägg 06-12-2004, 23:12
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (birgitek @ 06-12-2004, 22:29)
          Att tro att språket inte har någon bytydelse är att ljuga för sej själv.
          Om man jobbar med rekrytering och kanske får 500 ansökningar till en tjänst (inte alls ovanligt idag), vilka kriterier skall man använda sej av?
          Inte blir det de med sämst språk eller slarvigast ansökningshandlingar som får komma på intervju . Jag tror inte det spelar någon roll vilken typ av jobb det gäller, ett bra språk ger ett bättre första intryck, så är det bara.

Håller med dig.
          Dessutom är jag så "snobbig" att jag njuter av ett väl skrivet språk. Övning ger träningsvärk. Man kan ju börja med att kolla de värsta stavfelen kanske.... smile.gif Och jag VET att vissa lider av dyslexi och inte ser sina missar, det är inte dem jag menar.

--------------------
          /sollan

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-12-2004, 00:49
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (birgitek @ 06-12-2004, 22:53)
          Jag vet inte vad man skulle använda sej av istället för ansökningshandlingar i en första utgallring. Det har iofs blivit allt vanligare med ett bifogat foto,men tror knappast det är bättre att gå efter utseendet.

Man kan läsa ansökningshandlingarna.
          Som jag sa tidigare så om det är en av kriterierna att personen skall ha ett korrekt skriftspråk då är det ett bra sätt att sortera efter ansökingshandlingarnas utseende.

Är det något annat som krävs så kan man läsa ansökningnshandlingarna för att hitta personerna med bästa kvalifikationerna för jobbet.

Tex på min mans jobb, Jag läser ibland hans killars arbetsrapporter.
          Grabbarna skriver att de jobbat med änglage, engsilage, engelasch eller
          angglash. Det de egentligen jobbat med är att ensilera. Ok de kan inte stava till ordet men de är ena jävlar på att göra ensilage.

Om man nu vill ha en kille som är bra på att göra ensilage är det inte då bra att i ansökninghandlingarna se vem som kan göra ensilage inte vem som kan stava till det. Det är faktiskt en yrkeskunskap vi talar om.

Naturligtvis vet jag om att fina ansökningshandlingar blir bättre behandlade. Varför sitter jag annars och skriver familjens. Men jag tycker inte det borde vara det. Att personalhandlläggare beter sig så gör att utslagningen i samhället ökar. En viss kategori människor kommer inte in på arbetsmarknaden därför att de inte har en släkting som kan skriva deras ansökningshandlingar. Jag tycker det är diskriminering.

Och vem blir det som får försökja de som inte får jobb? vad jag vet så går det via skattsedeln. då blir det vi som jobbar som får betala. Kanske helt i onödan.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-12-2004, 00:56
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 23:12)
          Dessutom är jag så "snobbig" att jag njuter av ett väl skrivet språk. Övning ger träningsvärk. Man kan ju börja med att kolla de värsta stavfelen kanske.... smile.gif Och jag VET att vissa lider av dyslexi och inte ser sina missar, det är inte dem jag menar.

Det är inte snobbigt att njuta av ett väl skrivet språk. Det är väl en njutning man skall unna sig om man köper en bok.

Men använder man språket för att sortera människor om syftet inte är att välja en person som måste ha ett korrekt språk för ett visst arbete då tycker jag det är snobbism. Det är viss skillnad.

Att sträva efter ett bra språkbruk vilket man bör göra eller att antingen nedvärdera människor för att de inte har ett bra skriftspråk eller kanske upphöja sig själv för att man har det, är olika saker.

Citera
          mulle
          Inlägg 07-12-2004, 10:11
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag anser att det bör vara en självklarhet att vårda svenskan så långt det bara är möjligt.
          Språket är människans huvudsakliga sätt att kommunicera och förmågan att använda ett språk är det som skiljer oss från djuren.
          För mig betyder detta inte att man ska se ner på någon som uttrycker sig inkorrekt utan att man i stället ska kräva
          1) korrekt svenska av alla som använder språket som ett professionellt redskap (journalister osv). Jag vill kunna njuta av intelligenta, udda eller bara vackra språkliga formuleringar i t.ex. morgontidningen!
          2) en gedigen språkundervisning i skolorna
          Mulle

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-12-2004, 11:01
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (mulle @ 07-12-2004, 10:11)
          Jag anser att det bör vara en självklarhet att vårda svenskan så långt det bara är möjligt.
          Språket är människans huvudsakliga sätt att kommunicera och förmågan att använda ett språk är det som skiljer oss från djuren.
          För mig betyder detta inte att man ska se ner på någon som uttrycker sig inkorrekt utan att man i stället ska kräva
          1) korrekt svenska av alla som använder språket som ett professionellt redskap (journalister osv). Jag vill kunna njuta av intelligenta, udda eller bara vackra språkliga formuleringar i t.ex. morgontidningen!
          2) en gedigen språkundervisning i skolorna
          Mulle

Helt enig med dig.

Vi har ju nästan precis samma åsikt men vi har formulerat det på olika sätt.

Du är saklig och språklig korrekt och jag uttrycker mig med lite mera patos. rolleyes.gif

Där ser man hur budskap kan förpackas på olika sätt med språk. wub.gif

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-12-2004, 11:35
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Vad härligt med en "het" tråd som slutar i sådan här upphöjd gemenskap och enighet! laugh.gif
          Puss på er alla! wub.gif

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon