CITAT (birgitek @ 09-12-2004, 00:40)
Du har fel Felix Matte. Verkligheten är att konkurrensen är hårdare än någonsin och språket viktigare än någonsin. Man kan tycka vad man vill,men så är det.
För mig ser det mera ut som maktmissbruk. Jag väljer lättaste sättet att sortera för det är så många ansökningshandlingar, så jag har inte tid, eller?
Att man bara väljer bland de som har att korrekts skriftspråk gör ju urvalet mindre. Alltså har man färre personer att välja mellan när man söker den aktuella yrkeskunskapen som behövs för jobbet. Metoden säkerställer ju inte på något sätt att den mest kompetente får jobbet.
Att bara säga att om de inte bemödar sig till att slå upp så är de lata angående andra ting också är tydligen ett uttalande du gör utifrån ren okunskap. Jag kan tala om för dig att en del dyslektiker slår upp men ser inte skillnaden på orden. När de använder stavningprogram så kan det hända att det slår larm om att det är felstavat, men de kan inte se skillnaden mot förslaget de får.
Ska dessa människor aldrig få något jobb enligt dig. i så fall är det diskriminering. Arbetet de söker kanske inte alls kräver ett korrekt skriftspråk. Sorterar man bort folk med utländska namn, eller sorterar efter kän så finns det lagstifning mot det.