Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Språkfel!
          Tesa
          Inlägg 07-12-2004, 14:01
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (Berith @ 06-12-2004, 20:17)
          CITAT (Tesa @ 06-12-2004, 19:55)
          det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....

Och jag tycker fortfarande att folk "borde" veta skillnaden på enda och ända. unsure.gif och kanske lite var och vart...

Lägg tyngden på ordet ONDGÖRA.......jag ser också mängder av stavfel och fel i meningsuppbyggnad och "fel" ord på fel ställe...men jag retar mig inte på dem....och att påpeka det så att den som ev har stått för "stavfelen" kan bli sårad och ledsen tycker jag är brist på respekt och värsta formen av snobberi...den att få andra att känna sig mindre värda för att man själv ska känna sig "förmer"....
          Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith...

Eftersom jag är en språknjutare av stora mått så vill jag också gärna läsa ett mustigt, rikt språk.....det som gör en stor författare är hans/hennes förmåga att beskriva och beröra och använda språket...men det innebär inte att man måste kunna stava eller ens nödvändigtvis alltid använda exakt rätt ord...varken som journalist eller författare...det finns korrekturläsare till sånt...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          mulle
          Inlägg 07-12-2004, 14:11
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Det värsta är att datornernas språkprogram har fått många av de mindre tidningarna att rationalisera bort korrekturläsarna...
          Mulle

Citera
          Ewa L
          Inlägg 07-12-2004, 14:11
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Tesa @ 07-12-2004, 14:01)
          varken som journalist eller författare...det finns korrekturläsare till sånt...

Korrekturläsarna är lika utdöda som sekreterarna. Resultatet syns.

Jobbade för många år sedan som sättare/korrekturläsare, men inte 17 ändrade jag på något som en författare skrivit. "Ändring mot manus" = fy!!

Till och med en gång när en författarinna bytte pronomen mitt i en bok. Halva boken skrev hon hjältinnan i "hon-form" för att plötsligt gå över till "jag-form". Kunde trots allt inte låta bli att påpeka det eftersom det blev väldigt förvirrat, men det skulle vara så.

Däremot som lektris (har jag också jobbat som) kan man ha synpunkter på innehållet.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-12-2004, 14:18
          Länk hit: #144

Medlem

Jag hänger visst inte med ... rolleyes.gif ...trodde absolut att det fanns nån som gjorde saker och ting förståeligt....men det var kanske inte bättre förr ändå, då.....bara att det syns nu när ingen "rättar".....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Ewa L
          Inlägg 07-12-2004, 16:40
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jo, men manuset som gick till sätteriet var säkerligen skriven av någon "skrivkunnig", ex.vis sekreterare. Och hennes (eller hans) stavning och grammatik fanns ingenting att anmärka på. Det var alltså bara sina egna stavfel som korrekturlästes och rättades.

Hade den som skrev manus skrivit fel fick de "skylla sig själva". Det upptäckte de oftast vid 1:a korret. Det rättades, men det fick de betala för.

Idag skriver alla journalister själva sina texter. Möjligen använder de stavningsprogram, men om bägge orden (ända och enda) finns, hur skall programmet veta vilket som avses.

Personligen har jag svårast för felaktiga avstavningar. Finns inte tillräckligt bra program för att göra korrekta avstavningar. I det fallet är svenska svårt.

Alltså: Tesa! Det var bättre förr!! tongue.gif Åtminstone i det avseendet.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Posse
          Inlägg 07-12-2004, 17:43
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Tyvärr uppmärksammade jag inte den här intressanta tråden och började följa den redan från början, så jag har inte detaljstuderat allt vad ni skrivit - detta som ett slags ursäktande om jag råkar ta upp något redan upptaget. rolleyes.gif

Jag tycker att det förekommer många felval när det gäller orden 'mycket' och 'många'. Säkert gör även jag det många gånger, men när nyhetspresentatörer och liknande gör det, tycker jag att det är dåligt.

Ska man säga t.ex.: "Det är mycket träd i den här skogen."
          Jag tror det bör vara 'många' i stället.

Ofta säger man väl t.ex.: "Vad det mycket folk?" Frågan är om det är är riktigt?

Om träden kan man väl t.ex. inte säga: "Det är mycket träd i den här skogen som är barrträd."

Mycket konstigt kan det bli..... unsure.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 08-12-2004, 08:00
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Tesa @ 07-12-2004, 14:01)
          CITAT (Berith @ 06-12-2004, 20:17)
          CITAT (Tesa @ 06-12-2004, 19:55)
          det är snobbigt och nedlåtande att ondgöra sig över att folk inte kan stava.....och skriva rätt ord på rätt ställe.....

Och jag tycker fortfarande att folk "borde" veta skillnaden på enda och ända. unsure.gif och kanske lite var och vart...

Lägg tyngden på ordet ONDGÖRA.......jag ser också mängder av stavfel och fel i meningsuppbyggnad och "fel" ord på fel ställe...men jag retar mig inte på dem....och att påpeka det så att den som ev har stått för "stavfelen" kan bli sårad och ledsen tycker jag är brist på respekt och värsta formen av snobberi...den att få andra att känna sig mindre värda för att man själv ska känna sig "förmer"....
          Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith...

Jag bryr mej inte ett dugg om att det förekommer stavfel här - för som sagts tidigare, huvudsaken är ju att man förstår vad som menas.

Men jag närapå "kräver" att det ska vara rättstavat i vissa sammanhang. Och det är inte för att andra ska känna sej mindre värda. Läste t.ex. på baksidan av en chokladask att chokladen "är packad i Tyksland"; på etiketten för en flaska svagdricka stod att bryggeriet "för denne traditionen vidare". T.ex....

Och jag har inte sagt nån gång i den här tråden att jag retar mej på varken fel ord eller stavfel.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Tesa
          Inlägg 08-12-2004, 15:10
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Berith @ 08-12-2004, 08:00)
          Och jag har inte sagt nån gång i den här tråden att jag retar mej på varken fel ord eller stavfel.

Det var precis därför jag skrev "Därmed inte sagt att det gäller dig, Berith..."...för jag kunde inte heller erinra mig nåt sånt tillfälle...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Posse
          Inlägg 08-12-2004, 17:06
          Länk hit: #149

Medlem

I tv-serien "Om Stig Petrés hemlighet", som f.ö. går i repris ikväll, deklarerade huvudpersonen - VD:n - både skriftligt och muntligt inför hela personalen att han ville att deras företag skulle vara en "stöttesten" i deras samhälle. rolleyes.gif

En arbeterska(?) frågade då försynt om han kanske inte istället menade "stöttepelare"....

Citera
          Åsa E
          Inlägg 08-12-2004, 17:47
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Något som jag har lagt märke till på senare tid är att tidningar och TV säger "förre ministern Margareta Winberg", "nye ordföranden Anna Karlsson" osv.

Man ska använda "nye" om det handlar om en man och "nya" om det handlar om en kvinna. Ingen skulle väl säga "Det här är min nye fru"?

Men när det handlar om ministrar och direktörer, då tror folk tydligen att sådana alltid är män, även om de heter Margareta och Anna.

Citera
          Posse
          Inlägg 08-12-2004, 20:18
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Åsa E @ 08-12-2004, 17:47)
          Man ska använda "nye" om det handlar om en man och "nya" om det handlar om en kvinna. Ingen skulle väl säga "Det här är min nye fru"?

Är det sånt som kallas maskulinum resp femininum? unsure.gif

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 08-12-2004, 22:07
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

CITAT (Posse @ 08-12-2004, 20:18)
          CITAT (Åsa E @ 08-12-2004, 17:47)

Är det sånt som kallas maskulinum resp femininum? unsure.gif

skulle kalla det för neutrum / reale... femeninum/maksulkinum är ju han hon, en ett är neutrum / relae

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-12-2004, 23:23
          Länk hit: #153

Gäster

Angående ansökningshandlingar, är man osäker på stavningen kanske man borde bemöda sig att "slå upp", lätt annars att misstanken dyker upp, att man inte bemödar sig med andra saker heller.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 09-12-2004, 00:00
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (birgitek @ 08-12-2004, 23:23)
          Angående ansökningshandlingar, är man osäker på stavningen kanske man borde bemöda sig att "slå upp", lätt annars att misstanken dyker upp, att man inte bemödar sig med andra saker heller.

sad.gif sad.gif sad.gif trodde inte att såna tankar existerade nuförtiden sad.gif mad.gif sad.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-12-2004, 00:40
          Länk hit: #155

Gäster

Du har fel Felix Matte. Verkligheten är att konkurrensen är hårdare än någonsin och språket viktigare än någonsin. Man kan tycka vad man vill,men så är det.

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-12-2004, 11:04
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (birgitek @ 09-12-2004, 00:40)
          Du har fel Felix Matte. Verkligheten är att konkurrensen är hårdare än någonsin och språket viktigare än någonsin. Man kan tycka vad man vill,men så är det.

För mig ser det mera ut som maktmissbruk. Jag väljer lättaste sättet att sortera för det är så många ansökningshandlingar, så jag har inte tid, eller?

Att man bara väljer bland de som har att korrekts skriftspråk gör ju urvalet mindre. Alltså har man färre personer att välja mellan när man söker den aktuella yrkeskunskapen som behövs för jobbet. Metoden säkerställer ju inte på något sätt att den mest kompetente får jobbet.

Att bara säga att om de inte bemödar sig till att slå upp så är de lata angående andra ting också är tydligen ett uttalande du gör utifrån ren okunskap. Jag kan tala om för dig att en del dyslektiker slår upp men ser inte skillnaden på orden. När de använder stavningprogram så kan det hända att det slår larm om att det är felstavat, men de kan inte se skillnaden mot förslaget de får.

Ska dessa människor aldrig få något jobb enligt dig. i så fall är det diskriminering. Arbetet de söker kanske inte alls kräver ett korrekt skriftspråk. Sorterar man bort folk med utländska namn, eller sorterar efter kän så finns det lagstifning mot det.

Citera
          mulle
          Inlägg 09-12-2004, 11:15
          Länk hit: #157

Medlem

Det måste väl ändå vara skillnad på jobb och jobb!!! Eller....???

Om jag skulle anställa en person för att sköta skriftliga kontakter med kunder skulle jag aldrig titta närmare på någon som formulerat sin ansökan dåligt! Det är inte ett jobb för en dyslektiker.

Om jag skulle anställa en expedit med direkt kundkontakt skulle jag däremot inte bry mig om annat än hur människan beter sig och vilket intryck hon/han ger vid anställningsintervjun!

Mulle

Citera
          Posse
          Inlägg 09-12-2004, 11:23
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Bettson @ 09-12-2004, 11:04)
          Ska dessa människor aldrig få något jobb enligt dig. i så fall är det diskriminering. Arbetet de söker kanske inte alls kräver ett korrekt skriftspråk. Sorterar man bort folk med utländska namn, eller sorterar efter kän så finns det lagstifning mot det.

Jag har fått intrycket att det kryllar med nu aktiva i många yrken som verkar ha läs- och skrivsvårigheter, och som klarar sig utmärkt iallafall.

Men jag blev lite bestört över fallet med hon som sökte jobb som sjuksköterska - att hon fick rätt i och ersättning för att hon skulle ha diskriminerats: Sjuksköterska fick upprättelse

Personligen tycker jag det verkar mycket riskabelt med sjuksköterskor som inte är normalt läs- och skrivkunniga.

Citera
          mulle
          Inlägg 09-12-2004, 11:26
          Länk hit: #159

Medlem

Jag håller med dig, Posse!
          Mulle

Citera
          Däkan
          Inlägg 09-12-2004, 12:41
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 4 754

Den som kan skriva noter behöver inte vara musikalisk. Den som kan sin grammatik behöver inte vara författare.

Tänk om vi hade krävt av Benny Andersson att han först skulle lära sig att skriva noter innan han komponerade - hade vi inte då kanske gått miste om många musikupplevelser? Eller att författaren Eino Hanski lärde sig stava innan han skrev? Eller att vi hade krävt av en konstnär att kunna avbilda verkligheten fotografiskt innan han/hon fick uttrycka sig?

Hur många nitiska svensklärare har inte dödat skrivglädjen? Hur många elever har inte fått dåligt betyg i musik för att de inte kan sjunga? Eller konstnärliga barn som knäckts för att de inte precis har följt de anvisningar teckningslärare har givit?

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 09:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon