Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Frösådd av basilika
          Eva Ekeberg
          Inlägg 27-02-2003, 14:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 827

Hej!
          jag är en stor älskare av basilika av alla de slag, spenderar mycket pengar på att köpa basilika krukor på ICA varje månad. Tänkte därför att nu skall jag odla dem själv!
          Jag behöver tips, har tidigare provat men det kommer alltid så mycket löss på dom tidigt?
          Jag tänkte förodla inne( har inget växthus). Kommer i sommar att ha färdig min egen kryddträdgård - där kanske man kan så fröna direkt i jorden?
          Vilken typ av jord föredrar de?

Lite många frågor, men det finns säkert en massa erfarenhet på forumet!

Glada hälsn Eva

Citera
          KURT
          Inlägg 27-02-2003, 15:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Eftersom den vill ha en MIN temperatur på 12-15 grader så är det tufft att så den på friland. Däremot är det bra att ta ut krukan så mycket som möjligt, gärna dygnet om när det är tillräckligt varmt. Då får man också mindre problem med löss. Basilika är näringskrävande och behöver extranäring.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-02-2003, 15:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Basilika odlas gärna inomhus i ett ljust fönster. Själv har jag redan sått 4 krukor med 4 olika sorters basilika (lime, citron, Green Globe, Mammuth). Jag fyller lite mer än halva krukan (krukstorlek ca 10-12cm ) med vanlig krukväxtjord, sedan fyller jag med lucker och porös såjord, efter det vattnar jag jorden med ljummet vatten. Fröna strör jag ut på den fuktiga såjorden det brukar bli 5-7 frön per kruka, sedan ställer jag krukorna i ett litet drivhus som placeras i ett ljust fönster (ej i gassande sol), har du inte drivhus sätt plast över så fröna hålls fuktiga. Redan efter någon timme brukar man se hur fröna drar åt sig vatten det blir ett vitt geléartat hölje över dem, är det bra fröer så brukar de gro inom 7-10dagar (det finns sorter som kan ta lite längre tid på sig). Ge gärna extrabelysning med lysrör som placeras 20-30cm ovanför växterna när de grott, ge växterna ljus 14-16 timmar per dygn. Basilikafrön är ljusgroende annars är det en mycket lättodlad växt.

Det är bra att så nya plantor med jämna mellanrum så man kan börja nu med ett par krukor och ytterligare några krukor om någon månad och så kan man hålla på så.

Green Globe brukar dock hålla sig ganska fina länge jag planterar ut dem i 5 liters krukor på altanen när det blivit varmt ute och de brukar bli jätteklot som är fina ända in på tidig sensommar. Vattna och gödsla dem precis som man gör med andra växter man odlar i kruka.

Basilika är mycket frostkänslig den kan få köldskador när det går ner mot +12-15C så de passar bäst att odla i kruka så man kan ta in dem ifall det blir kyligt + sniglar älskar basilika. Jag provade plantera basilika i jordbäddarna i växthuset, de dignade av åkersniglar (urk).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 27-02-2003, 15:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Förutom att fröså så brukar jag återanvända de köpta plantorna.

Ungefär nu brukar jag spara de stympade basilikakrukorna (tidigare är det ingen idé), plantera om dem och senare flytta ut dem i kallväxthus eller i söderrabatten.

Dessa plantor brukar hus mig ge mycket mer än de frösådda. Fast man får ju bara den sorten handeln valt.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 01:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon