Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flirt, är det tillåtet?
          amaira
          Inlägg 16-12-2004, 08:52
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Öppenhet, ärlighet, inga dolda hemliga avsikter, beredskap till ärlig kommunikation, vanlig mänsklig HEDER, respektfullhet, ett beteende som man kan STÅ FÖR oavsett vilka situationer som dyker upp.

En inre beslutsamhet att vara RÄDD OM sig själv, sitt förhållande och sin partner, vilja att ARBETA för att ha en bra relation och inte tro att sådant är "gratis".

Att "bry-sig-om", äkta, (även sig själv vilket är svårare än det låter och en grundförutsättning för att kunna bry sig om andra) utan egna inre hemliga syften.

Frihet från manipulation och känslomässig utpressning eller andra "styrmedel" eller syften.

Frihet från egen inre "frustration" som man ger utlopp på detta vis, oavsett orsak.

När allt detta uteslutits ... finns det egentligen någon "flirt" kvar då?

Och - viktigast av allt - är det TRÅKIGT då????????????????

När allt detta uteslutits (vilket i och för sig nog är en omöjlighet i livets alla lägen, vi är inte mer än människor) - så är vi ju snarare känslomässigt FRIA att verkligen HA roligt, och njuta av livet!!!

CITAT
          prat, skratt och skoj, med ett ett litet inslag av attraktion
          tycker jag också får plats, även när allt det jag skrivit uteslutits.

Det handlar nog inte så mycket om VAD man gör - sagt i ORD såhär, utan HUR man gör och vad som ligger under ytan. För sånt "känner man" även när "orden" inte kan avslöja det.

Filosoferar amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-12-2004, 09:27
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

"Att "bry-sig-om", äkta, (även sig själv vilket är svårare än det låter och en grundförutsättning för att kunna bry sig om andra) utan egna inre hemliga syften.

Frihet från manipulation och känslomässig utpressning eller andra "styrmedel" eller syften.

Frihet från egen inre "frustration" som man ger utlopp på detta vis, oavsett orsak."

Tror du att detta är möjligt ? ens önskvärt ?Kan uppnås? Bör vara strävansmål??

Kan en enda person uppfylla alla dina behov ?

De hemliga syften man ev har -/ hur styr man sitt undermedvetna ?
          Går det ? Finns det kanske inte något som heter så ?
          Vad driver oss vidare , får oss upp ur sängen , är frustrationer bara till skada eller kan de vara nyttiga ?

huh.gif

mer frågor :)inga svar

Fortfarande tycker jag :
          prat, skratt och skoj, med ett ett litet inslag av attraktion,

Instämmer med Birgit.

smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-12-2004, 09:31
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 15-12-2004, 22:06)
          Att tycka att en kvinna har snygga ben är väl ändå inte att flirta ohmy.gif
          Jag kan öppet säga att jag tycker en man är snygg och charmig...

Jag säger till mina väninnor, att de är snygga i håret eller har fin tröja.
          Jag säger bara till en man, att han har snygga ben. wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          mulle
          Inlägg 16-12-2004, 09:42
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

För mig är flirt ett språk.
          Då jag tar initiativet till flirt säger jag egentligen: "Du är en attraktiv man".
          Då en sympatisk man flirtar med mig flirtar jag tillbaka med budskapet "Tack, det är ju trevligt att du tycker det. Du är inte så dum, du heller..."
          Då en motbjudande man flirtar med mig låtsas jag inte se det.

Fullständigt ofarligt men skoj!

Mulle

Citera
          Fisan
          Inlägg 16-12-2004, 09:46
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 3 620

Hannele, som svar på din fråga om det måste vara till det motsatta könet som man visar sin uppskattning; svar NEJ!!!! Boken ifråga som jag citerade ur handlar om (i stora drag) en tjej som lever heterosexuellt, som träffar o bli kär i en annan tjej. Men även i platoniska tjejförhållanden och mansförhållanden är det viktigt att man visar sin uppskattning. What´s friends for??
          Kramar Fisan

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-12-2004, 10:02
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Fisan @ 16-12-2004, 09:46)
          Hannele, som svar på din fråga om det  måste vara till det motsatta könet som man visar sin uppskattning; svar NEJ!!!!

Den frågan har jag väl inte ställt?
          Jag visar uppskattning för mina vänner, mina barn, mina arbetskamrater.
          Men min chef ska låta bli att berömma mina ben!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          amaira
          Inlägg 16-12-2004, 10:33
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-12-2004, 09:27)

De hemliga syften man ev har -/ hur styr man sitt undermedvetna ?
          Går det ? Finns det kanske inte något som heter så ?
          Vad driver oss vidare , får oss upp ur sängen , är frustrationer bara till skada eller kan de  vara nyttiga ?

huh.gif

mer frågor :)inga svar

Många bra frågor Kerstin! smile.gif wub.gif

Gillar bra frågor!

Om jag tror det är möjligt ... Hmmm, nej.
          Önskvärt? Kan inte svara.
          Kan uppnås? Är samma fråga som "är det möjligt?".
          Bör vara strävansmål. Kan inte svara.

Bör vara diskussionsvärt? Ja, det tror jag på. tongue.gif

Jag tror inte på att en enda person kan uppfylla alla mina behov. Inte ens att det någonsin är eller varit "meningen".

"Styra sitt undermedvetna" tror jag inte en sekund på! Det är ju tvärtom det är.
          Men jag TROR PÅ självkännedom, som ett bra livsverktyg. (i den mån det är möjligt)

Jag tror på ... det goda (för en själv) att söka balansen (även om den aldrig kan uppnås i alla lägen) mellan acceptans och förändring.

Jag tror på INSIKT, i den mån det är möjligt, som ett verktyg för människor att VÄLJA "godhet" istället för "ondska".
          Inte bara i bemärkelsen "utagera" eller inte, utan som ett inre lugn.

Jag "tror på" att "Ett offer är en bödel och en bödel är ett offer".
          Jag tror på "Att ta ansvar över sig själv".
          Jag TROR PÅ det goda i att möta sina egna känslor.

Jag "tror" väldigt mycket, jag har en hel egen underliggande tros- och världsbild, och den fungerar för MIG, för den har gett mig själv stora doser av både lycka och känslomässig frihet. Till slut.

Jag har bra många egna erfarenheter med mig i bagaget, som jag klarat av att vända till något gott. wub.gif

Med all rätt är jag stolt över det sleep.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif .

Självklart är både frustrationer och ilska och vrede och ALLA känslor "drivkrafter", det är ju känslorna som får oss att agera över huvud taget, att bry oss, att kunna vara sociala, att känna empati, att skydda oss, att bedöma situationer, osv, osv.

Inget av det jag skriver, menar jag som "bra" eller "dåligt", snarare som "livsfaktum, som jag uppfattar det". Det är så många saker som "bara ÄR".

Det är bättre att veta om dem, och se dem - anser jag - (i den mån det är möjligt!!!) eftersom det då ger oss möjligheter att själva avgöra vad vi kan göra med det, OM vi nu kan det, och om vi inte kan, försöka lära oss acceptera.

Men nu tror jag bestämt att jag börjar bli lite väl "djup" rolleyes.gif .

wub.gif /amaira.

--------------------

Citera
          Ullet
          Inlägg 16-12-2004, 10:41
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Att visa andra människor uppskattning, oavsett kön, ser jag inte som flirt, flirt har en attraktionsfaktor som i mina ögon har en sexuell underton, så nej, jag skulle inte uppskatta om min man flirtade med andra och jag flirtar inte med andra heller.

I o m min makes arbete så representerar vi en del, har människor på middag, reser bort i arbetet m.m och jag lägger mig alltid vinn om att vara trevlig, sällskaplig, uppmärksam etc på dom som vi representerar inför men jag flirtar inte. När vi är ute på lokal flirtar jag inte heller, finns ingen anledning, finns ingen annan än min man som får mig att gå igång wub.gif wub.gif men jag försöker vara trevlig och glad till alla jag möter, oavsett kön.

Jag får uppskattning för min person, som en glad och trevlig prick men flirtig tror jag inte man ser mig som. Jag behöver inte sexuell bekräftelse eller "spänning" genom att få andra män att uppskatta min kropp, mina fysiska företräden, mitt hår, mina ögon osv, det räcker alldeles utmärkt med att dom tycker jag är trevlig och intelligent, mer vill jag inte ha, får jag mer är det oönskad uppmärksamhet. Hellre bli sedd som personlighet än som kropp eller sexuell varelse, jag är så nöjd med det jag har och jag ser inte andra män som potentiella sexobjekt heller, så därför med min definition av flirt så flirtar jag inte annat än med såna som jag faktiskt är intresserade av och jag är inte intresserad av någon annan än min man. rolleyes.gif tongue.gif smile.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          amaira
          Inlägg 16-12-2004, 10:58
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Ullet @ 16-12-2004, 10:41)
          Att visa andra människor uppskattning, oavsett kön, ser jag inte som flirt, flirt har en attraktionsfaktor som i mina ögon har en sexuell underton, så nej, jag skulle inte uppskatta om min man flirtade med andra och jag flirtar inte med andra heller.

I o m min makes arbete så representerar vi en del, har människor på middag, reser bort i arbetet m.m och jag lägger mig alltid vinn om att vara trevlig, sällskaplig, uppmärksam etc på dom som vi representerar inför men jag flirtar inte. När vi är ute på lokal flirtar jag inte heller, finns ingen anledning, finns ingen annan än min man som får mig att gå igång  :wub:  :wub: men jag försöker vara trevlig och glad till alla jag möter, oavsett kön.

Jag får uppskattning för min person, som en glad och trevlig prick men flirtig tror jag inte man ser mig som. Jag behöver inte sexuell bekräftelse eller "spänning" genom att få andra män att uppskatta min kropp, mina fysiska företräden, mitt hår, mina ögon osv, det räcker alldeles utmärkt med att dom tycker jag är trevlig och intelligent, mer vill jag inte ha, får jag mer är det oönskad uppmärksamhet. Hellre bli sedd som personlighet än som kropp eller sexuell varelse, jag är så nöjd med det jag har och jag ser inte andra män som potentiella sexobjekt heller, så därför med min definition av flirt så flirtar jag inte annat än med såna som jag faktiskt är intresserade av och jag är inte intresserad av någon annan än min man.  :rolleyes:  :P  :)

wub.gif
          Det där skriver jag under på.

Och du som skriver detta, har en stor lugn portion självförtroende, och mognad, som är bra mycket mer inspirerande och "trevligt" att möta och bli bemött i, än "flirt" wub.gif

/amaira.

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 16-12-2004, 11:20
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Vi menar nog (som birgitek sade) olika med själva ordet "flirt".....
          Jag tycker inte det är OK att flirta när man har ett förhållande (såvida man inte flirtar med den man har förhållande med, för DÅ är det krydda osv.)
          Men å andra sidan är det VÄLDIGT svårt att ha en väldigt nära kompis av motsatt kön utan att det blir förhastade slutsatser osv av det. Jag tolkar det som, netaave, att det inte alls verkar som om du känner "mer än kompisskap" med den här mannen, utan helt enkelt känner DJUP VÄNSKAP. Så länge du OCH ALLA BERÖRDA vet detta är det ju inga bekymmer.
          Jag hade en sådan väldigt nära vänskap med en kille i skolan, det var ALDRIG något annat, men alla runt omkring verkade utgå från det. Både han och jag hade förhållanden med andra, och det var (oftast) inga bekymmer, men utomstå5ende hade svårt att inte lägga sig i. Min syster har upplevt samma sak med en killkompis, men med en annan får hon ha samma kompisrelation med utan att någon säger något. Han är nämligen gay, och då är det tydligen "tillåtet".....
          Tycker det är samma syndrom som får folk att gotta sig åt såpor på TV - vill man inte ta itu med sina egna fel och brister kan man alltid påpeka andras...
          Titta - nu fick jag med en moralkaka på slutet, hurra! smile.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 16-12-2004, 11:57
          Länk hit: #91

Gäster

Betr. attraktion, kan någon, åtminstone bland oss som lever i långvariga relationer, ärligt säga att vi aldrig kännt oss attraherade av någon annan än vår partner?
          En bra relation bygger ju på så mycket mera än attraktion, även om det måste finnas med, t.ex tillit, förtoende, gemensamma värderingar, respekt, vänskap, gemensamma minnen och framtidsmål, att vilja varandras bästa, att dela ansvaret för det gemensamma livet, men även att kunna ge varandra stor frihet.
          Vad attraktion är har jag svårt att definiera, det har för mej inget med utseende att göra, men ibland tänds en gnista och det är en härlig känsla. Kanske är det det som kallas FLIRT, och det tycker jag att man kan unna sej att ta vara på.

Citera
          amaira
          Inlägg 16-12-2004, 12:10
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-12-2004, 09:27)

Tror du Kerstin, att jag med detta syftadr till vad den ANDRE ska göra och inte göra, för att jag ska vara "nöjd"?
          biggrin.gif
          Det menar jag inte. En av mina livsparoller är att man inte kan förändra andra människor, bara sig själv - och jag har inte (medvetna tongue.gif ) "förväntingar" på andra människor att vara s.k. "perfekta". Jag föredrar ändå mänsklighet, annars har jag nog inget bland människor att göra... huh.gif wink.gif (lite stelbent uttryckt).

CITAT
          Betr. attraktion, kan någon, åtminstone bland oss som lever i långvariga relationer, ärligt säga att vi aldrig kännt oss attraherade av någon annan än vår partner?

Det händer, till och från wub.gif , och jag vet inte vad det är för fel med det?

Än en gång, det är väl en mognadsfråga, hur vi handskas med våra känslor, vilka val vi gör, hur vi prioriterar och vad som är VIKTIGT för oss.

Världen är ganska full av attraktiva män, och det tycker jag om wub.gif

För mig känns det viktigast att satsa på en bra relation till den MYCKET attraktiva man som jag VALT att vilja leva med.

Och så lägger jag till allt det som jag redan skrivit wub.gif .

Kramisar från amaira.

--------------------

Citera
          Fisan
          Inlägg 16-12-2004, 12:15
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Hannele @ 15-12-2004, 16:13)
          CITAT (Fisan @ 15-12-2004, 15:55)
          Jag läste en bok som hade en bra beskrivning på ämnet flirt, nämligen denna:
          "...den oskyldiga cocktailflirten, där man i princip utbytte tjänster- 'jag visar dig uppskattning, så visar du mig uppskattning.' "

unsure.gif Är det flirt?
          Måste det vara någon av motsatt kön man visar uppskattning till?
          [QUOTE]

Vad missförstod jag?
          Fisan

Citera
          Fisan
          Inlägg 16-12-2004, 12:18
          Länk hit: #94

Medlem

Är tydligen inte så bra på det här med att citera andra inlägg! smile.gif
          Fisan

Citera
          birgitek
          Inlägg 16-12-2004, 12:29
          Länk hit: #95

Gäster

Jag är helt inne på ditt spår Amaira, jag har också valt att satsa på den attraktive man som jag lever med sen mer än 30 år tillbaka. Det som en gång började som ren attraktion har genom åren vuxit till något mycke större och fylls på hela tiden.
          Precis som du tycker jag världen är full av attraktiva män, och jag njuter när det ibland gnistrar till, men låter det aldrig gå längre än till just FLIRT

Citera
          Copycat
          Inlägg 16-12-2004, 12:46
          Länk hit: #96

Gäster

Hejsan ! jag tycker att det är skillnad på attraktion och flirten ändå.
          En attaktion finns ju om man ser en yttre eller inre tilldragande egenskap hos en annan person, oavsett kön.
          En flirt har en underliggande sexuell anspelning, där ena eller båda parter känner en tilldragning till den andre.
          Om man som levande i ett stadigt och tryggt förhållande låter flirten då ha sin gång, och tycker att det är ok att flirta tillbaka, då är det gränsfall på otrohet.
          Man är ju då rent mentalt otrogen. Att däremot, som jag tidigare sagt, tillåta att någon flirtar med sig är en helt annan sak. Det kan kännas bra att veta att det finns andra som uppskattar en också, men att ge tillbaka till den som flirtar, det är att ha passerat gränsen.
          Sen är det ju som så att det är var och en själv som sätter sin egen gräns.
          Min gräns går vid att tillåta en flirt från andra, men hålla mig själv till min egen man, det kan krydda ett förhållande det också.
          man behöver inte vara ute och flirta med andra för att krydda något man har. Och skulle det behövas så är det ändå något fel i det förhållandet man redan har. Det kanske är dags att byta partner om det ska behövas så mycket krydda att man vill riskera att såra sin partner. unsure.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-12-2004, 12:52
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Per definition enligt Nationalencyklopedien:

flirt el. flört [flört´] subst. ~en
          ORDLED: flirt-en, flört-en
          • beteende som avser att, på ett finare sätt, väcka erotiskt intresse genom ögonkontakt, konversation m.m. {ekurtis, äventyr 1}: sommarflirt; en oskyldig ~ ledde till skandal i societeten
          BET.NYANSER: a) om flirtig person el. person som är föremål för uppvaktning: där kommer hans senaste ~ b) överfört om inställsamt beteende e.d. [särsk. pol.]: NN:s ~ med kommunismen
          KONSTR.: (ngns) ~ (med ngn el. ngt), ~ (mellan ngra)
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          amaira
          Inlägg 16-12-2004, 13:10
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Fenja @ 16-12-2004, 12:52)
          Per definition enligt Nationalencyklopedien:

• beteende som avser att, på ett finare sätt, väcka erotiskt intresse genom ögonkontakt, konversation m.m.

YES!

Bravo Fenja!

Där fångade du det ordagrant, så som JAG tolkar att "flirt" är, och det är något som jag inte är intresserad av! sleep.gif

Kram/amaira.

--------------------

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 16-12-2004, 13:13
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Håller med Fenja, amaira, och Nationalencyklopedien! smile.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 16-12-2004, 13:18
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Och för att skilja ännu mer på attraktion och flirt: är jag ensam om att anse att en attraktion kan uppstå utan att man agerar på den, och utan att någon annan blir medveten om den (kanske inte ens föremålet för attraktionen....). En flirt är väl en medveten handling, som är menad att uppfattas av åtminstone en viss del av omgivningen? Plus att flirtande kan ske utan föregående attraktion; det finns ju faktiskt grymma människor som roar sig med att mobba/driva med andra genom att flirta med dem/någon de har känslor för....

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon