Min stora fina hibiskus börjar se lite spretig ut och när jag räknar tillbaka så är det nog 5 eller 6 år sedan jag klippte den. Den har hela tiden varit mycket vacker och blommat rikligt vilket den fortfarande gör trots att det är mitt i vintern. Tyvärr har den tappat väldigt mycket blad i år vilket gör att den inte ger det vackra intryck den gjort tidigare. Växten är alltså stor ca 1 meter i diameter så man kan knappt kalla den blomma längre det är en buske

.
Nu funderar jag på när det är bäst att klippa den. Den blommar alltså fortfarande och sätter hela tiden nya knoppar. Jag vill klippa den så tidigt som möjligt för att få blom på den redan nästa år. Växten står i söderläge utan extrabelysning. Är det för tidigt att klippa i mitten på Januari? Mamma som gav mig skottet till denna underbara blomma när jag var barn tycker att jag ska vänta till slutet på februari, men det känns lite sent för mig. Har aldrig lyckats få blom på blomman de år jag klippt den och har då provat vid olika tidpunktermen dock aldrig så tidigt.
Det är synd att jag inte har någon bild på växten i datorn. Jag har aldrig sett den här typen av hibiskus i någon afffär och skulle gärna vilja veta om det är fler som har den. Min mammas exemplar är nog köpt någon gång på 70-talet.