Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Brandväggar...., funderar lite.....(mycket egentligen...)
          Tesa
          Inlägg 02-01-2005, 14:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

jag har inte haft nån förut eftersom jag haft en gammal harv med windows -98........men nu med nya datorn så har jag fått brandvägg och den håller på att göra mig gaaaalen.....jag fattar i princip ingenting....vad ska jag tillåta och vad ska jag inte tillåta och vad missar jag om jag nekar wacko.gif wacko.gif wacko.gif det poppar upp fönster hela tiden med frågor jag ska skapa regler hitochdit.....puuuuhst...
          Är det likadant för alla??? och är det stor skillnad mellan olika program???
          Hjäääälp!!!!

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          fruberglund
          Inlägg 02-01-2005, 15:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Vi har precis skaffat bredband och det ploppar upp hela tiden här också. Jag frågar min man om jag inte vet tongue.gif tongue.gif laugh.gif

Det är inte lätt att veta och det är nog skillnad på olika program tror jag fast de i huvudsak fungerar på samma sätt. Men hur man ställer in dem varierar.

Vad har du för sort?

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Christoffer
          Inlägg 02-01-2005, 18:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Windows XP ska tydligen ha en väldigt stark brandvägg, nästan för stark. Jag vet att många kör med Nortons brandvägg och brukar inte ha några problem.

Citera
          Fialotta
          Inlägg 02-01-2005, 19:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (Christoffer @ 02-01-2005, 18:59)
          Windows XP ska tydligen ha en väldigt stark brandvägg, nästan för stark. Jag vet att många kör med Nortons brandvägg och brukar inte ha några problem.

Har XP och Nortons brandvägg...inga problem
          hitills...är bäst att tillägga smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 02-01-2005, 19:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Tesa @ 02-01-2005, 14:32)
          jag har inte haft nån förut eftersom jag haft en gammal harv med windows -98........men nu med nya datorn så har jag fått brandvägg och den håller på att göra mig gaaaalen.....jag fattar i princip ingenting....vad ska jag tillåta och vad ska jag inte tillåta och vad missar jag om jag nekar wacko.gif wacko.gif wacko.gif det poppar upp fönster hela tiden med frågor jag ska skapa regler hitochdit.....puuuuhst...
          Är det likadant för alla??? och är det stor skillnad mellan olika program???
          Hjäääälp!!!!

Vad heter din brandvägg? Hur som helst är det jätteviktigt att ha ett brandväggsprogram, och att du tar dig lite tid att sätta dig in i hur det fungerar och vad det gör. Då kan du göra inställningarna så att den inte stör dig i onödan

Den som är inbyggd i xp är till mer besvär en nytta. Varför? Den kontrollerar inte utgående trafik! Dvs om något skumt program har lyckats ta sig in i din dator och sedan skickar ut information från din dator så kommer du inte att märka det. Windows-brandväggen är inte heller svår att ta sig igenom för en hackare, däremot kan den orsaka problem för program som du vill ska fungera. Alltså har man en bra separat brandvägg så kan man lika väl stänga av den inbyggda i XP. Det gör man i Säkerhetscentret.

Jag har erfarenhet av Zone Alarm, som är en gratis brandvägg. Lätt att använda men kan vara besvärlig ihop med vissa program och räknas inte till dom säkraste.
          Norton brandvägg, bra och lätt att använda.
          Sygate Personal Firewall är den som jag själv varit mest nöjd med, och den lär vara jättesäker.

En bra brandvägg ska fråga dig om tillåtelse innan den låter något program kommunicera ut genom din dator. Dessutom ska du lätt kunna se vilka program som har tillåtelse och vilka som inte har det, så att du kan ändra i dessa instruktioner.

På nyaste datorn ingick Norman som både antivirus och brandvägg. Den gör mig tokig! Den frågar hela tiden, men på ett sätt så att man inte begriper vad det är man egentligen svarar ja på! Det kan ju hända att det är en sådan brandvägg som medföljde din dator. I så fall delar jag din frustration! Jag funderar på att avinstallera och i stället lägga in Sygate Personal Firewall.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-01-2005, 21:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Sommartorparn.........vad skönt att det inte bara är jag som håller på att "få araben" på Norman.......för det är det jag har....

Jag funderar på att byta till F-secure eller Panda som jag haft som antivirus förut och som jag tycker funkat och varit lätta att begripa.....men jag vet inte.....dela gärna med er mer av erfarenheter....

Funderar mest på vad som händer om jag nekar hela tiden.....är det funktioner som inte fungerar då som typ PM och sånt.....hur funkar det att surfa runt om det hela tiden poppar upp frågor??
          Gör det så vilket program man än har??? Eller kan man blockera helt....stoppa allt... och funkar det att surfa då???

Som sagt ....jag FATTAR inte det här... blink.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 02-01-2005, 22:01
          Länk hit: #7

Medlem

Nej, du är inte ensam om att bli tokig på Norman brandvägg! mad.gif
          Och jag tycker mig ändå ha en viss vana vid brandväggar. ....

För att minska antalet frågor så kan du vid skapandet av regler kryssa i att regeln "gäller för valfri tjänst" samt att den "gäller för valfri adress".( Det är inte detta som kryssas i automatiskt, utan man får se till att ändra det. )Gör man det så får man en kraftig minskning av antalet frågor. Problemet är att eftersom man inte förstår vad Norman vill med sina frågor så lockas man säga ja till allt bara för att få slut på frågorna. Och då missar man lite av vitsen med en brandvägg.

Om man säger nej till allt så kommer vissa program som kräver internetanslutning inte att fungera. Vill man vara försiktig så kan man börja med att säga nej för att se vad som händer. Har du möjlighet att byta till ett brandväggsprogram som inte är så svårbegripligt så verkar det vara en god idé. Det är då viktigt att avinstallera detta helt och hållet. Har du två brandväggsprogram (eller två antivirusprogram) så finns stor risk att dom bråkar med varandra.

Sygate Personal Firewall är gratis och kan laddas ned härifrån:
          http://www.simtel.com/product.php?id=53687

Och vill du fortsätta med Norman och begripa hur det fungerar kan du ladda ned en användarhandbok härifrån:
          http://www.norman.com/Download/User_Manual...nal_Firewall/en

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 03-01-2005, 09:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (maudan @ 02-01-2005, 19:08)
          CITAT (Christoffer @ 02-01-2005, 18:59)

Har XP och Nortons brandvägg...inga problem
          hitills...är bäst att tillägga smile.gif

Samma här rolleyes.gif inga problem med norton, det programmet som finns i xp har jag stängt av eftersom de krockar med varann.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sollan
          Inlägg 03-01-2005, 09:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

Har Sygate brandvägg som jag är mycket nöjd med.

--------------------
          /sollan

Citera
          Malvia
          Inlägg 03-01-2005, 14:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Eftersom du har en ny dator så borde du ha en support att ringa till. De kan svara på dina frågor om den datorn och programmen.
          Annars hör med inköpsstället.
          rolleyes.gif

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-01-2005, 16:56
          Länk hit: #11

Medlem

Senaste numret av Internet World har en artikel om att "bli vän med sin brandvägg" . Går tyvärr ej att läsa på nätet utan måste köpas.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon