Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > För gammal för att vara mamma..?
          *Felix matte*
          Inlägg 21-01-2005, 20:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (zaaritha @ 21-01-2005, 20:16)
          Min far var 49, min mor 42, när jag föddes.
          De klarade inte av föräldraskapet, riktigt!
          Far söp, mor jobbade jämnt!
          Fy fasen!!

Så tråkigt! sad.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 21-01-2005, 22:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (zaaritha @ 21-01-2005, 20:16)
          Min far var 49, min mor 42, när jag föddes.
          De klarade inte av föräldraskapet, riktigt!
          Far söp, mor jobbade jämnt!
          Fy fasen!!

Hade förmodligen andra orsaker än åldern.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 21-01-2005, 22:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (katarina76 @ 21-01-2005, 01:11)
          Är man förälder så är man, dynget runt ,alltid.. finns _inga_ enkla lösningar.

Precis så är det.....

Fick själv barn som 19-åring..(kan ju som kuriosa berätta att min mor då blev mormor vid 38....)
          Kan väl inte säga att jag riktigt känt av att nån tyckt att jag inte klarat av föräldraskapet...men jag har varit ganska självsäker och tagit för givet att jag skulle klara av detsamma som andra klarat i alla tider...att fostra barn....men det krävs engagemang.......sen spelar det ingen roll om man är 17 eller 47......fast om man är mycket äldre än så så orkar man nog inte med engagemanget tillräckligt länge.....för det slutar inte när barnen uppnått en viss ålder....barn har man för resten av sitt liv... wub.gif wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-01-2005, 22:42
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Tesa @ 21-01-2005, 22:33)
          CITAT (katarina76 @ 21-01-2005, 01:11)

Är man förälder så är man, dynget runt ,alltid.. finns _inga_ enkla lösningar.

Precis så är det.....

Fick själv barn som 19-åring..(kan ju som kuriosa berätta att min mor då blev mormor vid 38....)
          Kan väl inte säga att jag riktigt känt av att nån tyckt att jag inte klarat av föräldraskapet...men jag har varit ganska självsäker och tagit för givet att jag skulle klara av detsamma som andra klarat i alla tider...att fostra barn....men det krävs engagemang.......sen spelar det ingen roll om man är 17 eller 47......fast om man är mycket äldre än så så orkar man nog inte med engagemanget tillräckligt länge.....för det slutar inte när barnen uppnått en viss ålder....barn har man för resten av sitt liv... wub.gif wub.gif

Så klokt sagt Tesa wub.gif ... och jag instämmer i det hela... födde mitt första barn (drygt 7 veckor för tidigt) vid 19 års ålder och det yngsta strax innan jag fyllde 38.
          Barn har man för alltid... man kan inte säga upp föräldraskapet och tur är väl det. wub.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 21-01-2005, 23:14
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (netaave @ 21-01-2005, 00:14)
          Jag har fått barn vid tre tillfällen i tre decennier, första gången var jag 23 det var -75, sen blev det ett nytt förhållande och när jag var 36 -87 fick vi vårt gemensamma och som det var planerat enda barn. Jag hade då 12 år emellan och kände mig som en gammal mamma.

Men livet blir inte alltid som man planerat och när jag var 41 och maken skulle fylla 50 -93 fick vi ett oplanerat barn.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att få sitt tredje barn i 40-årsåldern mot att få första barnet sent.

Jag har också känt mig som "gammal mamma" ibland på t ex föräldramöte för yngsta barnet. Jag var 32 när han föddes och han var nr4 i syskonskaran.

Min erfarenhet av äldre förstagångsmammor är att de kan bli väldigt överbeskyddande. Säkert kan det vara olika, men jag tror att äldre mammor ofta är mer (för) försiktiga.
          Är man inne i mammarollen från tidigare barn rullar det liksom på och man har inte möjlighet att passa på/ bevaka varje barn lika mycket som den som bara har ett barn och är kanske inte heller lika rädd för alla tänkbara och otänkbara faror.

Citera
          CillaM
          Inlägg 21-01-2005, 23:20
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Nog är alla egoistiska när vi VILL ha barn? Inte säger vi att vi MÅSTE ha barn heller? Fram till förra året så önskade jag mig barn efter att i 8 år vetat att jag inte kan. Idag, i år, har jag (nog) kommit över det och försöker gå vidare. Men om någon vetenskap eller läkare skulle säga till mig att det finns en möjlighet ändå, tjaaa, jag vet inte om jag skulle försöka mig på det ändå.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 21-01-2005, 23:34
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ja--det är klart att far o mor inte kunde ta hand om ett barn......
          Att far söp--tja.... Han var osäker o hittade inte rätt--i sitt liv.
          Mor var ju tvungen att jobba o försöka få ihop pengar till mat o dyl.
          Jag är född-50. Bodde i 7 år i ett torp; ett rum o kök, med föräldrarna!
          Vatten fick vi hinka upp ur en brunn.
          Avlopp, fanns inget.
          Utedass.
          Jag antar att många inte ens kan förstå?

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-01-2005, 23:39
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (CillaM @ 21-01-2005, 23:20)
          Nog är alla egoistiska när vi VILL ha barn? Inte säger vi att vi MÅSTE ha barn heller? Fram till förra året så önskade jag mig barn efter att i 8 år vetat att jag inte kan. Idag, i år, har jag (nog) kommit över det och försöker gå vidare. Men om någon vetenskap eller läkare skulle säga till mig att det finns en möjlighet ändå, tjaaa, jag vet inte om jag skulle försöka mig på det ändå.

Så klart det finns en möjlighet för dig att få barn...
          Adoption! Det finns så många barn ute i världen som längtar efter att få en mamma och pappa. wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 21-01-2005, 23:43
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Eva i Skåne @ 21-01-2005, 23:14)
          CITAT (netaave @ 21-01-2005, 00:14)
          Jag har fått barn vid tre tillfällen i tre decennier, första gången var jag 23 det var -75, sen blev det ett nytt förhållande och när jag var 36 -87 fick vi vårt gemensamma och som det var planerat enda barn. Jag hade då 12 år emellan och kände mig som en gammal mamma.

Men livet blir inte alltid som man planerat och när jag var 41 och maken skulle fylla 50 -93 fick vi ett oplanerat barn.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att få sitt tredje barn i 40-årsåldern mot att få första barnet sent.

Jag har också känt mig som "gammal mamma" ibland på t ex föräldramöte för yngsta barnet. Jag var 32 när han föddes och han var nr4 i syskonskaran.

Min erfarenhet av äldre förstagångsmammor är att de kan bli väldigt överbeskyddande. Säkert kan det vara olika, men jag tror att äldre mammor ofta är mer (för) försiktiga.
          Är man inne i mammarollen från tidigare barn rullar det liksom på och man har inte möjlighet att passa på/ bevaka varje barn lika mycket som den som bara har ett barn och är kanske inte heller lika rädd för alla tänkbara och otänkbara faror.

Ja det är klart att vi alla kan vara olika men jag delar inte din uppfattning.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2005, 07:01
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Eva i Skåne @ 21-01-2005, 23:14)

Precis! wub.gif

Och rubriken är ju "För gammal för att vara mamma..?" - inte att bli mamma vid XX antal år. Och för gammal för att vara mamma blir man aldrig, jag kommer att vara mamma till mina barn även när jag närmar mej 100 och dom är 75-80. (Däremot skulle jag nog inte vilja bli mamma då... tongue.gif )

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          birgitek
          Inlägg 23-01-2005, 21:13
          Länk hit: #51

Gäster

Tycker nog att de gränser naturen sätter är OK. Få barn vid 67 tycker jag är förfärligt. När barnet blir 13 , dvs tonåring är mamman 80 år, helt sjukt tycker jag.
          Birgit ek

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 12:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon