Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åke Green
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-01-2005, 21:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT
          I Grekland o i Rom; var det vanligt med homosexualitet.
          Det var helt accepterat..........

Det var dessutom helt accepterat med slavar och att kvinnorna inte hade nån makt. Det stora nöjet i Rom var gladiatorspel där människor dödade varann eller så slängde man kristna till lejonen. Dom egyptiska faraonerna hade regelbundet sex med sina barn och även med barnbarnen om dom hann med. Helt accepterat.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-01-2005, 21:52
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Hur vet du det ?

och
          den sidan Inga var intressant smile.gif ...
          Fö tycker jag att fängelse är helt ok för honom

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-01-2005, 22:01
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Kerstin:
          Riktat till mej eller Gossen Ruda?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-01-2005, 22:16
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Senor Ruda smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Susanna
          Inlägg 23-01-2005, 13:27
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

När det gäller homosexualitet i Rom och Grekland, gladiatorspel och att slänga kristna till lejonen har Gossen Ruda helt rätt. Detta finns dokumenterat på flera olika sätt, i antika källor (inskrifter, vasmålningar, skulpturer, reliefer, antika skrifter etc). Vad gäller Egypten känner jag inte till källorna lika bra, men vanligt var i alla fall att en farao gifte sig med sin syster.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Berith
          Inlägg 23-01-2005, 14:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Susanna @ 23-01-2005, 13:27)
          --- men vanligt var i alla fall att en farao gifte sig med sin syster.

Åh fy farao! ohmy.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          amaira
          Inlägg 24-01-2005, 09:28
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Vad lustigt den här diskussionen slingrar iväg rolleyes.gif .

Som om en människas rätt att "vara" behöver grundas på om djur har sex med varandra eller inte, och hur... Eller om de gamla romarna hade.

Jag var själv den som tog upp djuren, och började "slingra" sleep.gif smile.gif . Så jag slingrar lite till.

Jag tror också, liksom Tesa, att människan (liksom djuren) är sexuella varelser.
          Men begreppet "sexualitet" används ofta i ett bredare perspektiv som inbegriper även barnafödande, bilda familj och ta hand om avkomman, eftersom det faktiskt hör ihop så starkt.

Även jag vill ha detta bredare perspektiv på ordet. För jag tror att både människor och djur drivs av inre drifter, som går ut på att leva och överleva, både som individ och som art.

Att som människan ha sex "bara" för att det är skönt - inte för att få barn - har ju i sitt bredare perspektiv ett självändamål i att stärka banden mellan två människor. Och att "hålla ihop" har också ett överlevnadsvärde för arten.

I detta bredare perspektiv, får också
          Lajos inlägg plats:
          CITAT
          Man får väl se detta i ett evolutionärt perspektiv där då homosexuella inte skaffade barn eller helt enkelt skaffade färre egna barn, men ändå var en resurs för familjen (som de genetiskt var släkt med).

De som vill förklara homosexualitet till viss del som genetiskt menar att det därför har gynnat barn i dessa grupper och så har de barnen in sin tur fört dessa gener vidare till nästa generation och därför har denna så kallade citat " återvändsgränd" inte försvunnit.
          Lajos inlägg kan mycket väl vara en förklaring.

Tesa igen:
          CITAT
          ...och just nu så genomgår mänskligheten en period av befrielse och brytningar med gamla fördomar vilket innebär att många är som en unge i en godisaffär.....
          ...det är ju inte könet nån blir kär i utan personligheten..och just nu har väl utbudet fördubblats....

Åjo ... för min del är det allt könet jag blir kär i ... och tänd på, när jag tänder.
          Hittills har jag aldrig i hela mitt liv tänt på en annan tjej. Medan jag definitivt tänt på män... "förbjudna" eller inte. (Allt man tänder behöver man ju inte heller visa)

För att återgå till djurs homosexualitet, så vet jag inte grunden till den. Dominansbeteenden tar ofta sexuella uttryck, både gentemot honor och hanar, liksom aggressivitet och sexualitet har ett samband.

Sexualitet är ju även en stark drift, och saknas någon av det motsatta könet så kan den ju få utlopp tillsammans med någon av samma kön. Och ofta i djurvärlden blir det ju hanar över, särskilt bland flockdjur där en dominant hane har monopol på tjejerna.

Men jag tror inte att den homosexualitet bland människor som vi talar om här, kan förklaras på detta vis.
          "Felprogrammerad" eller inte ... är egentligen oväsentligt i sammanhanget, tycker jag.

Och varför skulle det inte kunna vara en "felprogrammering", egentligen? Vad spelar det för roll?

Nu utgår jag ifrån mig själv, och en "felprogrammerad hjärna" som inte kan hålla koll på signalsubstansernas flöden. (Har ett ärftligt skuggsyndrom av ADHD/ damp.)

Det finns många "felprogrammeringar" i naturen. Och liksom bland djuren, är människor ganska snabba på att "titta snett" och "vilja utesluta" individer som är annorlunda i gruppen.

Att i en djurflock t.ex. födas som albino, kan ju resultera i utmobbning och för tidig död.

Det finns det många anledningar till, men vi människor är inte särskilt annorlunda, fast vi gärna vill tro det. Mer än att människors hjärnor har en väl utvecklad frontal-lob!

I höger frontallob finns bl.a. människans empati. (Nu säger jag inte att djur inte har empati, för det vet jag att de kan uppvisa, men människan har större förutsättningar för en djupare och bredare empatisk förmåga).

P.g.a. vår empatiska förmåga har människor möjlighet att utveckla en djupare tolerans för andra människor, även sådana som är "annorlunda", och i helt annorlunda situationer än oss själva.
          Men det kan sitta djupt inne ibland.

Då är det lättare att känna empati med någon som vi kan känna igen oss själva i på något vis.

Och bland är det svårare att känna empati med någon där vi kan spegla oss själva, mot vår vilja, om det känns hotfullt för oss. (då träder förnekelsen i kraft, och så blir vi elaka)

Frontalloben är den senast utvecklade delen av vår hjärna. Det betyder också att den är sårbarast.
          Under stressituationer kan den slås ut, och det går fort, som om man stänger av en lampa.

Det här har Christina Doktare skrivit om i en bra bok som heter
          Hjärnstress - kan det drabba mig?
          Boken ger bl.a. en (del-)förklaring till varför hela samhällsklimatet hårdnar, så som har skett här i Sverige de senaste tio- femton åren.

Tillbaka till "felprogrammering" - eller inte.

Egentligen är det oväsentligt, därför att den det "drabbar", drabbas i hela sitt LIV och hela sin LIVSKVALITET och livsföring!

Oavsett orsak, så anser jag att varje människa har ett människovärde, och ingen har rätten att förstöra någon annans liv, bara för att någon är annorlunda och det inte faller "mig" i smaken.

Varje människa, liksom varje djur, är ett LIV, med åtföljande känslor.
          Att känna att man inte får leva utifrån den man är, knäcker vilken människa som helst, med ett oerhört personligt lidande som följd!

(Gäller även djur, ta bara burhöns, som tappat "förståndet" varenda en av stressen att tvingas leva så onaturligt.)

Det är inte så svårt att förstöra ett annat människoliv! Bara med hjälp av inre fördomar och yttre blickar.

Vad i herre jösse namn gör det väl mig för ont, att respektera andra människor och andra varelser, utifrån vem och vad de är?

Sexuell drift är en grundläggande mänsklig drift. Om den inriktar sig på andra av samma kön - so what!???

Det gläder mig att även homosexuella finner sexuella partners, både tillfälliga och långvariga, och det gläder mig att också homosexuella börjar få öppen tillgång till KÄRLEK och GEMENSKAP, som en alltmer accepterad del av samhället.

Kärlek kan väl aldrig vara fult!!!!!
          Det är ju trångsyntheten och missunnsamheten som har ett fult tryne där den sticker fram.

Jag behöver inte tycka om allt själv, minst av allt behöver jag ta efter andras livsstil bara för att kunna respektera andras liv och livsval - så länge det inte skadar någon.

Leve friheten!!! biggrin.gif

Och nu har jag fått vara lite intellektuell så här på morgonkvinsten
          *gillar wub.gif *

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 24-01-2005, 09:38
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

För att vara extra tydlig, och undvika missförstånd och "feltolkningar", vill jag tala om att jag gillar Gossen Ruda skarpt, och INTE anser honom vara varken otrevlig eller fördomsfull! Det gäller som sagt att hålla isär personerna och sakfrågan.

wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-01-2005, 21:43
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Måste bara hålla med om att Jonas Gardells artikel var helt suveränt bra! Så träffande!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          cic
          Inlägg 15-02-2005, 17:50
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Det finns för övrigt de som gillar Green skarpt.

Här finns dom

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 15-02-2005, 20:22
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Usch..... Jag undviker nu att läsa om Åke och hans gelikar. Blir bara förbannad. Kunde dock inte låta bli och kolla vad du skrivit smile.gif , cic!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon