Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nu har jag sått min allra första sådd, Vad gör jag nu? (mer såtips behövs)
          fruberglund
          Inlägg 05-02-2005, 22:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Nu har jag satt Alpmartorn som ska ställas ut imorgon (som jag har fattat det i alla fall) och Isop som ska stå kvar inne (ca 15 grader). Har jag gjort rätt?

Behövs lampa nu eller räcker det med fönsterljuset? Eller räcker det med att sätta lampa när de börjar komma upp? Lysrör är det som gäller eller?

Hur ofta ska jag vattna? Eller räcker det med att spraya med sprayflaska annars kanske man dränker fröna?

Och hur noga är det egentligen med sådjup??? Det stod 0,5 cm djupt men jag kan ju inte stå med linjal och mäta på varje frö smile.gif Hur stort spel är tillåtet? Huvudsaken är väl att de sås grunt och inte täcks med 10 cm jord?

Är som sagt nybörjare och vill ha mycket tips om hur jag bäst lyckas med min sådd.

Ska även så mina fröer jag fick från Alpiner i Halmstad imorgon.

I mars ska jag så resterande fröer (Riddarsporre & Svartöga), risken är väl att de kommer upp för tidigt annars?

Och i maj sår jag Stockrosor på friland (+ lite utgångna fröer jag hittade i garderoben),

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 05-02-2005, 23:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

behöver jag säga vilka lysrör som det bör vara? signaturen säger allt.
          men vid plantuppdragning passar TL-D 33 och TL-D 965 bättre då de ger mer blått ljus vilket ger knubbigare plantor.

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-02-2005, 23:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det är inte akut med lysrören innan de kommit upp , men varför vänta ?
          Sprayflaska på frösådder är bra -övervattning lätt
          Smula över lite jord om du vill täcka
          Stockros kan förgros i början av maj så man har färdiga rosetter att utplantera

isop varm o Alpmarton kall är rätt

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Caprice
          Inlägg 05-02-2005, 23:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Alpmartorn har du har kvar inomhus i ca 3 veckor, sedan ställs de ut..
          Och de kan stå kvar ute om du vill så sköter naturen om det på ett naturligt sätt.. Eller så tar du in dem efter ca 6 veckor...
          Isopen har du kvar inomhus, de är varmgroende..
          Det är om du vill skynda på dem, och få lite storlek på dem till sommaren...
          Om du tycker det är besvärligt går det att ställa ut även dessa, dock så kommer de inte att gro förren det är lite värme ute...

Fukta planteringsjorden innan du planterar, stoppa dit fröerna, sedan täcker du med lite jord.. Jag brukar strö jorden över fröerna, självklart kan man inte stå och mäta... Efter det tar du ta en sprayflaska och fuktar igen..
          Sätt en plastpåse över, med lufthål i. Lufta dåodå så det inte möglar..

Man skiljer på fröer man täcker med lite jord, och sedan finns det fröer som man inte täcker alls...

Extrabelysning behövs isf när det börjar titta upp små blad..

Spraya sådden ibland, den ska inte vara blöt, men fuktig...

Och vänta med riddarsporren, den gror snabbt, inom ca 2 veckor..

Hoppas det går bra..!

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          fruberglund
          Inlägg 05-02-2005, 23:55
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svar!

Hur förgror jag Stockrosen? Ute eller inne, kallt (om det nu kan kallas kallt i maj smile.gif ) eller varmt?

Varför vänta...tja, lite skralt i kassan innan löning den här månaden smile.gif

Om jag låter Alpmartornen stå kvar ute, hur sköter jag då vattning? För vattna måste jag väl göra?

Det är väl inte mer besvärligt att ha dem inne som att ha dem ute? Eller? Det är väl bara vattningen och det gör jag så gärna (får hoppas minnet stannar hemma).

Kan jag inte likaväl ha dem i minidrivhus som att ha plastpåsar över? Fast det blir kanske lite väl dyrt. Går det bra med plastfolie?

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-02-2005, 00:20
          Länk hit: #6

Medlem

Jag utfärdar varning mot det rådet omm Alpmarton .. -Alpmarton gror en eller två-tre st om man inte ställer ut dem inom 24 timmar -o de behöver ingen värmeperiod först före den kalla för att gro .Under tre v lär en del hända
          Vad ska man göra med dessa tre små ?

Finns ingen anledning att så på det viset -Vet man att fröet ska kallstratifieras
          -sätter man ut direkt annars får man ha dem inne o ha en mycket oregelbunden groning helt i onödan
          -Alpmarton gror bra efter 4-6 v ute o då gror de flesta på en gång -Rådet finns ofta som generellt råd på fröpåsar och i Clothiers sårådsbas , men är förlegat i mina ögon
          Det enda frö jag gjort så med är Alströmeria som ska ha hög temp + 28
          i ett par v före kyla

Allt detta syftar till att väcka frövilan, inget annat ..

Eryngiym planum gror helt utan kyla
          men du har E alpinum -och den brukar behöva sin kylperiod

Du behöver inte vattna(ute om du har plast runt sådderna förrän tidigast april när de börjar gro ..då bör de passas -de ska stå skuggigt
          Med förgro menas inne ,Stockros behöver + 20 för att gro men i maj kan du säkert avhärda ganska fort/

Nej Jag tycker det är enklast att ha dem inne -efter kylperiod/alt i växthus när du skaffar sådant, men det är olika
          Många sk kallstratifierings frö gror även utan kallperiod har det visat sig , men det är en annan diskussion
          K

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Caprice
          Inlägg 06-02-2005, 10:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Hade jag ingen aaaaning om, Kerstin... biggrin.gif

Hur gör du med pioner då...?
          Är de undantaget som bekräftar regeln, eller...?
          De ska väl väl vara inne i ca 3 veckor, sedan ut... eller...?

De gror ju "underifrån" först...

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-02-2005, 11:18
          Länk hit: #8

Medlem

Pioner tar två år o kan förgros inne på olika sätt

Första ÅRET gör den en rot ...smile.gif
          andra året kommer det gröna ovanför jorden
          så färska frö som möjligt -alltså ingen större risk för att den gror för tidigt
          -De kan man så -ställa ut under en buske på våren , o nästan glömma till våren år 2
          -man kan så i april o ställa ut -de behöver inte kallperiod i första svängen alls då roten bildas, kall perioden kommer sen nästa höst
          - -får man upp en sån på tre v ska man ha nobelpriset i såteknik smile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gif
          eller pröva tvättlapps metoden :
          se sålistan

ur sålistan -av Johan P pionexperten
          "Fröt gror i värme och skickar ut en första rot (send out the radicle). Det tar upp till 7-8 veckor vid ca + 20 C. Sedan händer inget hur länge man än väntar! För att växa vidare behöver pionen en kallperiod då roten delas upp (First, a swelling (enlargement) occurs in the root close to the seed case. In time, this swollen area will develop a tiny split). Det tar upp till 4 månader vid ca + 5 C. Efter kallperioden behövs värme för att pionen ska skjuta ett skott med karaktärsblad.
          Slutsatsen blir då att pioner gror i värme, behöver en kall viloperiod för att roten ska växa till och sedan ytterligare värme för att skottet ska visa sig. Kyla under fryspunkten torde inte stimulera rotbildning då ingen tillväxt är möjlig vid alltför låg temperatur.
          Värt att testa:
          Sådd under hösten och ”groning” vid rumstemperatur under 2 månader (november-december), placering i kylskåp eller frostfritt växthus resten av vintern 4 månader (januari - april) och sedan varmt igen för skottillväxt(maj- ).
          Det torde inte vara några problem med eget frö men hur det ska utföras optimalt med frölistefrö som kommer i februari behöver undersökas ..."

D Det är liksom en helt annan femma med pioner ....

Och jag säger inte att man inte KAN ha frösådden inne två veckor -om man vet att fröet inte gror eller om man medvetet testar - men jag tror inte man ska börja med det, när man sår den första gången

Detta är som sagt ingen exakt vetenskap -jag förmedlar bara vad jag kommit fram till genom -mkt trial and error försök -sen är det naturligtvis upp till var o en hur man vill göra smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-02-2005, 12:10
          Länk hit: #9

Medlem

Ställer ut dem idag smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-02-2005, 12:30
          Länk hit: #10

Medlem

En till fråga förresten gällande alpmartorn.

Ska jag ta in dem i april eller ska jag bara låta dem stå kvar ute, jag fattade det som att man skulle plantera dem på friland på hösten, är det riktigt? De måste väl omskolas i så fall för de får väl inte plats i samma kruka i ett halvår smile.gif

Varför ska man göra det så krångligt för sig när man bara hade kunnat gå och köpa ett par plantor till våren laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Nädå, än så länge är det roligt i alla fall, påminn mig om det när jag svär på dessa förbannade småplantor sen (om det blir några) wub.gif tongue.gif tongue.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon