Pioner tar två år o kan förgros inne på olika sätt
Första ÅRET gör den en rot ...

andra året kommer det gröna ovanför jorden
så färska frö som möjligt -alltså ingen större risk för att den gror för tidigt
-De kan man så -ställa ut under en buske på våren , o nästan glömma till våren år 2
-man kan så i april o ställa ut -de behöver inte kallperiod i första svängen alls då roten bildas, kall perioden kommer sen nästa höst
- -får man upp en sån på tre v ska man ha nobelpriset i såteknik

eller pröva tvättlapps metoden :
se sålistan
ur sålistan -av Johan P pionexperten
"Fröt gror i värme och skickar ut en första rot (send out the radicle). Det tar upp till 7-8 veckor vid ca + 20 C. Sedan händer inget hur länge man än väntar! För att växa vidare behöver pionen en kallperiod då roten delas upp (First, a swelling (enlargement) occurs in the root close to the seed case. In time, this swollen area will develop a tiny split). Det tar upp till 4 månader vid ca + 5 C. Efter kallperioden behövs värme för att pionen ska skjuta ett skott med karaktärsblad.
Slutsatsen blir då att pioner gror i värme, behöver en kall viloperiod för att roten ska växa till och sedan ytterligare värme för att skottet ska visa sig. Kyla under fryspunkten torde inte stimulera rotbildning då ingen tillväxt är möjlig vid alltför låg temperatur.
Värt att testa:
Sådd under hösten och ”groning” vid rumstemperatur under 2 månader (november-december), placering i kylskåp eller frostfritt växthus resten av vintern 4 månader (januari - april) och sedan varmt igen för skottillväxt(maj- ).
Det torde inte vara några problem med eget frö men hur det ska utföras optimalt med frölistefrö som kommer i februari behöver undersökas ..."
D Det är liksom en helt annan femma med pioner ....
Och jag säger inte att man inte KAN ha frösådden inne två veckor -om man vet att fröet inte gror eller om man medvetet testar - men jag tror inte man ska börja med det, när man sår den första gången
Detta är som sagt ingen exakt vetenskap -jag förmedlar bara vad jag kommit fram till genom -mkt trial and error försök -sen är det naturligtvis upp till var o en hur man vill göra