CITAT (Anki på Öland @ 06-03-2005, 11:25)
Hur blir man av med en fodervärdshund? Det bör väl vara du som är ägaren till hunden, förutom när uppfödaren tar hand om henne för valpningen. Har du blivit felaktigt utnyttjad???
Nej, du har helt rätt, som fodervärd har man i princip bara rättigheter.
Det var jag som bestämmde mig för att inte ta tillbaka henne. Hon blev för beroende av mig, jag fick inte ens gå ut så gjorde hon på sej inomhus.
Jag har haft henne i 10 månader och det beteendet blev bara värre och värre. Dessutom så började min familj att gnälla över henne, hon var jättejobbig när jag åkte iväg, sprang som en galning runt, runt tills hon slutligen sket på sig.
Hunden mår inte bra psykiskt, importerad från Australien, och gud vet vad hon varit med om där. Livrädd för karlar var hon, hon gick inte att promenera med på en vanlig trafikerad väg, dörädd för bilar. Ja, hon är allmänt störd. Jättesynd, för hon är annars en supergó hund. Jag visste ju om hur det var ställt med henne, men jag tänkte att det kanske går att fixa till, det gjorde nu inte det.
Uppfödaren tog tillbaka henne utan krussiduller, hon förstod mig.
Bäst är ju att ta en hund från det att den är valp förstås. Men min förra hund, en irländsk setter, var 4 år när jag tog henne, och det var en klockren fullträff, underbarare hund får man söka efter. Tyvärr så dog hon i fjol av magomvridning.
Jo, jag har hittat till rasklubben, den är helt sönderläst av mej
Ville veta om någon här har eller haft en Dandie, eller känner någon som har en.
Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.