Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosval?, låg kompakt häck vid sittplats
          Sommartorparn
          Inlägg 24-02-2005, 18:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag funderar så över vilken ros som är bäst för en liten häck vid min uteplats. Har läst alla roslistor om alla sorters egenskaper, men det är svårt att bilda sig en uppfattning utan att ha upplevt dom i verkligheten.

Häcken ska inte vara högre än att man kan se över den när man sitter, alltså drygt 1 m. Det rör sig om en sträcka på 3-4 meter, så jag antar det är snyggast med en enda sort.

Jag vill att den ska:

ha ett tätt och kompakt växtsätt
          dofta mycket
          ha lång blomning eller remontera
          inte se skräpig ut efter blomning
          gärna ha vackra nypon och höstfärger
          gärna rotskott men dom får inte löpa amok
          inte behöva pysslas om

Dessutom ska rosen inte se ut som om den rymt från en slottsträdgård.
          Det ska vara gammeldags torp-stuk på den.

Zon 1

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-02-2005, 19:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Souvenir de Malmasion -den vackraste rosen alla kategorier .. och inte härdig i min zon snyft.. det första jag skulle köpa om jag skulle odla i z1 sad.gif
          men, ingen slottsros mjaha .. och den är inget vidare på remontering .. vilket fö inga av "torpstuket är ..De blommar julimånad ut ..
          Måste den remontera :
          Empereur du Maroc mörkt vinröd med vindunderlig färg o doft
          mera torp stil har Louis Bugnet som tål klippning bra o kräver lite skötsel ,
          remonterar , vacker , doft , En lite gammaldags väldoftande och rätt god på återblommning är Rose de Resht -som sällan blir över metern ,
          Archiduchesse Elisabeth d´Autriche
          De rotäkta balsgårdsrosorna Irma mfl , vet jag inte höjden på i z 1 men gissar att de blir högre än en meter

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 24-02-2005, 20:07
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 19:09)
          Måste den remontera?

Helst.
          Vissa år har jag ju inte semester förrän i augusti, och då vill jag inte sitta och fika bredvid en gäng skräpiga taggbuskar.... Vissa överblommade rosbuskar kan se VÄLDIGT fula ut.

Fast om allt annat stämmer vad gäller växtsätt etc och om blomningen i juli är LÅNG, så kan den accepteras. Men det är ganska viktigt att busken är snygg även när den inte blommar.
          smile.gif

"Den marockanske härskaren" verkar vara både svårfunnen och i behov av särskild omvårdnad. Annars mycket vacker. Tror du att bilden här ger den rätta röda nyansen?
          http://www.uncommonrose.biz/r/empereurdumaroc.html

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-02-2005, 20:13
          Länk hit: #4

Medlem

Har redigerat lite, ovan , men mitt tips är i så fall Höst damacena rosor som just Rose de Recht som sätter igång just när din semester börjar smile.gif o pågår till frost -även sena gallica som Charles de milles kan bli bra

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 24-02-2005, 20:45
          Länk hit: #5

Medlem

Rose de Recht verkar vara ett säkert kort. Men jag tar gärna emot fler förslag.
          rolleyes.gif

Skulle det bli snyggt att blanda två sorter som blommar efter varandra? Två med liknande växtsätt. Eller blir det plottrigt på en så kort sträcka?
          rolleyes.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-02-2005, 23:21
          Länk hit: #6

Medlem

nej , inte så länge färgerna går ton i ton .. eller stämmer på annat sätt - smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-02-2005, 00:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Å jag skulle inte valt bara en ros...

Hos mig vill jag inte heller att rosorna ska paradera eller stå i givakt, de får gärna spreta lite buskigt och bli frodiga. Förra året fick jag rosfnatt från att ha behandlat alla rosor ytterst rudimentärt i 10 år.

Rose de Rescht spanade jag in på flera ställen och satte jag hos mig i våras, de har många små blommor som doftar ljuvligt, illar fint i rött och vissnar genom att fälla blombladen. Blommorna verkar tåla regn också.

Ghislaine de Feligonde är en mycket långblommande ros här i zon 3, den verkar strunta i de första frostarna och den har märkliga men helt naturliga färger. Knopparna lyser i gult, rött och vitt, sedan slår den ut i vitt men behåller skimmer av rött och gult. Varje ros har sin egen nyans. På bild kommer detta inte riktigt fram. Trevlig stark doft hos mig. Inte så stora blommor, snarare som R de Rescht. Busken kan bli stor, iallafall hög har jag sett på dem som spaljerat upp den.

Louis Bugnet är en helt annan sort, mer lik rugosorna, men har ett mycket mörkare , distinkt bladverk och en större blomma som slår ut i vitt med lila strängar på yttre kronbladen. Doftar härligt och om jag inte minns fel så kom det rugosaformade nypon efter blommen på min.

Louis Odier är en trevlig rosa ros som doftar starkt och remonterar. Hos mig är den ung, men jag har sett ett par exemplar som växer lite yvigt med pigga blommor som tittar uppåt. Nypon tror jag inte den får alls, och inte vet jag hur den beter sig i regn.

Frankfurt uppfyller inte dina krav på remontering eller doft, men ujanimej vilket skönt lövverk den har på hösten, och fina nypon också. Om inte min är felmärkt så är den, Single Sherry (stor buskros med enkla dundersköna blommor med doft och silvrig baksida) och Pimpinellrosen Finlands vita ros de som står för färgprakten hos rosorna om hösten. Frankfurt fick lysande guloranga blad med oranga stora nypon tidigt och stod så långt inpå snön, pimpinellen får illröda och oranga blad som mäter sig med alla annan höstprakt i rött, single sherrys grenverk lyser i rött hela vintern och behåller sina svarta nypon länge.

--------------------

Citera
          Kajsa
          Inlägg 25-02-2005, 08:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Moschata gruppen är otroligt vackra, blommar hela sommaren- höst och du kan ha även lite ömtåligare sorter i zon 1.
          Ballerina 1 x 1 m rosa/ vit, blommar till senhösten. Får nypon. Zon 3.

Buff Beauty 1.2 x ca 1.5 m aprikosgul, inga nypon. Zon 3, stark doft.
          blommar till senhösten.
          Queen of the musks 1 x 1 m, inga nypon, frisk, rosa/vit. Zon 3, doftar
          blommar till senhösten.
          Robin Hood 1.2 x 1.2 m frisk, inga nypon, det blev en liten buske redan första sommaren, blommar till oktober.
          Blommar otroligt rikt, svag doft.

Robin Hood
          Kan du tänka dig gå upp till 1,5 m finns många fler Myskrosor att välja på.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Kajsa
          Inlägg 25-02-2005, 08:25
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Myskrosor
          Här kan du titta på de olika sorterna.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-02-2005, 08:50
          Länk hit: #10

Medlem

Mossrosen Salet verkar vara en senblommare. Nån som har erfarenhet av hur den beter sig för övrigt?

Och vad med Stanwell perpetual? Hur är den i växtsättet?

Vad tror ni om kombinationen Rose de Recht/Mosa Mundi?

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-02-2005, 11:27
          Länk hit: #11

Medlem

Salet -får de disktrasor till avblommande rosor som du ogillar -bruna .. sitter kvar Stanwell perpetual har ett mycket! yvigt växtsätt och tar upp hela sittplatsen i z1 laugh.gif
          Gillar du färg o utseende på Salet finns massor av fina rosa långblommare som uppför sig snyggare.
          Jag gillar , tex Belle Isis en medel- sen gallica som inte beter sig så , eller
          så tar du dig en titt på Austin rosorna - även om många är i starka persikofärger finns en hel del andra .. dessutom är det nog bara i din zon de rosorna blir riktigt bra, Clair Rose är en sådan ...

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ewa L
          Inlägg 25-02-2005, 13:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag gick i precis samma tankar som du bortsett från att för mig är det OK att de blir upp till 1,5 m pga att det sluttar kraftigt ifrån uteplatsen.

Jag började med att utgå från färgen. I mitt fall valde jag terracotta (därför att jag inte kan ha det någon annanstans) + vitt.
          Blandar 4 olika rosor i de färgerna för att få olika höjd, doft och blomningstid:
          Westerland + Rosa Danica
          Iceberg + Karen Blixen
          Tror inte det blir plottrigt iom att jag inte blandar för mycket färg.

Jag har alltså inte planterat dem ännu, men beställt. Blir det en flopp lär ni väl aldrig få veta det. rolleyes.gif
          Annars kommer det kanske en bild i slutet av sommaren. (Låååångt dit!)

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-02-2005, 15:23
          Länk hit: #13

Medlem

Tack Kerstin, just den slags varningar jag behöver!:rolleyes:
          Therese Bugnet då?

Tack alla för de olika förslagen som jag noterat.
          Cillas pimpineller håller jag i minnet till ett annat hörn av trädgården. Här vill jag ha sena långblommare. wink.gif

Fortfarande är Rose de Recht ett starkt kort, eftersom den verkar ha just det kompakta och diciplinerade växtsätt jag efterlyser. Något mer högväxta sorter går bra om de går att klippa medelst häcksax till önskad höjd och form. Louis Bugnet tror jag också passar men å andra sidan har jag flera andra vita rosor och ett vitt hus, så av den anledningen lutar jag åt något mera färggrannt. (men urrrkk för persikofärgat!)

Blanda sorter.... Jag är tvecksam till att blanda i själva raden. Vill gärna ha en stram form här som kontrast mot övrig oordning runt huset. Men kanske man kan sätta en lite högre rad av någon annan ros bakom och på det viset förlänga blomningssäsongen. REcht blir då en kantmarkering mellan sittplatsen och ett rosenbuskage (som dock inte får bli högre än att man kan se över det när man sitter)
          rolleyes.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-02-2005, 12:09
          Länk hit: #14

Medlem

Therese har ett snyggare vissande men blir lätt 1,5 i z5-6:)
          Kan klippas som häck men då minskar blomprakten förstås

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-02-2005, 12:24
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 12:09)
          Therese har ett snyggare vissande men blir lätt 1,5 i z5-6:)
          Kan klippas som häck men då minskar blomprakten förstås

Tack för svaret. smile.gif Tänkte just skriva fler frågor angående detta:

Jag lutar mellan att ANTINGEN göra en kombination med Rose de Recht och några andra rosa sommarblommande. Charles de Mills är ju väldigt vacker men som det ser jut på bilden gårfärgen inte går ihop med Rose de REcht. Eller?

ELLER
          En kombination av olika rugosahybrider. Men jag blir lite osäker om dom växer lite för yvigt vad gäller höjd och bredd. Har sökt på internet och funnit att höjdangivelser varierar rätt mycket.(exempelvis för Dagmar Hastrup) Har du några att rekommendera förutom Louis Bugnet?

....också undrar jag,
          måste man alltid plantera tre av varje sort för att det ska bli snyggt?

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-02-2005, 13:09
          Länk hit: #16

Medlem

Ett udda antal är ju mer vilsamt för ögat -så tre är bra men inget måste ..
          Rose de..

Charles

Belle de Crezy

De går alla i den kalla blårödlila skalan -Själv har jag en rabatt med Gallicarosor i dessa kalla färger från Karmin till mörkt lila , med vita rosor och vita clematis , silverfärgade perenner till sällskap -den är jag nöjd med.
          Färgen är avhängig jord , läge , kondition på rosen -tid på dagen -fotografens skicklighet och mkt mer
          Bäst är kanske att besöka ett rosarium om tillfälle finns och avgöra med egna ögon smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-02-2005, 13:18
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 13:09)
          Ett udda antal är ju mer vilsamt för ögat -så tre är bra men inget måste ..

Vackra bilder!
          Men här ser Charles mycket ljusare ut än på de bilder jag har sett. Svårt med röd färg på foto!

1 är också en udda siffra. Man läser ofta att man inte ska plantera rosor 1+1+1 utan i grupper av tre av samma. Är det en viktig princip att hålla sig till?

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-02-2005, 13:29
          Länk hit: #18

Medlem

Egen smak och lust -samt -ytan och antal kronor i plånboken ..
          I höstas planterade jag 11 st av samma sort ...5 av en annan och tre av en tredje

Generellt ser väl en o en och 10 olika sorter o höjder lätt plottrigt" ut i alla fall i samma rabatt .. men det beror på tycke o smak. En sådan har jag också .. testar alla kanadensiska rosor jag kommer över i samma rabatt
          mer en provodling än en rabatt .. men tom den gillar jag smile.gif

-gillar du din rosrabatt så är den snygg !

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-02-2005, 13:45
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 13:29)
          mer en provodling än en rabatt .. men tom den gillar jag smile.gif

Provodling är en god idé!

Så kan dom stå där och producera skott så behöver man inte köpa så många!

rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-02-2005, 13:26
          Länk hit: #20

Medlem

Så enkelt det kan vara när man inte krånglar till det: Flora Linnea har specialerbjudande på ett paket gammeldags långblommare, som innehåller Rose de Recht, Madame Boll och Jacques Cartier. Förutom den sistnämnda som verkar bli lite för hög, så verkar dom motsvara precis det jag söker efter. Så jag börjar väl med ett sånt paket, och är jag nöjd med hur dom ser ut så köper jag fler senare.....

Tack för alla råd!
          rolleyes.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon