Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hoya bestämmning, Är detta en??
          nilssontherese
          Inlägg 24-02-2005, 19:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Hej allesammans!

Jag byte till mig denna hoya förra året och hon jag bytte med trode att detta var en lacunosa är det ?? Kan ju inte vara något annat eller?? Har sett att det finns olika lacunosa som tove och så hur vet man att det är en sådan?? Min luktar på kvällen som liljor eller parfym frisk doft men inte starkt så man mår illa inte som pachyclada!
          MVH Therese

--------------------

Citera
          niklaswik
          Inlägg 24-02-2005, 19:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Hejsan!

Jag kollar just på www.hoyor.net, väldigt bra Hoya-sida, enligt vad jag kan bedöma därifrån så är det nästan helt säkert en Hoya lacunosa. Du kan kolla själv i galleriet på nyss nämnda sida. Jag vågar inte säga att jag är 100% säker, men i alla fall 99,9%... smile.gif

Visst är hoyor underbara? biggrin.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 24-02-2005, 19:37
          Länk hit: #3

Medlem

Hallå! och tack för ditt svar! Jag har oxå tittat på den hemsidan...och dragit slusatsen att det måste vara en sådan lacunosa! rolleyes.gif
          Jag är helt hoyabiten och andas och lever hoyor! Helt underbara jag instämmer! smile.gif Doftar ljuvligt ! Längtar tills min hoya pubicalyx ska blomma om det nu är en sådan, köpte den som bara hoya på blomsterlandet. unsure.gif Några tops på hur jag ska flörta till mig blommor?? Har haft den i snart ett år.

Kram Therese laugh.gif

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-02-2005, 19:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Hoya lacunosa.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          niklaswik
          Inlägg 25-02-2005, 09:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (nilssontherese @ 24-02-2005, 19:37)
          Jag är helt hoyabiten och andas och lever hoyor! Helt underbara jag instämmer! smile.gif

Några tops på hur jag ska flörta till mig blommor??

Jag är också hoyabiten, men jag har "bara" 6 st olika, varav 2 sorter har jag bara som sticklingar som står på rotning.. Men det ska nog bli mer. smile.gif Köpte Hoya callistophylla(?) och macgregorii i lördags, 2 för 225.. smile.gif

Hmm, hur du ska få den att blomma.. blink.gif Du kan ju prova att låta den torka rätt så länge mellan vattningarna, det brukar ju stå att man ska göra det med dom flesta... smile.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          LillaTiger
          Inlägg 25-02-2005, 11:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 3 248

Jag har en H. lacunosa 'Tove' som håller på att utveckla knoppar. wub.gif Det jag har märkt med min lacunosa är att så länge grenarna går uppåt eller neråt så kommer det inga blommor. Jag lindade rankorna så att de blev mer åt det liggande hållet, horisontiellt och det dröjde inte länge förrän den ville blomma. (den är upplindad på en stjärna av ståltråd. istället för en rund båge)
          Jag vet inte om det alltid blir så att den blommar då, men det kan vara värt att testa. rolleyes.gif Annars står den i ett ljust öster fönster och får vatten när den torkat upp. Den verkar gilla sol i allafall.

Kombinationen sol några timmar om dagen, torka upp mellan vattningarna och linda upp så att en del rankor ligger ner.

Ni får raportera om det funkar för er också. wub.gif biggrin.gif

Hoyor är ganska farliga igentligen. sååå beroendeframkallande. wub.gif Jag har samlat på mig runt 10 olika. några är bara sticklingar än så länge och några är stora plantor. Den största är en H. carnosa som sattes som stickling på -60 talet där raknorna numera är runt 4m långa. Jag hoppas att den får många blommor i år. wub.gif

--------------------
          Hälsar LillaTiger Zon 1-2 (3)

Citera
          maimiti
          Inlägg 26-02-2005, 14:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Visst är det en lacunosa, den vanliga sorten.
          Hoya lacunosa 'Tove' ser likadan ut fast blommorna är svagt rosa. Bladen kan också vara mer rödaktiga än den vanliga sorten, men annars är de identiska.

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 26-02-2005, 15:50
          Länk hit: #8

Medlem

Hallå! laugh.gif tusen tack för alla kloka och bra svar! Alltid lika lönande att fråga på odla.nu forumet! rolleyes.gif Ska följa rådet att torka upp ordentligt...så kanske kanske jag får några blommor! smile.gif hoppas det!
          Och nu vet jag ju , en hoya lacunosa var det och ingen TOVE! rolleyes.gif Tack!

MVH Therese

--------------------

Citera
          maimiti
          Inlägg 27-02-2005, 09:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Låt den bara inte bli snustorr. H. lacunosa tillhör egentligen de sorter som gillar hyfsat jämn fuktighet i jorden så står den ljust ska den inte bli helt torr då den förbrukar mer vätska där.
          Jag har min i nord-ost fönster och där kan den bli ganska torr ibland (det är ju skuggigt större delen av tiden), men jag undviker ändå att låta jorden bli helt genomtorr.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon