Hej! Hittade förra årets läckerhet, klocktobaken Lemon Tree, bl a hos Rara växter och Impecta. En fantastisk, helt limefärgad tobak med långa smala klockformade blommor, som svävade över krukors och rabatters andra blommor. Kan rekommenderas! Nu satsar jag på egen sådd istället, är lite osäker på om jag börjat för tidigt, men det är ju nu nån gång i alla fall. Och så en annan favorit, jätteverbenan. De stora spröten som stack upp som små lila kaskader ur bl a kantnepetan fick många förbipasserande att haja till och gilla. Förra året sådde jag dock väldigt sent, köldstratifierade inte, men det gick bra ändå. Blomningen kom förstås igång lite senare, men fortsatte t o m efter första frosten både kommit och gått. Jag tycker inte att verbenan är så svår som somliga gör gällande. Idag tänker jag pröva att så jordmandel, som jag tänkt på i flera år men inte förrän nu kommit mig för att skicka efter frö till. Och så jagar jag nån som vill sälja mig utsäde till jordärtskocka. I år måste jag göra storodling av denna urgoda favorit i trädgårdslandet. Nu längtar jag efter våren och inte 40 cm snö... Krullan
|