Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var ska jag sätta träden?
          Evin
          Inlägg 04-03-2005, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

Jag har en helt ny trädgård eftersom vi har ett nybyggt hus.
          Var jag ska plantera blommor är ju enkelt, dessutom blir det fel kan jag ju lätt flytta dem. Men träden! Var ska jag sätta dem för att få en lummig trädgård? Jag är mest intresserad av fruktträd. Jag bor i zon 1.
          Häckar och träd som finns redan.
          Bokhäck på framsidan.
          Ligusterhäck på baksidan (enbart på sidorna, vi har en fin vall på baksidan som är kommunen som jag planerar att utnyttja...INga kommunmän i närheten va???)
          En frilandshibiskus (uppstammad på framsidan)
          En stjärnmagnolia (precis på baksidan vid cirklarna)
          En Trollhassel står i sidan utmed häcken precis där vallen börjar)
          Jag har ritat ut plattorna på baksidan och mina små träd som jag har beskrivit ovan.

Alla förslag är välkommna både de som sätter träd överallt och de som är mer sparsamma.
          /E
          http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...=evin&pid=23804

Citera
          Xelma
          Inlägg 04-03-2005, 15:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jag gillar lummigt, woodland, men även mycket blommor så det är inte direkt en sparsmakad japansk trädgård för min del. Alltså gillar jag träd wub.gif

Tänk på att inte plantera dem för nära hus eller tomtgräns, annars kan grannen stympa dem. Och kolla upp hur stora de kan bli, vilken grundstam(ger olika höjd). Jag tycker det är jättebra att ha en ritning för det är så lätt att plantera för tätt eftersom allt ser så litet ut när man gräver ner det. På ritningen ritar jag in det i "färdig" skala. Sen kan man ha buskar under träden, de stör inte när träden blir större och det ser inte så magert ut när träden fortfarande är små. Men sätt inte för nära, trädet måste få plats och näring.

Alla fruktträd tror jag vill ha sol. Fundera på vad du vill ha. Plommon, körsbär, persika, äpple, päron, och vilken sort. Kolla upp om sorten är självfertil eller om den behöver en "make", eller om det finns pollinerande träd hos grannarna.

Det är bäst att inte ha gräs som man måste klippa runt stammen, eftersom det lätt (i princip alltid) blir stamskador av närgångna klippare. Stenar, eller någon marktäckare passar bra tycker jag. Tänk på fallfrukt, om ni vill röja innan ni klipper gräs, eller ha något annat under träden.

Vi har 7 äpple+1 päronträd längst ner i trädgården. Jag ska göra en stig emellan och har myskmadra som marktäckare , med narcisser på våren.

Tänk gärna i olika höjder med träd, buskar, perenner och marktäckare.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-03-2005, 16:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle börja att gå och vistas i trädgården, se var jag vill ha stigar och sittplatser, skrothörnor, arbetsplatser, komposter och lekställen. Var jag vill ha vindskydd, insynsskydd. Varifrån i huset det vore härligt att se ett körsbärsträd blomma på våren.

Många trädgårdar har raka stigar och gångar, det kan man utnyttja för att göra trädalléer. Även kring slingriga stigar kan man sätta träd, som man stammar upp så att man kan gå under grenverket sedan. Man kan också mjuka upp en fyrkantig trädgård genom att sätta träd kring naturliga passager.

Sedan får man inte glömma att träd är beroende av olika ljus, fukt, olika jordar. När du ändå går i trädgården kan du passa på att kolla hur markförhållandena är på olika ställen.

--------------------

Citera
          Dzad
          Inlägg 04-03-2005, 18:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Om ni ämnar skaffa barn kan det finnas skäl att lämna lite utrymme för lek, t.ex. fotboll, badminton eller andra lekar som kräver lite rum... smile.gif
          Träd växer ju och blir stora och ibland vill man ju också ha tomma ytor där man kan njuta av solen.
          Skulle själv i en trädgård vilja ha en tom yta någonstans... Kanske i mitten. Om inte helt tom så kan man ju ha bänkar och bord o. liknande där kanske.

Kom ihåg att plantera mycket träd bara! smile.gif
          Fast planterar du alla träd samma år och från lika stora plantor så finns det ju en risk att alla träd blir ungefär lika höga (beroende på vad du planterar), och det vill du antingen undvika eller sträva efter.
          Finns ju inga regler utan det beror ju helt på hur du vill ha det.

Själv vill jag ha mycket träd av varierande sorter. De flesta andra vill säkert ha mer blommor.

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          carren
          Inlägg 04-03-2005, 18:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Jaa... det beror lite på vad du vill med träden, tror jag. Ett tips är att inte sätta en skogslönn i rakt västerläge i alla fall... Det har vi, den har säkert mer än 100 år på nacken och är vacker men gigantisk med en tät krona som stänger ute all kvällssol från kl 16 = mörkt och myggigt när man vill kunna grilla. Det trädet kommer vi förmodligen att låta fälla om några år när vi bott in oss ordentligt men det är klart ångestframkallande eftersom det är ett mäktigt träd, bara på helt fel ställe.

Så, mitt råd är nog något istil med Cillas: Låt trädplanterandet ta något år och under tiden kan ni känna er för vart i trädgården ni kommer att behöva skugga, vart ni vill låta vårsolen lysa på era vinterbleka ansikten, vart tomten känns öppen, vart ni vill fortsätta ha det öppet osv.

Vi har ett tiotal fruktträd i två parallella led i söder, lite som en miniäppelodling. Ganska mysigt om man har plats för en "nyttoträdgård". Men de härligaste äppelträden som är ca 5 m höga väver ihop sina kronor och skapar en perfekt plats att sitta på under sommaren.

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-03-2005, 20:48
          Länk hit: #6

Medlem

Sommartorparn skrev något mycket bra i ett tidigare inlägg om placering och val av träd:

"Vad gäller att väga träds olika egenskaper mot varandra så skulle jag tänka på var jag rör mig i förhållande till trädet. Om jag kommer att se trädet på långt håll i första hand, då är färg och form på kronan viktig. Kommer jag att se det på nära håll då är bark och doft viktig. Vill jag kunna sitta under det då är det viktigt att det ger en angenäm skugga och att den inte släpper en massa skräp ner i kaffekoppen. Är det ett träd som syns inifrån från min sittplats vid fönstret så vill jag ha något som är vackert de tider på året när man inte är ute så mycket (vår, höst, vinter)."

--------------------

Citera
          Dzad
          Inlägg 05-03-2005, 13:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Usch vad vi är elaka! smile.gif
          Vi ger bara en massa allmänna tips och överlåter allt tänkande på exakta placeringar o.s.v. till frågeställaren. laugh.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-03-2005, 19:28
          Länk hit: #8

Medlem

tongue.gif Ja, men visst är det lite som att ge råd för hur man ska möblera ett hem. Innan man vet hur personen tänker använda hemmet och vad som är viktigt för ägaren är det inte lätt att föreslå var man ska dumpa ned ett och annat träd.

--------------------

Citera
          Evin
          Inlägg 06-03-2005, 23:10
          Länk hit: #9

Medlem

Det är fritt fram att sätta träd var ni vill.
          Just nu har jag fastnat vid tankarna att ha det vid tomthörnorna och jag vill komma ifrån det. Jag är mest ute efter förslag om hur ni hade gjort.
          Barn har vi inga än, men lär komma inom 5 år. Bollbana...jag vet inte om mina barn får sparka boll bland mina blommor, eller vem som kommer bli värst med bollen, jag eller barnen.
          Huvudsaken tycker jag är att få en mysig atmosfär i trädgråden.
          Min tomt är 425 kvadratmeter. Jag vill ha minst 2 fruktträd och gärna fler om det får plats.

Så tänk inte på vad jag är för en person utan dumpa ni ner ett och annat träd precis var ni vill.

/E

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 07-03-2005, 10:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Jag tror att jag skulle samla ihop träden i klungor snarare än att sprida ut dom hursomhelst och så skulle jag inte sätta dem för nära tomtgränser för det är jobbigt att plocka äpplen inne hos grannen.. och så skulle jag inte sätt dem i raka rader eller i jämnt antal.. OM jag inte medvetet skulle göra en allé för då ska det helt klart vara raka rader... Men generellt sett tycker jag att raka rader passar bättre i en större trädgård och informella grupperingar bättre i en liten.. så, ojämnt antal, i mindre grupper och med högre träd baktill (från det håll man oftast tittar på sin trädgård) och lägre träd närmare... så skulle jag ha gjort.. kanske. om jag inte gjort en formell allé med buxbomsklot i ändarna och grusgång emellan.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          Evin
          Inlägg 07-03-2005, 19:40
          Länk hit: #11

Medlem

Haha....ungefär mina tankar....mina eller blir bara fler och fler....och till sist vet man inte. Just nu är jag i "Jag vet inte " fasen. Måste man ha träd? De är så svåra att placera ut ju!

Citera
          Xelma
          Inlägg 08-03-2005, 09:48
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jo! De ger underbar skugga en varm dag, löven rasslar i vinden, det är kalt utan, mer spänning i trädgården, dvs inte bara slätt (jag gillar absolut inte gräsmatte-trädgården...), höstlöven är underbara (kanske inte så speciellt med fruktträd, men ändå)

Börja med ett favoritträd, och ha gärna fler i tankarna. Så det får växa fram.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-03-2005, 10:59
          Länk hit: #13

Medlem

Hej Evin,
          Din fråga röner stort intresse, och jag vet att jag inte är ensam om att vilja komma med en radda förslag.

Men trädgården liksom rummen i huset har ju funktioner och blir resultatet av ens drömmar och behov. Tänk dig att du hade fått frågan "Här är de fyra väggarna i mitt hus. Vad ska jag ha för rum? För man ska väl ha rum?"

Kanske kan du ha hjälp av tankarna du hade när du lät bygga huset? Jag antar att du liksom de flesta av oss som byggt från något sorts ritstadium funderade i banor om vad som skulle vara praktiskt, kul, vackert, funktionellt osv.

Träd bygger rum och tak i trädgården förutom att de ger lä, skugga, fågelliv, blom, frukt, kompostmatrerial mm. Ibland kan de uppfattas som en mörk vägg som skräpar och står i vägen...

Kan du inte bestämma dig för en placering så kan det vara bra att veta att de flesta träd går att flytta med enkla metoder de 3-4 första åren efter plantering.

--------------------

Citera
          Evin
          Inlägg 08-03-2005, 20:17
          Länk hit: #14

Medlem

Klart att jag ska ha träd...det var bara menat som ett skämt...smile.gif

Är det fint att gruppplantera typ 3 träd i närheten av varandra eller gör det bara att tomten ser mindre ut?

Eller ska man strö ut dem med ett här och där?

Eller ska man sätta ett träd, lite buskar och lite perenner?

Eller ska man göra alltihop?

Vad bra att man kan flytta dem i 3-4 år. smile.gif Det gör det lite lättare iaf smile.gif

tack för alla råd smile.gif
          /E

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-03-2005, 21:54
          Länk hit: #15

Medlem

Hej Evin,
          Nu fattar jag en sak som du vill med tomten. Att den ska upplevas som stor. Med en dåres envishet eller kanske min brist på fantasi - vad vill du mer med tomten? Var vill du ha hjälp av träd med vindskydd, insynsskydd, skugga, etc.

Om du ska plantera fruktträd för att få frukt så är det inte så lämpligt att sätta dem i tät klunga, då skuggar kronorna varandra och frukten blir sämre. Eftersom det är en liten yta det rör sig om och du vill ha mer än en sorts äpplen så skulle jag rekommendera att du beställer äppelträd satta på svagväxande grundstam. De blir ca 3 meter höga och breda, medan de man köper direkt i handeln vill bli ca 6-8 m breda och nästan lika höga.

Ett annat sätt att få plats med mycket frukt på liten yta är att använda spaljerade fruktträd. Dessa kan du sätta mot en vägg eller använda som häck, t ex runt en sittgrupp eller som litet skyddande häck kring en altan.
          Äpple, päron, plommon, persika brukar finnas i spaljéform i handeln. I en liten trädgård kan det vara bättre att ha en smal fruktberså än en syrénberså som blir mycket bredare och mer utrymmeskrävande.

--------------------

Citera
          Evin
          Inlägg 08-03-2005, 22:59
          Länk hit: #16

Medlem

Jag vill ha en trädgård som är lummig och ombonad, med mycket perenner men samtidigt en rejäl gräsmatta så man kan sitta på en filt där eller slå upp ett litet tält, eller hjula lite eller ha en liten sandlåda.

På framsidan hade jag tänkt mig lite mer av en "uppvisnings"trädgård(gata och grannar över gatan), medan baksidan mer privat och grönsaksodlingar.

Samtidigt vill jag känna att det är en ganska stor trädgård med mycket rymd, fast att den inte är så stor.

Samtidigt som jag inte vill sätta alla rabatter och och träd utmed tomtgränserna vet jag inte var jag ska sätta träden för att få dem att inte ta för stor plats av mitten (gräsmattan).

Jag är uppväxt med rabatter runt tomten (som säkert de allra flesta) och vill göra någor annorlunda men ändå ha en gräsplätt kvar.

Lite av mina tankar iaf. Kanske detta kan hjälpa er?

Kan man köpa pelarträd (tex äpple) som man har på balkongen och sätta i trädgården? Och ha ett par stycken på rad, som ett spaljerat träd fast med grenarna neråt istället för utåt?

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-03-2005, 23:28
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Evin @ 08-03-2005, 22:59)
          Kan man köpa pelarträd (tex äpple) som man har på balkongen och sätta i trädgården? Och ha ett par stycken på rad, som ett spaljerat träd fast med grenarna neråt istället för utåt?

Pelarträd i kruka kan klara sig över ett år men det är inte helt trivialt med vinter- och vårvinterskydd. I backen klarar dock sig flera pelaraplar bra, och de blir inte breda. Kan passa i häck eller som avgränsning av ett rum i trädgården eller som "grindstolpar".

Böjer man grenarna helt nedåt på ett träd brukar träden satsa sin energi på andra grenar och de helt nedböjda dö. Spaljering handlar oftast om att sträcka grenar horisontellt eller i vinkel uppåt, inte nedåt.

--------------------

Citera
          Agger
          Inlägg 09-03-2005, 07:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 5 014

Hej Evin!

I min nyaste trädgårdsbok, Trädgårdens rum, skriven av Christel Kvant och Heidi Palmgren, var det riktigt bra förklarat hur en trädgård ska byggas upp från "scratch". ÄNTLIGEN fattade jag hur man ska tänka, hade liksom kört fast.

Man börjar med väggarna(häck, staket od), sedan taket(trädens kronor) och golvet (markbeläggn. plattor, grus, gräs etc.) och allra sist möblerar man (Blommor och buskar od.) Men det visste ni säkert redan.

"Taket"... alltså ... Då står det så här i boken:

"Ett träd utstrålar trygghet. I dess närhet känner man sig skyddad. Mitt ute på gräset känner man sig vilsen, övergiven, uttittad. Från trädet kan man själv iaktta, behagligt tillbakadragen.
          Träden är trädgårdens tak. I skydd under dess krona kan man se himlen, det ultimata taket, i glimtar.
          Trädet skapar en sfär kring sig, erbjuder sitt rum. Det är här man gärna placerar trädgårdsmöblerna eller filten. Därför bör man börja med att tänka efter var i trädgården man vill ha sina sittplatser. Det är där som träden bör placeras".

Ja, det ligger väl nåt i det, inte vill man väl ställa upp utemöblerna mitt ute på "slätten", ingen mysfaktor. sen tycker jag att det är URSNYGGT att plantera annat VID trädet, kanske ett litet stenparti med trevliga saker i...

Vi ska också plantera träd och häckar i sommar, men jag funderar ju så det knakar wacko.gif blink.gif

--------------------
          Det jag inte gör idag, vill jag kanske inte göra imorgon heller.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-03-2005, 10:09
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har tittat på din tomtskiss igen och kommer fram till att med den yta du har så har du inte så många alternativ. I alla fall inte om du vill ha en öppen gräsyta för lek. Då måste du ha träden utefter sidorna/hörnen. Däremot skulle jag se till att hörnen inte blev fyrkantiga genom att plantera en grupp av träd och buskar i varje hörn. Som resultat blir den öppna platsen i mitten inte fyrkantig utan snarare elliptisk. Och jag har tidigare fått tipset på denna sida att en elliptisk form gör så att trädgården ser större ut.

Sedan dröjer det ju många år innan träden blir stora. Om du har en fet plånbok kan du plantera dom ganska trångt och sedan gallra ut när dom behöver mera plats. Så ser det inte så "pinnigt" ut dom första 10 åren.

Som Cilla sa, fruktträd behöver plats. Men du skulle kunna sätta ett vackert frukträd i mitten av den öppna gräsplanen, som ett vårdträd. Om du inte tycker att det står i vägen för lek och spel.

Sen tycker jag personligen att det är svårt att planera utifrån en skiss. Det är ju sällan man ser sin trädgård ur skissens fågelperspektiv. Mitt tips är strunta i skissen och gå i stället ut i din trädgård sätt ur rejäla pinnar på dom ställen du tänker dig träd. Gå omkring och titta på dom från olika håll, fundera, flytta och försök föreställa dig hur det ser ut vid olika årstider.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Evin
          Inlägg 09-03-2005, 11:21
          Länk hit: #20

Medlem

Tack för all hjälp smile.gif
          Det blir nog hörnplaceringar och utmed tomten trots allt.
          Det var någon som lärde mig hur man laborerar med foton och växter i Rosenholm. Jag kommer at leka lite där och kanske lägga upp foton (om jag kan omvandla dem till ett bildformat som alla kan se) på lite olika föslag här på odla.

Jag fick en liten idé om den elliptiska formen på trädgården.
          Den ska jag jobba vidare på lite.

Tack än en gång för era entusiastiska svar

wub.gif

/E

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 05:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon