| |
|
  |
Solbacken |
|
|
|
|
26-03-2003, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
Bristen på tid och pengar är en myt.
Förr hette det." Om människorna omkring mig mår dårligt, kan inte jag må bra." Så kom 70- talet och då blev det en kovändning. " Om Jag inte mår bra, så mår inte andra omkring mig bra"
Jag har i över 20 år forskat i hur gamla, handikappade, fosterbarn, psykiskt sjuka har det. Nu är det dom gamla som är på tapeten. Nu innan någon exploderar inför det jag skriver, vill jag tala om.
JAG ÄR VÄL MEDVETEN OM, ATT MÅNGA. MÅNGA FÅR EN UNDERBAR OCH KÄRLEKSFULL VÅRD, ATT DOM KUNDE INTE HA DET BÄTTRE. ATT DET FINNS ELDSJÄLAR SOM GER OCH GER.
Men det är ju inte någon anledning för att blunda för allt det andra.
Många, många jag har varit i kontakt med har antingen själva eller har anhöriga eller bekanta, som har slutat inom vården för dom orkade inte med vad dom såg. En sköterska som arbetat inom vården i över 30 år sade till mig. "För varje bra vårdhem fins det tre dåliga och på vart tredje finns det ett som är uruselt. Under all kritik. Många fler får vanvård istället för vård."
Om ni kunde se alla A-4-pärmar med brev och urklipp som jag har, om ni kunde höra alla berättelser och samtal jag fått genom åren, skulle nackhåren resa sig på er.
Hur kan man i Sverige i dag låta en människa med bruten rygg och krossade revben ligga i tre dygn utan att bry sig om dennes rop på hjälp. Hur kan personalen ha mage att flera gånger varje dag släpa denna arma människa till matbordet och toaletten, trots dennes vrål av smärta. Varför upptäckte dom inte den gamle mannens skador i stället för att sonen kom och fick iväg honom till sjukhus, där han sedan dog.
Hur kan man låta en kvinna ligga med så svåra skallskador att hon dör av dessa. Personalens enda åtgärd är att man kyler ner bulan i huvudet med ett glasspaket. Åter en gång fick de anhöriga ingripa.
Hur kan man låta en kvinna ligga så länge med obehandlade sår att det till slut kryper maskar och fluglarver i såren. I över 10 dagar skrek kvinnan av smärta, men inte någon tog någon notis om skriken. Återigen fick dom anhöriga ingripa.
Hur kan man låta en människa ligga med bruten lårbenshals och nonchalera hennes skrik av smärta i över en vecka, och när besökarna till andra vårdtagare frågar varför hon skriker så, får dom svaret att hon brukar göra så. När anhöriga fick se henne, fick dom iväg henne till lasarettet.
En kvinna skulle ta medicin, en medicin som utmärkt gick att ta oralt, men läkaren hade skrivit ut stolpiller. Kvinnan vägrade, kände sig kränkt och ville ta dom genom munnen, men ingen brydde sig om att ta reda på om detta gick. Trots brist på personal fanns det då tillgängligt tre stycken att bryta ner henne, medan en fjärde satte in stolpillret. Kvinnan var senildement och kunde inte berätta om övergreppen mot henne, vilket personalen var helt medvetna om. En sköterska som var med vid tillfället berättade att detta var en regelrätt våldtäkt mot kvinnan. "Men dom värnlösa kör man jämt över. Samma medicin hade utmärkt väl gått att ta oralt". Denna sköterska ville inte vara med om att förnedra och kränka människor på detta viset och protesterade vid flera tillfällen. När sköterskan inför arbetskamraterna och senare cheferna drog fram samvetsklausulen, blev hon utskrattad. Ett halvår senare när sköterskan vid flera tillfällen påpekat allt övervåld och förnedrande behandling som dom gamla utsattes för, blev hon uppsagd med förklaringen att hon hade samarbetssvårigheter.
Varför är det alltid dom anhöriga som är mer kunniga på att se felen än personalen. Det är inte så enkelt att alltid skylla på att det är ung och outbildad personal. Visst finns det det, tyvärr alltför många, men i samtliga av dessa fall har det också funnits äldre personal som arbetat med dessa åldringar i många år. Jag tror inte att vi någon gång kommer att få en ändring, om vi inte får en annan människosyn.
Vi säger att det är brist på pengar som gör att det ges i många fall en så usel vård.
Men pengar till fallskärmar och dubbellöner finns det hur mycket som helst. När en kommun skickar iväg en trettital personer på studieresa utomlands, som mera var en förtäckt semester, var det inget brist på pengar osv, osv i det oändliga.
Vi säger att vi har inte råd.!!
Förra året köpte vi julklappar för 41 miljarder öl, vin och sprit för 40 " godis 34 " semesterresor 42 " teater, bio , musik 41 " restaurant, pub och kafe besök 45 " -------------- 288 miljarder. ----------------- Behöver inte gå längre än till mig själv. Vad pengar jag lägger ned på min ynka lilla trädgårdsplätt och i trädgårdslitteratur. Det hade blivit flera tusenlappar som kunde ha förbättrat vården. Jag säger inte att vi skall leva något asketliv. Men sanningen är att vi unnar oss så förbaskat mycket. Vi beklagar oss och förfasar oss, men mest så blir det munnens bekännelse och stannar därvid.
Vi säger att vi har inte tid att se till gamlingarna.
Men joggingrundan , biobesöket, friskis och svettis, semesterresan, kören, tjejträffen, restaurangbesöket, sommarstugan, trädgårdsresan, osv, osv, OSV. Är det inte så att allt det som vi själva är roade av hinner vi med, men så fort vi måste försaka något av detta, så har vi inte tid. All denna välfärd har gjort oss till första klassens egoister. Vi vill bara ha och ha, men ge så lite så möjligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 13:33
|

Medlem
Antal inlägg: 817
Medlem nr: 33

|
Jag tycker det är intressant det du skriver Ann! Jag har själv arbetat inom vården och såg allt elände som alla här skrivit om. I två års tid försökte jag med hela min själ och hjärta få de andra på avdelningen att se hur det FAKTISKT ser ut för en ny och vad vi MÅSTE göra annorlunda. Jag klarade mig i två år sedan kraschade jag och fick byta karriär. När jag idag pratar med någon som arbetar kvar så är allting precis likadant. Det ska dammas varje dag, hållas i ordning i linneskåpen och putsas (tro det eller ej) bäcken. "Hur skulle det annars se ut om vi slutade att prioritera detta?" Tja, förmodligen skulle patienterna få mer tid... Men jag tror också att det är så att det inte finns tillräckligt med personal som faktiskt har förmåga till empati och envilja och uppriktig önskan att hjälpa mindre lyckligt lottade. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas människor som tar ut sin egen frustration på andra oavsett om det är i småskolan, på arbetsplatsen eller på patienter. Det kommer också alltid, åtminstone med de intagningssystem vi har idag, människor som är direkt olämpliga att arbeta tillsammans med andra eller vårda andra. Det finns läkare som aldrig borde få komma nära en sjuk människa och det finns lärare som aldrig borde ha med barn att göra, chefer som aldrig borde ha med personal att göra osv. Listan kan göras hur lång som helst. En tydlig varningssignal är när man känner att man inte orkar bry sig för att man själv inte mår bra. Då ska man göra något annat för då är man inte bra på det man är satt att göra. Sådärja, hoppas man inte blir skjuten för detta...
--------------------
Vänliga hälsningar Helen i Skåne
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Mycket bra sagt av både Ann och Helen! Om du, Helen blir skjuten för detta så skulle det i så fall vara av någon som inte tål att höra sanningen (om sig själv)!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 13:40
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
Jag tycket det var jättebra det du skrev Adri-Anne och jag föreslår att du sänder in texten till tidningarna som en debattartikel!  (Isåfall kanske du bör ta med några ord om "Solbacken" för att få en koppling till något högaktuellt.) Ang: CITAT All denna välfärd har gjort oss till första klassens egoister. ...så anser jag att det är makthavarna som numera medvetet strävar efter att omforma befolkningen till första klassens egoister att fungera typ som det fungerar i USA.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
Håller med Adri-Anne, Helen och Posse! /Ann-Louise
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 594
Medlem nr: 528

|
min morfar är 50% hemma o 50% på hem... Fan va de e likt faktiskt! Och jag har väl sneglat på programmet när päronen glott  /Simon
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 22:07
|

Medlem

|
CITAT (Helen i Skåne @ 26-03-2003, 13:33) Jag tycker det är intressant det du skriver Ann! Jag har själv arbetat inom vården och såg allt elände som alla här skrivit om. Förr i tiden lär man ha "auktionerat ut" bl.a. äldre. Den som krävde minst betalt för att inhysa "hjonen" vann. I stort är det väl samma system som återinförts numer.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2003, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (Posse @ 25-03-2003, 23:36) svårt att få klarhet i om personalglesheten beror på bristande ekonomiska medel... eller brist på sökande.  I mitt arbete ingår bl a att diarieföra sökande till vårdbiträdes/underskötersketjänster. Det brukar vara många sökande, hur många av dessa som är kvalificerade och personligt lämpliga vet jag inte. Dock verkar det inte som om områdescheferna har något problem att hitta personal till dessa tjänster. Men när vi annonserar om sjuksköterskor ........... Hallå! Hallå! Finns det ingen alls som kan tänka sig att söka?  Samma annons gång på gång, men ingen sökande. Vad det gäller pengar så är det förvisso som Ann skriver, att vi använder stora summor till utgifter som är nonsens jämfört med äldrevården. Men dessa pengar disponerar kommunpolitikerna inte över. De måste få budgeten att balansera med de skattemedel som finns i kommunen.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 14:47
|

Medlem

|
CITAT (Lena N @ 26-03-2003, 22:26) Vad det gäller pengar så är det förvisso som Ann skriver, att vi använder stora summor till utgifter som är nonsens jämfört med äldrevården. Men dessa pengar disponerar kommunpolitikerna inte över. De måste få budgeten att balansera med de skattemedel som finns i kommunen. Adri-Anns lista: CITAT julklappar för 41 miljarder öl, vin och sprit för 40 " godis 34 " semesterresor 42 " teater, bio , musik 41 " restaurant, pub och kafe besök 45 " -------------- 288 miljarder Då rekommenderar jag kraftiga skattehöjningar på öl, vin, sprit, kaffe... och tobak. Kan ge dubbel effekt: både en friskare befolkning och ökade skatteintäkter... och skulle förbrukningen sjunka såpass att skatteintäkterna ändå minskar, kvarstår en stor vinst iform av mindre utgifter för vård av "njutningsmedlen" i onödan fördärvade människor!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Posse @ 27-03-2003, 14:47) Då rekommenderar jag kraftiga skattehöjningar på öl, vin, sprit, kaffe... och tobak. Kan ge dubbel effekt: både en friskare befolkning och ökade skatteintäkter... och skulle förbrukningen sjunka såpass att skatteintäkterna ändå minskar, kvarstår en stor vinst iform av mindre utgifter för vård av "njutningsmedlen" i onödan fördärvade människor!  Du glömde nämna chips, läsk och godis  Det är alldeles för billigt och vi äter för mycket av det och blir för tjocka. (Ni vet väl varför jag har mumintrollet som signaturbild  )
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:35
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Inte bara extra skatt på diverse varor höjer vårdkvalitén. Det viktigaste i äldrevården heter Empati Utbildning i all ära, men om empati saknas står den sej slätt. En liten fråga - Hur många av er är räds bli gammal och vårdberoende? Jag gör det.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:42
|

Medlem

|
Ja, jag med Agneta. Jag brukar skoja om att jag har fyra barn för att de ska ta hand om mig när jag blir gammal. Då har kanske ättestupan återinförts eller undantagsstugan Jag hoppas att jag ska kunna ta hand om mina föräldrar den dag de inte klarar sig själv
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Under 15 år på ett normalstort servicehus ( 50 lägenheter ) har jag aldrig sett några allvarliga övergrepp mot de boende. Vi är många kvinnor och män inom vården som gillar att jobba med människor. Det är inte trist jobba med gamla! Och vi pratar mycket med varandra inom personalen för att alla ska bli bättre att möta ångest, dödsfall, sjukdomar, stötta anhöriga. Det är för trist med alla sorgliga skildringar av äldrevården, det kunde behövas en annan bild i media någon gång. Vi är många som gör allt vi kan, vi möter dom gamla med värme, respekt. Många gamla kommer man alltid att minnas, för man har kommit nära varandra, talat om det viktiga i livet. Jag vet att jag gör ett bra jobb! Kajsa
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:49
|

Medlem

|
Härligt att läsa ditt inlägg Kajsa  Det är sådana som du som vi behöver många av inom vården. Det finns många också, det vet jag, men det hade behövts ännu fler. Du hade väl inte heller tackar nej till lite förstärkning?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-03-2003, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Nej självklart, frågan är var all personal ska komma ifrån när vi blir gamla, så dystert som det jobbet utmålas.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
|
|
|
28-03-2003, 17:33
|

Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 27-03-2003, 22:55) Nej självklart, frågan är var all personal ska komma ifrån när vi blir gamla, så dystert som det jobbet utmålas. Jag citerar från ett av mina tidigare inlägg: CITAT Jo, jag lutar nog åt det hållet också, att makthavarna vill inbilla allmänheten att "det går inte att få tag i personal".
Men om det till en del vore sant, kanske det isåfall också beror på en ond cirkel.... Genom att man skurit ned bemanningen så hemskt, så har den kvarvarande personalen fått så slitsamma och otillfredsställande jobb att för det första en del av dessa slutar eller "stupar", och att andra drar sig för att söka sådana jobb. :unsure: Och jag förutsätter att all den vanvård och de "övergrepp" som bevisligen förekommer, praktiskt taget alltid i grunden beror på de skandalöst nedskurna ekonomiska resurserna.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2003, 07:04
|

Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 462

|
Så många kloka ord som sagts i den här debatten...... Lösningarna på problemen finns ju ...... Besitter inte våra folkvalda och övriga myndighetspersoner samma sunda förnuft som Odlas forummedlemmar har? Varför sitter vi "vanliga " människor på våra rumpor och överlåter allt bestämmande till de personer som vill "synas och höras", oavsett deras kompetens? Själv är jag precis lika feg......grymtar ..... men gör inget åt saken. Är det en typisk svensk åkomma?
--------------------
Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2003, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
God morgon Iris! Nädå, det är inte bara svenskarna som gör så. Norrbaggarna gör precis likadant, men vi skränar så mycket mer så alla tror att vi är jättefräsiga. Hälsar Norrbaggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2003, 07:53
|

Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 462

|
CITAT (Adri-Anne @ 29-03-2003, 07:17) Norrbaggarna gör precis likadant, men vi skränar så mycket mer så alla tror att vi är jättefräsiga.  :D Hälsar Norrbaggen. Men de har ju 17 maj ..... Bente Skarli....ja, hela skidlandslaget förresten att jubla över.... å så oljan förståss.... å ..... Mettemarit ...
--------------------
Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|