Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Solbacken
          Lena N
          Inlägg 29-03-2003, 09:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2003, 22:42)
          Jag hoppas att jag ska kunna ta hand om mina föräldrar den dag de inte klarar sig själv wub.gif

Jag har aldrig arbetat "i vården" men däremot i många år arbetat med administration av kommunal äldrevård. Detta har gett mig stort förtroende för äldrevården och jag är inte det minsta orolig för att bli gammal med nuvarande äldreomsorg.

Men självklart finns det en och annan mindre lämplig där som på alla arbetsplatser. Och i några fall mycket olämpliga som vi sett i massmedia. Detta är dock undantag. Det handlar faktiskt om en verksamhet som pågår 24 timmar om dygnet 365 dagar om året i alla sveriges kommuner. Ställ det i relation till skandalerna. Därmed inte sagt att vanvård är acceptabel, bara att vi inte får glömma all den goda vården.

Min mamma är nu så gammal att hon tillhör kategorin "mycket vårdbehövande". (I en annan kommun än där jag arbetar.) Hon får mycket god vård av jätteduktig personal. Dock var det en incident med en nattpersonal på sjukhuset vars tålamod inte räckte till så som det borde gjort. När mamma berättade det funderade jag någon dag, sedan ringde jag den aktuella avdelningen på sjukhuset och informerade (inte anmälde, så allvarligt var det inte). Efter en dryg vecka kom det ett brev med många ursäkter och ett tack för att jag berättat så att de kunnat ta upp frågan med personalen.

Alternativet att jag själv skulle vårda min mamma skulle vara klart sämre. Inom vården är jag en amatör och har dessutom inte det tålamod och intresse som fodras. Det är bättre att proffsen vårdar och att jag får ha kvar rollen som anhörig.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Posse
          Inlägg 29-03-2003, 11:16
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Lena N @ 29-03-2003, 09:01)
          CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2003, 22:42)
          Jag hoppas att jag ska kunna ta hand om mina föräldrar den dag de inte klarar sig själv wub.gif

Jag har aldrig arbetat "i vården" men däremot i många år arbetat med administration av kommunal äldrevård. Detta har gett mig stort förtroende för äldrevården och jag är inte det minsta orolig för att bli gammal med nuvarande äldreomsorg.

Men självklart finns det en och annan mindre lämplig där som på alla arbetsplatser. Och i några fall mycket olämpliga som vi sett i massmedia. Detta är dock undantag. Det handlar faktiskt om en verksamhet som pågår 24 timmar om dygnet 365 dagar om året i alla sveriges kommuner. Ställ det i relation till skandalerna. Därmed inte sagt att vanvård är acceptabel, bara att vi inte får glömma all den goda vården.

Min mamma är nu så gammal att hon tillhör kategorin "mycket vårdbehövande". (I en annan kommun än där jag arbetar.) Hon får mycket god vård av jätteduktig personal. Dock var det en incident med en nattpersonal på sjukhuset vars tålamod inte räckte till så som det borde gjort. När mamma berättade det funderade jag någon dag, sedan ringde jag den aktuella avdelningen på sjukhuset och informerade (inte anmälde, så allvarligt var det inte). Efter en dryg vecka kom det ett brev med många ursäkter och ett tack för att jag berättat så att de kunnat ta upp frågan med personalen.

Alternativet att jag själv skulle vårda min mamma skulle vara klart sämre. Inom vården är jag en amatör och har dessutom inte det tålamod och intresse som fodras. Det är bättre att proffsen vårdar och att jag får ha kvar rollen som anhörig.

Ang "Det är bättre att proffsen vårdar och att jag får ha kvar rollen som anhörig." så är det naturligtvis alldeles nödvändigt att att det finns "proffs" som ska vårda de gamla, ty långt ifrån alla har några tänkbara anhöriga. smile.gif

Men samtidigt finns det säkerligen en stor kategori som önskar att de hade möjlighet att själva ta hand om sin gamla släkting, som därigenom skulle slippa hamna på "institution" och - som i många fall - långt ifrån hembygden, släktingar och ev kvarvarande gamla vänner.

Det borde alltså finnas möjlighet att få ut en ordentlig vårdnadsersättning, så att någon kunde avstå från annat förvärvsarbete, och stanna hemma och vårda den gamle/gamla.

Apropå proffs kan det också säkert hända att sådana utför "okänsligare" vård, ity den gamle endast är en främling, en "vara". sleep.gif

Och jag kommer att tänka på min gamla mor som blev rullstolsbunden på ålderns höst, och som en gång när vi besökte äldreboendet var enormt gul och blå i ansiktets hela ena sida. huh.gif
          Personalen verkade förtegen om vad som hade hänt, men vi fick uppfattningen att någon slags praktikant hade kört rullstolen lite ovarsamt och fått tvärstopp mot något varvid mamma kastats handlöst i golvet. sad.gif unsure.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon