Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 87
Så ...nu äntligen har vårregnet kommit ! ! !
Ingen vår utan detta regn, snön försvann som på ett trollslag,sol och värme till ....och då sätter vi igång av hjärtans lust. För i år är våren sen om man jämnför med förra året åtminståne hos mig?!
Upptäckte när snön försvann, att under den blommade snödropparna, vilka fantastiska vårens budbärare de är.
Och nu lägger jag ut både fårull och blodmjöl i avskräckade syfte för rådjuren ,för de har säkert upptäckt de med, att snön är borta och nu börjar läckerheterna titta fram i våra trädgårdar.
Men i år tänker jag förekomma dem i god tid.
Har en fråga till någon som vet? Har sett i björkarna stora risbuskar som bollar. Vad kan de och hur uppstår de?
Min far talade till mig att de hette (tuulen pesiä) vindens boningar. Jag tyckte som barn ,det lät så roligt men nu skulle jag gärna vilja veta hur de bildas egentligen.
Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35
Häxkvastar?
När häxor skickar förtrollningar och annat ont mot folk eller fä träffar det i bland fel och hamnar i björken. Var försiktig och rör inte kvasten och såga för all del inte ner trädet. Då slipper förtrollningen loss och drabbar dig istället.
(En tråkigare förklaring är att det beror på ett svampangrepp som får trädet att tappa kollen och växa så)
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429
I ett naturprogram, tror det var Mitt i naturen berättades att det är vinden som åstadkommer dessa "tuulen pesä" som också vi kallar dem De skall enbart finnas i Glasbjörkar enl. det progr.
Medlem
Tackar Louise i GBG, då vet jag det!
Du mot den onde biter inget ont,
Förresten nu är väl snön borta även hos dig eller ? och du stararna har kommit ,så nu vet vi att tiden närmar sig och då får vi brått sanna mina ord;-)
Medlem
Och Felix Matte ..... vad för slags björk är en Glasbjörk har ingen aaaaaaning om detta? Intressant att veta tack! Men visst är det väl gulligt att också vinden har en bo att gå och lägga sig när den blir trött av allt blåsande