|
|
  |
"Nysvensk" ? |
|
|
|
05-10-2005, 21:45
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 20:39) CITAT (Pirum @ 05-10-2005, 20:26) Ok, det låter rimligt. Fast jag tycker det är underligt om man får rösta både i Sverige och Danmark till EU-parlamentet exv, då får man ju två röster till samma parlament. Tja, danskar röstar på danska ledamöter och svenskar röstar på svenska ledamöter, eller om det nu är riksdagsledamöter de röstar. Dubbelt kan det aldrig bli. Jamen om man har rätt att rösta i två länder så kan man ju t.ex rösta i Sverige på Svenska ledamöter... i Danmark på Danska ledamöter och då har man ju avgett dubbla röster. Det tycker jag är alldeles åt hel...a.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 07:23
|
Medlem
Antal inlägg: 300
Medlem nr: 5 741

|
Inga!
Bägge mina barn har svenska pass, så jag är helt säker på att de är svenska medborgare!
Så här står det i lagen enligt länk i tidigare inlägg:
Förvärv av svenskt medborgarskap vid födelsen
1 § Ett barn förvärvar svenskt medborgarskap vid födelsen, om 1. modern är svensk medborgare,
|
|
|
|
|
06-10-2005, 07:28
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Barnet får även svenskt medborgarskap om det har en utländsk mamma och svensk pappa, bara det föds i sverige, föds barnet i moderns hemland så kan man söka dubbelt medborgarskap.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:28) så kan man söka dubbelt medborgarskap. såvida båda länderna tillåter dubbla medborgerskap (vilket inte alla gör).
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
06-10-2005, 07:47
|
Medlem

|
CITAT (pisanggoreng @ 06-10-2005, 08:38) CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:28) så kan man söka dubbelt medborgarskap. såvida båda länderna tillåter dubbla medborgerskap (vilket inte alla gör). Om barnet är fött i ett annat land, så får det medborgarskap i det landet, förutsatt att ena föräldern är medborgare i det landet. Svenskt medborgarskap kan då sökas, för i sverige tillåts dubbelt och dom andra länderna tar juh inte automatiskt bort medborgarskapet som barnet fötts till. Däremot så är det inte alls lika lätt att söka dubbelt om barnet fötts i sverige och det andra landet inte godkänner dubbelt.
|
|
|
|
|
06-10-2005, 07:58
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
06-10-2005, 08:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:47) Svenskt medborgarskap kan då sökas, för i sverige tillåts dubbelt och dom andra länderna tar juh inte automatiskt bort medborgarskapet som barnet fötts till. Är du säker på det? (Alltså att ett annat land inte "tar bort" det ursprungliga medborgerskapet om landet inte tillåter dubbla medborgerskap?) Tycker det låter lite konstigt, men jag vet inte exakt hur det är.
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
06-10-2005, 08:02
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 08:58) CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).  Självklart blir barnen svenska om föräldrarna är svenska. Tänk om jag och sambon åker till Kenya, där föder hon barn två månader för tidigt, inte fasen blir barnet kenyan för det  Eller jag kanske missförstod dig Hannele i din mening/undermening+
|
|
|
|
|
07-10-2005, 06:48
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Jag antar att ordet "nysvensk" tillkom då det under de senaste åren har varit en abnormal tillströmning av "icke svenskfödda", och att gemene man helt enkelt inte viste vad man skulle kalla dem. Ord som S***t*****e och b***** är ju inte speciellt trevligt, men man behövde väl helt enkelt ett ord för att skilja på dem och svensken... anledningen till det låter jag vara en öppen fråga. Personligen tycker jag att invandrare låter bättre, för säger jag "det var ett gäng invandrare och bråkade i simhallen i fredags" (vilket det faktiskt var, i karlskrona, väktare fick tillkallas). Då är det nog väldigt få som tror att jag menar ett gäng finnar som invandrade till sverige för 30 år sedan. Man *vet* vad jag menar...
Tyvärr är detta ämnet väldigt infekterat, och idag är det knappt nån som vågar säga nånting om det utan att bli kallad rasist. Men då och då är det ju faktiskt några som vågar säga ifrån, ett bra exempel på detta var en dörrvakt och polis som i lokaltidningen berättade för politikerna exakt hur deras arbetssituation ser ut, samt vilka som stod för merparten av bråken och slagsmålen. Visst, de fick skit för att de gick ut med sånt, men en annan är också ute "i svängen" en del och ser med egna ögon vad som händer och sker. Jag har även varit ute i lite större städer som malmö, och där är det ännu värre än i lilla karlskrona. Men tydligen är det bara svensson som ser detta, politikerna verkar blunda och slå dövörat till när dylik kritik kommer upp.
En annan sak jag funderat på är programmet Efterlyst, undrar hur länge de får fortsätta innan Hasse blir stämplad som rasist för att "invandrare, nysvenskar... take your pick" står för merparten av brotten han tar upp. En kvinnlig reporter blev ju tom överfallen i Rosengård.... Skrämmande. Är detta en konspiration från nazistpartierna eller är det verkligheten, hur grym och skrämmande den än kan verka?
Politiker, vakna! Ta tag i situationen innan den blir er övermäktiga.
/Henrik - som inte har nåt emot invandrare, endast brottslingar.
|
|
|
|
|
07-10-2005, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 09:02) CITAT (Hannele @ 06-10-2005, 08:58) CITAT (Hannele @ 05-10-2005, 08:52) Lagen säger så här. Är föräldrarna gifta, är det enklare för barnet att bli svensk. Det finns så många varianter. I Norge föder svenska föräldrar svenska barn. Det finns många sätt att bli svensk, genom naturalisation exempelvis, läs mera här. ett barn som föds i USA, i ett äktenskap mellan en svensk man och en polsk kvinna, får tre olika medborgarskap: medborgarskap i USA (territorialprincipen), i Sverige (härstamningsprincipen) och i Polen (härstamningsprincipen).  Självklart blir barnen svenska om föräldrarna är svenska. Tänk om jag och sambon åker till Kenya, där föder hon barn två månader för tidigt, inte fasen blir barnet kenyan för det  Eller jag kanske missförstod dig Hannele i din mening/undermening+  Inte alls självklart att barnen blir svenska medborgare, eller rättare sagt det medborgarskapet föräldrarna har. Hur det är just i Kenya vet jag inte men i USA är det är som Hannele säger. (åtminstone har varit) Har en kompis vars båda föräldrar är brittiska medborgare, själv är hon född i USA alltså amerikansk medborgare och systern föddes i Schweitz (tror jag det var) och har Schweitziskt medborgarskap. Snacka om internationell familj! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|