Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hälsning från 1700-talet, Växtintresserad präst
          Eva i Norrköping
          Inlägg 15-03-2005, 22:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Måste bara berätta något kul som hände häromdagen. Jag håller på och släktforskar lite, och använder mig mycket av en tjänst som heter Genline, på vilken man kan läsa alla gamla kyrkböcker, som finns inscannade. Jag var och sökte i en östgötsk socken efter en anfader till mig, och letade sida upp och sida ner utan att hitta det jag sökte. Men plötsligt lade jag märke till små anteckningar som förekom högst upp på var och varannan sida, latinska växtnamn!
          Prästen måste ha varit intresserad av botanik, och av någon anledning skrivit ner dessa namn i husförhörslängderna.
          Några exempel: Thlaspi bursa pastoris (lommeört), orchis maculata (Jungfru Marie nycklar), orchis incarnata (Majnycklar), medicago lupulina (humlelusern), triticum topens (något slags vete), brunella vulgaris (brunört), iris germanica, centauera cyanus (blåklint).
          Sen var det några som jag inte lyckats hitta på nätet; parex acuta, orchis tuberosus. Någon som vet vad dessa är?

Känns lite som en hälsning från 1700-talet...! rolleyes.gif Ger en bild av vilka växter som kanske var vanliga då...?
          Undrar varför han skrev dem där, de där böckerna var ju enbart till för husförhören, inte andra anteckningar. Kanske var det växter han sett på vägen till gården när husförhöret skulle hållas?
          Vad tror ni?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon