Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om du bara fick välja ETT....., vilket fruktträd?
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 24-03-2005, 18:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

Birgitta din länk fungerar inte.....

Citera
          Birgitta i Ödsmå...
          Inlägg 24-03-2005, 23:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 4 826

Får det inte att fungera. Sök på Gullmarsfjordens plantskola hb. Då kommer följande upp och där klickar du på HTML-versionen. Hoppas det skall fungera. Det där med datorer.....

XLS] Blad1Filtyp: Microsoft Excel 97 - HTML-version
          Blad1. A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K. 1, 2, GULLMARSFJORDENS PLANTSKOLA HB. 3, 4, Vågsäter 19. 5, 455 92 MUNKEDAL. 6, Bankgiro 829-1882. 7,

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 27-03-2005, 18:29
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

När det gäller fruktträd så skulle jag vilja slå ett slag för svart mullbär (Morus nigra) som nog har de godaste frukter som finns! Kanske inte det vackraste trädet dock.

Appropå judasträd så finns det en något härdigare och i mitt tycke vackrare amerikansk art, Cercis canadensis. Speciellt den rödbladiga sorten 'Forest Pansy' är mycket fin. Nackdelen är dock att Cercis canadensis sällan blommar hos oss (för lite sommarvärme som vanligt....) medan den europeiska arten Cercis siliquastrum blommar bättre. Tycker dock att de vackra bladen hos C. canadensis 'Forest Pansy' gör den mycket odlingsvärd även om den inte blommar.

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-03-2005, 21:02
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Fint Thomas och härlig bild!

Såg igår att Zetas i södra Stockholm har/kommer att att föra ett svart Mullbär för zon 3 - Morus accidosa 'Mulle' som man blir nyfiken på. I övrigt det vita mullbäret, också för zon 3 - Morus alba och ett svart för zon 2 -Morus nigra.

Här en sida om "redbud", en av sorterna som gör att man önskar att man bodde i zon 1.

http://www.ag.auburn.edu/hf/landscape/dbpages/303.html

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 30-03-2005, 19:19
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jo nog verkar det finnas många läckerheter att välja bland träden, om man bor i zon ett.

Men trångt om saligheten, och vill ha ett fruktträd?
          Alla andra fina träd till trots - jag skulle välja ett päronträd!

Jag ääälskaaar päron *mums wub.gif * och är lycklig när jag får gå och äta hur många saftiga söta päron jag vill på mitt eget träd, de veckor de finns.
          En trädgård utan päron vill jag inte ha.

Körsbär är ett annat "måste" som jag inte vill vara utan.
          Bigarråer *mumsa och dröm*.

Fågelbär har jag också. Mmmmmmmmm wub.gif , men de är inte så stora, man behöver äta så många innan man blir mätt sleep.gif .

Mina gamla krikonträd ger sura frukter. Bra till sylt eller saft har jag för mig (har aldrig provat), men inget att mumsa på när man går förbi.

För mig är lyckan med ett fruktträd, just lyckan att plocka frunkterna direkt från trädet raka vägen in i munnen. Och helst ska de finnas i sådan mängd att jag kan äta mig MÄTT, igen och igen och igen, dag efter dag så länge "säsongen" varar.
          wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 30-03-2005, 20:06
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

På samma plats som ett stort fruktträd tar får man in kanske 20 st B stamträd. Tänk olika sorter, träden blir 2-2.5 m höga omkretsen 8 (lätt att sköta) ger frukt rätt fort bestämmer du själv. På 3 gånger 6m har jag 35 st. olika äppelträd ? I höst ökar jag ytan lite 4 gånger 8m tänkte få in en 50 st om jag får bra ympris?
          Går också med plommon men det går väl inte att få så småstammar nu? Jag har grundstammar till plommon som c:a 4m höga Persikor på båda sidor och comet över på grundstammen? En 5-6 träd går det att få in men då bör man ha något som blir varmt en vägg? Småstammig päron vet jag inget om men körsbär finns visst? wink.gif wink.gif

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-03-2005, 16:34
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Finns sådana träd i handeln eller måste man göra dom själv?

En fråga till: läste någonstans att har man spindelträd så måste man hålla öppen jord under dom. Stämmer det ? Eftersom jag har svårt att klara det har jag bortsett från möjligheten att plantera spindelträd, trots att det verkar lockande att ha flera sorter på samma utrymme som ett stort träd.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 31-03-2005, 22:45
          Länk hit: #48

Medlem

Jag läser just nu om hur min plantering skall se ut. Det som just nu är fördörren är att jag gör gångar av begangnade gjutformar med plastgångar, där äppelträna skall stå blir mitten av två alufolibreddar troligen 0.4m +0,4m, plastbredden 1m och släpper genom regn men ej gräs, avstånd mellan träderna 0.5m till en början(mellan raderna0,4+1+0,4 i meter) och lutande åt söder med de som är i zon 7-8 i norr och zon 4-5 i söder (en Häck men zon 6-8 äpple träd med hårdklippta A2 träd för ympris och mosäpplen.För att få ännu varmare klimat. Kanske bark ovanpå plasten. Aluminifolien skall höja solmängden på sommaren. Gevetvis droppbevattning då allt växer på sandjord med biligaste "påsjord" till äpplena. Eftersom påsjorden är gödslad och kalkad så blir det bara höst gösling som jag ger och vad det blir utöver kali, fosfat samt mickro vet jag inte nu) Har fått ändra sorterna flera gånger då jag) inte fått rätt ympris i mängd och sort. Nästa helg hoppas jag ympa 40 B 491 sedan har jag 10 kvar till "resistenta" sorter som jag önskar men just nu ser det mörkt ut. Får väl okulera de jag har självi juli.
          Läser just nu Blomqvist nya äpplebok. Svårt med smaken då man läser andras berättelser om smak. Har ett tiotal sorter av dem om de tar sig men hur kommer de att smaka i min mun?? det är frågan?. Jobbet efter iordningställningen är att gå många gånger om dan och titta på träna och sedan blommen och fruktsättningen (om tre år kanske) sedan äta och göra mos ock torka m.m. (125 grundstammar har jag på tillväxt nästan alla B stam med ett 10 tal A2. Har lyckas få en orotad B396 att rota sig. En del klena ympar tar sig inte. Har ympat en del tre gånger och har långt till våren även om första krokusen blommade blå i dag. Utanför rabaten är det 50cm med snö som börjar att rinna bort. ( Ympade Persikor i dag på svagplommon som blir 3-4 m i framtiden om de klarar sig )??? någon som vet varför Comet krusade bladen i dag Kunde inte se något djur men larmet om extra uppsigt har gått??? Små träd gör man nog själv så får man dem som man vill ha dem. Lycka till. Grundstammar finns 25 tal på vissa bra planskolor.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-03-2005, 23:10
          Länk hit: #49

Medlem

Sven, jag är imponerad! Låter som ett fantastiskt projekt!

Men för egen del omöjligt att ta efter. De träd som passar mig måste gå att köpa i en plantskola samt att de måste kunna klara sig med minsta möjliga skötsel när de väl är planterade. Själv vistas jag mesta tiden 60 mil från min trädgård.

Vad är det för folie du använder? Har svårt att föreställa mig det där med formarna. unsure.gif Men det låter fantastiskt. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 01-04-2005, 09:05
          Länk hit: #50

Medlem

En skiva på var sida om äppelträdet sedan plastmatta som är genom släpplig för regn sedan skiva imitten äppleträdet och skiva sedan plastmattan. Det finns plast som folio men den är dyr så just nu är att lima den på något ej bestämt. Tänkte ploga bort snön så att det blir lättare att tänka. Vart bor du? vilken zon? vilken sort skulle du vilja ha? Första öret blir det bara ett spö år två klipper man det 0,4 över marken och sedan hur trädet skall se ut. Jag tycker att det är långt till källare men så långt som du har skulle jag längta i hjäl efter en dag?
          Källor: om aluminium Balsgård. Ihopväxtningen Danmark. Om resistenta äppleplantor Unversiteten i tyskland och andra länder. Blomqvist finland Massor av trädfantaster över allt.
          Resultat: äpplen som mognar från aug- till långt in på nya äret.
          Massor av nya vänner som vill provsmaka och se ens tokia edeer?
          (Hoppas att du som ville bara ha ett träd förstår att naturen brukar över raska den med. men ett träd ? ska du köpa äpplena sedan? Flera träd flera sorter så varar de längre? MEN BARA FRISKA TRÄD hellst ympris från e-plantor och stammar från Rögle plantskola som har en fanntasktisk servis.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 01-04-2005, 09:53
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Sven Karlsson @ 01-04-2005, 10:05)
          Vart bor du? vilken zon? vilken sort skulle du vilja ha? Första öret blir det bara ett spö år två klipper man det 0,4 över marken och sedan hur trädet skall se ut. Jag tycker att det är långt till källare men så långt som du har skulle jag längta i hjäl efter en dag?
          Källor: om aluminium Balsgård. Ihopväxtningen Danmark. Om resistenta äppleplantor Unversiteten i tyskland och andra länder. Blomqvist finland Massor av trädfantaster över allt.
          Resultat: äpplen som mognar från aug- till långt in på nya äret.
          Massor av nya vänner som vill provsmaka och se ens tokia edeer?
          (Hoppas att du som ville bara ha ett träd förstår att naturen brukar över raska den med. men ett träd ? ska du köpa äpplena sedan? Flera träd flera sorter så varar de längre? MEN BARA FRISKA TRÄD hellst ympris från e-plantor och stammar från Rögle plantskola som har en fanntasktisk servis.

Din entusiasm är smittande!

Jag bor i Stockholm och har min trädgård i Skåne (zon 1) Det är inte alla år som jag är nere lämplig tidpunkt för att beskära. Det är inte heller alla år som jag lyckas hålla fritt från gräs runt buskar........ Slumpvis, kan man kalla min trädgårdsskötsel..... Träd som kräver vissa åtgärder på vissa tidpunkter funkar inte hos mig.

Helst skulle jag vilja återplantera de sorter jag har men träden är sjuka troligtvis kräfta. De sorter jag har är Cox Orange, Boskop, Husmodern och James Grieve. Tyvärr är både Cox och James känsliga för kräfta. Fick tips av Cilla att då är det bättre att plantera dessa sorter som små träd. Vet ej hur det är med dom andra vad gäller kräftkänslighet. Problemet är att hitta äpplen som är lika goda som dessa sorter! Gamla och udda sorter kan vara kul att ha, men om dom inte är goda, vad är vitsen? Dussinsorter är enklare att köpa äpplen på konsum. Det som saknas i min samling är ett äpple som mognar tidigt. Och så vill jag gärna ha ett par körsbär och plommonträd för det har jag inga. Och så kanske ett päron också, för mitt jättestora päronträd har inte gett frukt på flera år. Så även om jag har rätt mycket plats, blir det trångt om varje träd ska ha 10 meter omkring sig! Och så vill jag få plats med rönnar, oxlar och vildrosor också. Funderar om jag ska blanda dessa bland fruktträden eller om jag ska dela upp ytan i ett rönn och oxelbuskage, en vildrosäng och en fruktplantage. Det rör sig om ca 500 kvadrat.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon