Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 902
Är det försent att försöka förkultivera Verbena? Jag har blivit med trädgård för inte länge sedan och vill planera den så bra som möjligt inför sommaren. Villl gärna ha Verbena (för det tycker jag om!) men har läst att den borde förkultveras i februari. Sen har jag ett recept där man ska låta mynta och verbena dra 10 min i uppkokad mjölk, som man sedan använder till kakan. Är det någon Verbena -växt som är mer lämplig än andra att använda till mat och bak?
Medlem
Antal inlägg: 906
Medlem nr: 190
Hej Erik Du skriver att du har stratifierat Verbena, var hittade du den anvisningen? Alla Verbena-anvisningar jag hittar säger att fröna är varmgroende utan stratifiering?! Nåväl, om det nu är så att de skall stratifieras innebär ju inte det nödvändigtvis att de tänker gro i kyskåpet, förmodligen vill de ut i värmen innan det händer något. I naturen gror det ju inte förrän vårsolen tittar fram och värmer upp marken. Lycka till!
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Verbena bonariensis brukar behöva kallstratifiering. Men de flesta vanliga verbenorna brukar inte behöva kallstratifiering de gror bra i vanlig rumstemperatur.
Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662
jag köpte frön från Impecta, jag kommer inte ihåg exakt vad de hette men de skulle stå i kylskåp 8 dagar deärefter gro i rumstemperatur. Mina fick stå 10-12 dagar i kylskåpet för jag glömde bort dem. Nu har några flera kommit upp.
Stratifiering betyder att man utsätter fröna för en köldperiod...
Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45
Jag har varje år sått verbena men aldrig lagt fröerna i kylskåp innan utan sått direkt. Och alltid har jag haft många fina vrebena. Sådde i mitten av februari och när jag planterade ut dom i början el. mitten av maj så började dom att blomma.