Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Citronträdet..., ... vad göra nu?
          mulle
          Inlägg 22-03-2005, 12:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag köpte i oktober, egentligen mest på skoj, en liten citronplanta på Bauhaus. Mina förhållanden och mitt leverne vintertid är inte det optimala för kräsna krukväxter och jag trodde nog att trädet aldrig skulle klara min dragiga veranda, det kalkhaltiga vattnet och bristen på ordentligt ljus. (Det enda tilläggsljuset plantan fick var från den elektriska julstjärnan som hängde i fönstret ovanför...)
          Men, tji fick jag!
          Trädet har inte bara försett mig med citroner hela vintern - nu är det proppfullt av knoppar. Och det har ju fått mig att känna mer ömhet och ansvar för det...
          wub.gif
          Utan tidigare erfarenhet av citrusarter undrar jag:
          - Ska trädet beskäras? Grenarna var från början virade, eller snarare böjda, i en rund form kring en spaljé. Den har jag löst upp med resultatet att jag har en svajig planta med ganska klena, spretiga, grenar som stammar.
          - När ska trädet ut i det fria och vilket läge är bäst där? Gassande sol?
          - Har citronträd behov av specialskötsel eller -gödsel?
          - Stor kruka från början eller byta kruka allt efter att plantan växer?
          - När på hösten ska det in igen? De som växer på kontinenten får ju stå ut med frost ibland, gäller det också här?
          Mulle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon