Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > VIDRIGT, djurplågeri
          kristerh
          Inlägg 31-03-2005, 09:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Sulawesii @ 30-03-2005, 19:32)
          I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.

jag tycker inte heller det är så farligt, men då skall man veta att de är uppfödda o "slaktade" på ett bra sätt, inte som det är, att de stackars katterna o hundarna flås levande i åsynen av sina kompisar som vet att det är deras tur nästa gång sad.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          amaira
          Inlägg 31-03-2005, 12:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Eva i Norrköping @ 30-03-2005, 22:41)
          Hur som helst, jag gick in på www.peta.org och har läst på lite mer om den organisationen, jag kommer nog gå med som stödmedlem, och jag har även mailat dem för att fråga om de vet vilket land de flådde hundarna i, bara jag får veta det som kommer jag gå till aktion!

Berätta mera när du fått svar!!! *intresserad*

Jag är med i Djurens Rätt. De jobbar också hårt och oftast seriöst för djurs villkor. Och de har genom åren åstadkommit många förbättringar på många olika områden.

Tillsammans är vi starka, ensam är vi intet.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          *Laika*
          Inlägg 31-03-2005, 13:17
          Länk hit: #43

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

CITAT (Ralf @ 27-03-2005, 21:57)
          fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun! tongue.gif

Citera
          Taxus
          Inlägg 31-03-2005, 13:40
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 4 877

Du som vet att du är känslig, titta inte på filmen, det var fruktansvärt. Mår verkligen illa.
          Har sett lite av andra filmer på TV skildrande djurplågeri men en sån här film har de aldrig kunnat visa där, det skulle ge för många psykiska besvär.

Citera
          Zitrus
          Inlägg 31-03-2005, 13:55
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 5 097

CITAT (kristerh @ 31-03-2005, 10:42)
          I ärlighetens namn förstår jag inte varför det är värre med katt- eller hundpäls än annan djurpäls?? Menar inte detta som någon kritik, utan skulle vilja veta.

jag tycker inte heller det är så farligt, men då skall man veta att de är uppfödda o "slaktade" på ett bra sätt, inte som det är, att de stackars katterna o hundarna flås levande i åsynen av sina kompisar som vet att det är deras tur nästa gång sad.gif
          krister

Hmm... Allt beror väl på hur man själv tycker men jag har otroligt svårt att kunna tänka mig att ha på mig päls från hund eller katt... kan ju bero på att jag umgås med dessa varelser varje dag, tänk om min lilla Soleroo skulle sitta som pälskant på en jacka!!!
          Och att föda upp djur på pälsfarmar är enligt mitt tycke så otroligt egoistiskt! Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska döda ett djur bara för päls och skinn! (eller elfenben heller för den delen)
          De djur som föds upp för köttindustrin, slaktas ju för att vi människor vill äta kött och så länge detta sker på humant sätt (vilket det inte alltid gör) så är det okej för min del OCH då tycker jag att man ska använda så mycket som möjligt från varje djur och inte låta något som går att använda gå till spillo! Detsamma gäller för de vilda djuren som jagas!
          Ingen varelse ska iaf inte behöva utstå att flås levande!

CITAT
          fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag.... tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun!  

En fundering bara trots att det inte handlar om päls, gäss är ju djur det med! : Hur får man av dunnen från gässen?

MÅSTE OCKSÅ TILLÄGGA ATT JAG INTE ENS ÖPPNADE LÄNKEN MED FILMEN!
          Jag klarar helt enkelt inte av att se sådant, råkade se det på TV en gång och då blev min drömmar hemska... unsure.gif Trots att jag bara sett någon minut!

--------------------
          ----------------
          "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Zitrus
          Göteborgare

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 31-03-2005, 17:46
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Eva i Norrköping @ 30-03-2005, 22:41)
          Sulawesi, inte tror jag att den som filmat detta "tänder på" det, om det inte fanns de som dokumenterar de övergrepp och hemskheter som sker runtom i världen, hur skulle då vi som aldrig ser sånt omkring oss få veta något? Sanningen måste ju fram, och så länge som folk inte vet vad som händer kan man ju låtsas som inget händer och gå och köpa sig en päls eller vad man nu vill....
          Hur som helst, jag gick in på www.peta.org och har läst på lite mer om den organisationen, jag kommer nog gå med som stödmedlem, och jag har även mailat dem för att fråga om de vet vilket land de flådde hundarna i, bara jag får veta det som kommer jag gå till aktion!

CITAT
          Dessvärre skule jag tro att det är en ren propagandfilm gjord för att motverka pälsindustrin. Ingen pälsuppfödare är så korkad att han skulle filma ett avpälsat djur som fortfarande lever. Däremot spelar det ju deras motståndare i händerna...

Tolkade detta som om någon "djurvän" skulle iscensätta detta för att gynna de som är emot pälsindustrin.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 31-03-2005, 17:52
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (kristerh @ 31-03-2005, 10:42)

krister

Ojojoj! Så menade jag inte!!!!! Stopp!!!! Tycker tvärtom: jag är emot all typ av päls! Tycker bara inte att det är någon skillnad på djur och djur. Det är för jävligt (rent utsagt) att djurs enda uppgift här i livet ska vara som nån äcklig flådig päls eller vad det nu skulle kunna vara.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 04-04-2005, 21:50
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Nu har jag lite information till Amaira m fl som är intresserade!

Jag skrev ett mail till PETA (som står för People for the Ethical Treatment of Animals en organisation som grundats 1980 i USA), och jag har fått svar.

DEn hemska filmen som vi hade länk till här är filmad i Kina, och filmen är gjord av CFTWI (Care For The Wild International).
          På deras hemsida http://www.careforthewild.org/appeal.asp?apid=31 kan man läsa mer om hur detta sker, och hur man kan agera. OBS det är OK att gå in på den sidan, det är ingen sådan där film som rullar igång( själv skulle jag inte klara av att se det en gång till).

Men som sagt, man kan läsa en del, och framför allt - agera! Skriva e-mail, sända brev till Kina eller sin ansvarige riksdagsman/EU-parlamentsledamot, skriva på en "online petition". Så - det finns mycket man kan göra bara genom att sitta vid datorn en stund...! Det finns hjälp på sidan hur man går tillväga.

Citera
          amaira
          Inlägg 05-04-2005, 07:41
          Länk hit: #49

Medlem

TACK Eva!!!!! wub.gif

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-04-2005, 10:35
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Laika @ 31-03-2005, 14:17)
          fy faan vad vidrigt... har aldrig tänkt o tänker aldrig köpa päls av något slag....  tex Canada Goose

Bara för att vara petnoga! Canada Goose är inte päls och gör heller inga päls "produkter" Canada Goose gör Dunjackor av Gåsdun! tongue.gif

Fast de har ju en pälskant på kragen/luvan wink.gif unsure.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Kathy
          Inlägg 07-04-2005, 06:30
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Artikel i Aftonbladet om ämnet;

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,627979,00.html

Citera
          amaira
          Inlägg 07-04-2005, 07:03
          Länk hit: #52

Medlem

- - - *stum*
          Var är orden?

Mår illa, riktigt fysiskt illa, när jag läser artikeln.

--------------------

Citera
          tomba
          Inlägg 07-04-2005, 07:26
          Länk hit: #53

Gäster

Blev inte det minsta förvånad. Genom att man i sverige och andra nordiska (västerländska länder) försvårar och smutskastar en väletablerad lagligt reglerad och mycket human djurhållning, ger man ekonomiskt utrymme för sådanahär mänskor att göra pengar på rent barbarisk behandling av djur.
          MEN djuret i början av filmen var en shubb(Mårdhund)den senare var en blåräv,
          och angående att ngn skulle mena att djurens pälsar skulle bli bättre av att flås levande kan jag tala om att så inte är fallet, shocken gör att hårsäckarna släpper håret =pälsen är värdelös= Dåren får inga pengar.
          Har själv arbetat många år inom pälsnäringen i finland och djurplågeri bestraffas mycket hårt. Det finns inga som helst likheter med denna film och pälsnäringen i norden tro mej.
          OCH som väl är tar en farmare som plågar sina djur snabbt död på sej själv ekonomiskt eftersom pälsens dåliga kvalitet gör den osäljbar. sleep.gif smile.gif

Stöder personligen inte pälsnäringen och får inte min utkomst därifrån längre. Men kan inte låta osanningar florera på en fin sida som odla.
          Har sett endel filmer som djurrättsaktivister filmat där man slår på burarna för att göra djuren oroliga. Vilket inte skulle behövas, främmande mänskor som smyger omkring på en för djuren ovanlig tid skrämmer dem aldeles tillräckligt.
          FRAM för en saklig diskussion utan förvanskningar. Endast då kan vi hjälpa de djur som far illa.

Citera
          amaira
          Inlägg 07-04-2005, 07:41
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (tomba @ 07-04-2005, 08:26)
          Genom att man i sverige och andra nordiska (västerländska länder) försvårar och smutskastar en väletablerad lagligt reglerad och mycket human djurhållning, ger man ekonomiskt utrymme för sådanahär mänskor att göra pengar på rent barbarisk behandling av djur.

Nämen hallå!

Visst, jag instämmer helt och fullt med att Sverige har en av världens bästa djurskyddslagar, och att det är högst osannolikt att det som sker på filmen här, också sker i Sverige, eller i Finland för den delen.

Och vad som händer ett djur när det är dött bryr jag mig inte särskilt mycket om. Men hur ett djur har det när det lever bryr jag mig mycket om.

ALL stordrift av många djur på liten yta, typ buruppfödning av pälsdjur, anser jag vara grym exploatering på deras bekostnad.

Och det ena behöver väl inte ta ut det andra?

Djurplågeri har grader.
          Jag tycker inte att "liiite" djurplågeri ska tillåtas, med ursäkten att andra utövar MYCKET djurplågeri.

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 07-04-2005, 08:06
          Länk hit: #55

Medlem

Nä, håller med dig, amaira! Djuren här i Sverige har det långt ifrån bra.

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          tomba
          Inlägg 07-04-2005, 09:00
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (amaira @ 07-04-2005, 08:41)
          ALL stordrift av många djur på liten yta, typ buruppfödning av pälsdjur, anser jag vara grym exploatering på deras bekostnad.

Och det ena behöver väl inte ta ut det andra?

Djurplågeri har grader.
          Jag tycker inte att "liiite" djurplågeri ska tillåtas, med ursäkten att andra utövar MYCKET djurplågeri.

Jag vill förtydliga att jag på intet sätt godkänner djurplågeri!!!!!
          Men då oberoende veterinärer kan påvisa att djuren mår BRA kan väl det inte ses som djurplågeri ELLER?
          Vad som däremot kan vara tvivelaktigt är den keldjurshållning som är mycket mer svårövervakad och som bevisligen orsakar ett mycket stort antal djur oerhörda plågor. Katter, hundar, kaniner, marsvin, mm. hålls ofta på mindre ytor och i miljöer som är direkt skadliga för dem. Trånga lägenheter med en undermålig ventilation, små rasthagar, burar, och liknande. Och dethär har påtalats av många veterinärer under lång tid men ingen tycks bry sej om det.
          dock vill jag med detta inte dra ngn av de tusentals ansvarskännande husdjursägare som sköter om sina djur på ett bra sätt i smutsen.
          Rävar och andra farmdjur som tas bra omhand har ren luft, rent färskt vatten, mat på bestämda tider, med en sammansättning som skulle få vilken näringsexpert som helst grön av avund, tillräcklig plats att röra sej på och en god möjlighet till interaktion med andra artfränder.
          All djurhållning ska övervakas och regleras av experter på området så att djurplågeri kan bekämpas effektivt.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 07-04-2005, 09:20
          Länk hit: #57

Medlem

Det här är hämtat från Djurens rätts hemsida:

På minkfarmen
          Minkungarna föds i maj. Efter två månader tas ungarna från mamman och placeras i separata burar. Därefter får minkarna leva fram till november då de gasas ihjäl. Farmaren låter vissa djur leva och dessa används sedan som avelsdjur inför nästa säsong.

Minkarna lever i burar som man brukar säga är stor som en uppslagen kvällstidning. En bolåda av trä är ansluten till buren. Burarna sitter tätt och på en farm kan det finnas över 100.000 minkar. De flesta farmer har dock omkring 10.000 djur när det är "säsong".

Denna miljö, som är mycket ostimulerande och monoton, skiljer sig drastiskt från den vilda miljö minkar naturligt lever i. I det vilda lever en mink alltid nära vatten, utnyttjar sig av många bohålor och håller hårt på sitt revir. När den är aktiv (mörkertid) rör den sig mycket inom sitt revir.

På chinchillafarmen
          Chinchillor är små djur (som små kaniner), som ofta föds upp som sällskapsdjur. På farmen får chinchillorna leva i sju-åtta månader innan de dödas.

Den vilda chinchillan är i dag nästan utrotad. Ursprungligen kommer den från Sydamerikas höglänta områden, innan man började föda upp den för pälsproduktion. Chinchillan är ett socialt djur som kan leva tillsammans med ett hundratal andra chinchillor i en koloni. På pälsfarmerna hålls de dock aldrig fler än ett par stycken i varje bur.

På kaninfarmen
          Kaninen är precis som chinchillan ett socialt djur. Det finns några farmare i Sverige som föder upp kaniner för pälsproduktion. Främst är det rasen Castor Rex som föds upp för pälsens skull.

Kaninerna dödas efter sju-åtta månader, efter att ha suttit i stimulansfattiga burar utan möjlighet att bete sig naturligt.

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          amaira
          Inlägg 07-04-2005, 09:24
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (tomba @ 07-04-2005, 10:00)
          Rävar och andra farmdjur som tas bra omhand har ren luft, rent färskt vatten, mat på bestämda tider, med en sammansättning som skulle få vilken näringsexpert som helst grön av avund, tillräcklig plats att röra sej på och en god möjlighet till interaktion med andra artfränder.

Ren luft, rent färskt vattten, mat på bestämda tider, näringsriktig föda, yes.

Det skulle inte bli så mycket "päls" att tala om annars.

Tillräcklig plats att röra sig på?
          Kan du visa mig, att de dessutom har ett liv med kvalitet, så kommer jag inte att säga emot dig mera.

Hur lever rävarna egentligen, i rävfarmarna idag. (I Finland, i Sverige är de förbjudna nu).

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 07-04-2005, 09:26
          Länk hit: #59

Medlem

Liten rättelse: jag tror inte att rävfarmar är förbjudna, men kraven har skärpts och det finns inga rävfarmar kvar i Sverige.

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 07-04-2005, 09:39
          Länk hit: #60

Medlem

"Frisk" javisst, men var finner man livsglädje av att leva såhär?

En gammal tidningsartikel om rävfarmer i Sverige.

Dessutom ... mina pappa var rävfarmare i slutet av fyrtiotalet, då levde inte jag. Först jobbade han på andra pälsfarmer, sedan skaffade han egen.
          Han var också en duktig pälsbesiktigare. Och en stor djurälskare.
          Mot slutet av sitt liv sa han ofta, att "man får inte ha djur på det där viset". Han hade sett för mycket.

Jag har själv hållt på lite grann med skinn och päls. T.ex. fårskinn och renskinn är helt okej i mina ögon.
          För det handlar inte om - tycker jag - om man använder päls eller inte, utan om de djurens livskvalitet som man använder skinnen av.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon