Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är tillbaka och babblar
          *solis*
          Inlägg 10-04-2005, 11:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (Fenja @ 10-04-2005, 12:40)
          CITAT (Christoffer @ 10-04-2005, 11:38)
          CITAT (Fenja @ 09-04-2005, 20:06)
          CITAT (Christoffer @ 09-04-2005, 20:03)
          Ju mer man börjar intressera sig för vetenskapen, som kemi och fysik, desto större möjligheter finns det att väcka den religiösa ådran inom en, den som inser hur liten man är i universum, och hur fantastiskt allting hänger ihop.

Vad är det som får dig att tro att en "darwinist" inte har samma uppfattning om stort och smått och alltings sammanhängde?!!
          Mvh
          Fenja

Det är faktiskt just det jag tror. Jag tror för den delen att alla kan väcka upp sin religiositet, men på olika sätt.
          För vissa kanske vetenskapen hämmar, men för mig är det precis tvärtom.

Låter både ganska trist och trångsynt... Det är JUST det här som är så tråkigt med troende, att de upplever att endast deras väg är den rätta tycker jag. Världen måste bli rätt begränsad och enkelriktad med det synsättet...
          Mvh
          Fenja

Nu måste jag gå emot mig själv nämligen att jag inte vill diskutera min tro sad.gif

Jag för min del tycker att var och en måste få söka sin sanning, tro....
          Fastän jag tror på Gud och Jesus Kristus så skulle jag aldrig någonsin vilja påstå att endast det är den rätta vägen.
          Jag själv är övertygad om att det finns oändligt många vägar till sanningen!

Jag kan inte tro att Gud skulle förinta människor som inte funnit Jesus medans de levde.
          Jag är fullständigt övertygad om att Gud är STÖRRE än vi någonsin med våra ynkans hjärnor kan ens tänka oss!
          Mina ord räcker inte till att beskriva Gud men min inre ro och min inre förändring visar för mig att Gud finns och att vi alla duger som vi är wub.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 10-04-2005, 11:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag borde ha skrivit: Det är JUST det här som är så tråkigt med MÅNGA troende. Du har alldeles rätt igen Felix matte! wub.gif wub.gif Troende på det sätt som du beskriver att du är, är lika lätt att respektera som alla andra.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          *Eko*
          Inlägg 10-04-2005, 12:47
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

[QUOTE=amaira,10-04-2005, 11:56]
          Många "nybörjare" inom naturvetenskapen, är definitivt inte troende. Medan de flesta som kommit riktigt långt, är det ...
          (...)
          Tillbaka till "naturvetare".
          Naturvetare tror alltså ofta på "Gud", men sällan på astrologi t.ex.
          De som tror på att det stjärntecken du är född i bestämmer din personlighet, är också ofta högutbildade (läste en artikel/utredning nån gång förut) men är inte naturvetenskapligt utbildade, utan socionomiskt.
          [QUOTE]

Hej

Jag skulle vilja veta hur du kan lägga fram detta som fakta. Jag beklagar. Jag tror inte på detta "faktas" sanningshalt.

MVH Eko rolleyes.gif

ps: Tyvärr, missade jag hur man citerar snyggt!! Ursäkta.

Citera
          Fenja
          Inlägg 10-04-2005, 13:48
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Eko @ 10-04-2005, 13:47)
          Hej

Jag skulle vilja veta hur du kan lägga fram detta som fakta. Jag beklagar. Jag tror inte på detta "faktas" sanningshalt.

MVH Eko rolleyes.gif

ps: Tyvärr, missade jag hur man citerar snyggt!! Ursäkta.

Du klickar på Citeraknappen uppe till höger ovanför det inlägg du vill citera så blir det så här!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          amaira
          Inlägg 10-04-2005, 14:17
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Eko @ 10-04-2005, 13:47)
          Hej

MVH Eko rolleyes.gif

Det behöver du inte tongue.gif wub.gif .

Jag kan inte hänvisa till källmaterial. Det är taget från två olika håll i alla fall, det vet jag.

Det ena, det här om forskare och gudstro, var i någon Forskning och Framsteg för länge sedan - kanske tio år eller mer. Har jag för mig. Det var i alla fall någon trovärdig tidsskrift.

Det andra, det där om uppdelningen av tro i "humaniora" och "naturvetare" kan jag nog återkomma till. Ska höra mig för lite.

Jag la det på minnet, för sådana här frågor intresserar mig.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          *Eko*
          Inlägg 10-04-2005, 14:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

CITAT (amaira @ 10-04-2005, 15:17)
          Jag kan inte hänvisa till källmaterial. Det är taget från två olika håll i alla fall, det vet jag.

Det ena, det här om forskare och gudstro, var i någon Forskning och Framsteg för länge sedan - kanske tio år eller mer. Har jag för mig. Det var i alla fall någon trovärdig tidsskrift.

Det andra, det där om uppdelningen av tro i "humaniora" och "naturvetare" kan jag nog återkomma till. Ska höra mig för lite.

Jag la det på minnet, för sådana här frågor intresserar mig.

[QUOTE]

Jag väntar med spänning på din "återkomst" till källmaterialet....tack! rolleyes.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 10-04-2005, 15:41
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Så länge tron - eller brist på tro - känns rätt i hjärtat kan det ju aldrig vara fel.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          *solis*
          Inlägg 10-04-2005, 16:09
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (Sulawesii @ 10-04-2005, 16:41)
          Så länge tron - eller brist på tro - känns rätt i hjärtat kan det ju aldrig vara fel.

Mycket klokt sagt wub.gif

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 10-04-2005, 19:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

JAG tycker...
          att man inte ska döma ut bibeln som antingen SANN eller FALSK utan se den för vad den faktiskt är... en samling berättelser från människans... vår... forntid (alltså GT) och det vi människor DÅ trodde och tyckte var viktigt att föra vidare till kommande generationer, OCH som berättelser om en nydanande spännande tid i vår historia (NT) där en ganska stor del av (den europeiska) mänskligheten bytte gud... ! ...är inte det fascinerande!?

"Tro" eller "inte tro" tycker jag däremot är en personlig sak som är ganska svår att diskutera.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          amaira
          Inlägg 13-04-2005, 12:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Eko @ 10-04-2005, 15:29)
          Jag väntar med spänning på din "återkomst" till källmaterialet....tack! rolleyes.gif

Okej, *återkommer*.

Har konsulterat väninnan/grannen/läraren. Det var hon som var min "källa" som jag inte misstror för ett ögonblick, hon brukar vara både välunderrättad och saklig.

Det här om vilka grupper som tror på astrologi, står i en artikel i Forskning&Framsteg. Troligtvis årgång -03, det var inte en så stor artikel, kanske bara en halvsida eller nåt.
          Har provat att söka på deras hemsida, men inte funnit annat än detta:
          CITAT
          Vem faller för astrologi?  

Publicerat I papperstidningen på sid 55 (under vinjetten Människan), nummer 6/98.

men tror inte att det var den artikeln.

"Tur" du inte ifrågasatte det andra jag sa rolleyes.gif , det där med forskare och gudstro, för det var inte så välunderbyggt.
          Det var också en artikel i F&F men handlade kanske mer om ett begränsat urval forskare, och i USA dessutom, där religionen har mycket större betydelse och genomslagskraft, än här i Sverige t.ex.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon