Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933
Hej!
Har funderingar på att ersätta vårt vandaliserade gärdsgårdsstaket med en tät, tålig, helst taggig häck som helst ska vara minst ca 1.5-2 meter hög och ogiftig. Häcken ska skydda mot insyn från en cykel- och gångväg som löper utmed tomten. Om möjligt skulle häcken också kunna få hålla rådjuren utanför tomten då dessa är frekventa besökare i tulpanrabatten. Jag inbillar mig att en 2 meter hög taggig häck kanske verkar avskräckande för rådjur?
Häcken bör helst vara friväxande med ett inte alltför utbrett växtsätt. Häckens totala längd blir ca 60 meter med en öppning för en grind.
Har funderat lite på Hagtorn, den borde väl uppfylla detta? Hur svår är en sådan häck? Har läst att den ska vara känslig mot ohyra, stämmer detta? Hur tätt behöver man sätta plantorna? Hur bred blir en sådan friväxande häck? Eller är det trots allt bättre att klippa hagtorn? Hur snabbt växer hagtorn?
Har någon något annat förslag på lämplig häck som kan uppfylla det jag vill ha? Jag har växtzon, IV-V, beroende på vem man frågar.
Medlem
Antal inlägg: 50
Medlem nr: 10
Jag har också satt hagtorn och hoppas den ska skydda mot rådjur. Men jag ska också pröva med slån och havtorn. Tomtgränsen är lång och jag vill ha lite variation. Sen får man se vilken som ev passar bäst. Slån och havtorn har ju också bär som man kan använda.
Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22
Vresrosor - Rosa rugosa, vresros, Hansa ca 1,5 meter, doftar gott, blommar länge, behöver inte klippas, vind- och torktålig... Köp vita, rosa, cerise... dubbla, enkla vresrosor.
Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933
Tack för svaren.
Det blir nog amerikansk hagtorn. Det verkar vara en häck i min smak. Ger massor med vita blommor och rödaktiga bär som säkert också kommer locka småfåglarna. Jag tar nog ändå jobbet att klippa den.
Den ska tydligen planteras 3 st/m så 180 st plantor går det åt på mina 60 meter.
Är det någon som har en aning om hur mycket matjord som går åt? Det finns ingen matjord där idag, bara nån lerblandad jord. Räknar jag på ett dike som är 60 meter långt, 30 cm djupt och brett så blir det drygt 5 kubikmeter. Verkar detta rimligt?
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77
Vi planterade en häck av amerikansk hagtorn för 5 år sedan med samma syfte som ditt. I dag är den 2,5 m hög och ogenomtränglig. Vi har flätat in utåtgående grenar och med klippnig varje år har är den endast ca. 60 cm bred. Vi tillförde ingen extra planteringsjord, däremot gör vi ett hål 20 cm. från stammen och släpper ner lite fullgödsel varje vår. Ett perfekt växtval tack vare hustruns framsynthet. Bernt
Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700
Har också hagtorn, växer bra, taggig så den håller objudna gäster på avstånd. Men ett hörn är konstant glest, har en vägkorsning där utanför. Naturligtvis ska varenda kotte klämma åt just det hörnet. Trots klippning av dom nedersta grenarna varje vår, vill den ändå bli gles längst ned. Vi har vår sittplats just innanför häcken, skulle tycka det var trevligare att inte alla kan se om tånaglarna är nyklippta.