jag behöver tips på vattenstod, nån stående sten där vattnet ska rinna ut ifrån eller spruta ut ifrån, kanske där jag kan ha en kran och ställa vattenflödet som man vill ha det, kanske mer sprutande ibland och mindre rinnande ibland, där man kan ställa ljudnivån så att säga.
detta ligger i marknivå och ska rinna ner i dammen, jag vill ha något, kanske en skulptur, inte några naturstenar det tyckte jag är för billigt och för vanligt att lägga platt som vattnet rinner ner över. är det någon som har gjort något sånt här och har bilder? tacksam för att få se bilder på lösningar. ja, det lär ju finnas tusen lösningar. det får inte kosta flera tusen heller...
ett stenmonument som det är hål i där vattnet rinner fram kanske? var finns såna grejer att få tag i? eller att skaffa typ murstenar och lägga kanske till och med mura i en rund brunnform eller fyrkantigt, då måste jag förstås ha en grundläggning så att inte allt spricker sönder under nästa tjäle i marken.
härom dagarna tittade jag på såna här gårdsvattenpumpar för hand att ha en sån stående där vid dammkanten där det rinner vatten fram ur pumpen fast jag är inte helt förtjust i den lösningen.
jag har naturstenblock runt dammen nu och man kan ju tänka en lösning som harmonierar i samma stil, dammens form är rektangulär och denna vattenfontän ska då stå på ena gaveln/kortsidan. jag får eventuellt limma på lite gummiduk att täcka under hela armaturen.
ja, vad finns det för lösningar för sånt här? hur har du löst såna här grejer? jag vill att det ska vara rejält och ha stil, kanske harmoniera med naturstenblocken som ligger runt dammkanten.
eller så ska det bara vara en lerkruka typ större modell som man gör hål i och att vattnet rinner ut genom öppningen fast nej jag är inte helt förtjust i den lösningen.
kanske någon typ av massivt stenblock som står rätt upp och som har ett munstycke i sig där vattnet kommer ut, att vattnet kan rinna lodrätt ner över den plana stenen eller att man kan öka trycket på vattnet så att det sprutar ner i dammen, vilket ger en härlig effekt och underbar känsla av kraft.
det kanske slutar med att jag inte gör något alls utan bara låter dammslangen ligga rätt ut i dammen.
lösningen ska vara enkel och bra, tidlös.
|