Hej!
Vi flyttade i maj förra året till ett nytt hus - ny trädgård. Vi fick då på köpet ett äppelträd som blommade jättefint precis när vi flyttade in. Men de få äpplen det fick blev inte så bra, bara kanske fem äpplen som gick att äta (men de var goda!). Trädet är dessutom risigt, mycket vattenskott och ser ut att ha blivit fel beskuret (men inte någon gång nyligen) och förmodligen inte blivit gödslat alls.
ÄppelträdFörst hade jag tänkt att anlita någon för att ta tag i det hela, men efter att ha läst Cillas länk (alla sidor - vilken toppensajt!) om beskärning av fruktträd tänker jag att jag kanske ska våga göra det själv. (dessutom är plånboken nästan alltid väldigt tunn...

)
Nu tänker jag att om jag börjar i år med att ta bort kanske en tredjedel av vattenskotten, döda grenar och andra som kanske skaver eller sitter väldigt tätt, plus att jag ska försöka gödsla trädet (vilket gödsel ska jag använda? Gröngödsling låter ju iofs väldigt trevligt men jag har två små troll (2,5 och 4 år) som gärna springer och trampar och "plockar blommor" här och var...), låter detta som en bra början i år? Och ska jag då vänta med detta till mitten av sommaren? Jag är alltså mer angelägen att ha ett lyckligt träd än att få en massa äpplen, även om det också vore trevligt...
Väldigt tacksam för lite hjälp!!!
MVH, Åsa!