Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stackars gamlingar, behandlade värre än djur
          andersen
          Inlägg 22-04-2005, 16:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (sommarfina @ 22-04-2005, 12:59)
          Ingen som tycker nåt om äldrevården?

Jag tycker följande om vården. Höj skatten och öronmärk den höjda skatten att enbart gå till vård omsorg och skolan,inför lagar som förbjuder arbetsgivare att anställa folk på deltid utan att den anställda själv vill det, det blir mera kvalite på det utförda arbetet om folk arbetar heltid istället för tex fyra timmar om dagen utan rast.

Sedan kan man åxå tänka sig ett system som ser ut så här tillsammans med den vanliga omvården av dom äldre att man kan välja att bor mera hemma och man bygger upp ett system som gör det möjligt för anhöriga att vara delaktiga i omsorgen av dom äldre, allså man låter anhöriga ta friviligt hand om sina äldre mot en bra ersättning och ej förlorad framtida pension.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-04-2005, 16:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Nej, det är inte så illa på alla äldreboende, jobbar natt på ett i Västerås.
          När vi börjar kl 21.00 har vi många som ska läggas, en dam lägger sig 02.00, det bestämmer man själv. Vi har mycket att göra hela natten, ingen ligger nerkissad, och dom flesta kollas under natten, många flera ggr.
          Har 50 boende på två personal, många är sjuka, lever sin sista tid, men vi gör allt vi förmår på natten, vi sitter ner och pratar, tröstar. Men visst är det stressigt, ganska tom när jag kommer hem. Men vanvård, nej långt därifrån, tyvärr får ni bara läsa allt trist.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          lavendel2
          Inlägg 22-04-2005, 16:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

CITAT (sommarfina @ 22-04-2005, 10:19)
          !

P.S För alla er som orkat läsa så här långt önskar jag höra vad ni har för åsikter om just detta, finns mycket annat som försämrats...men man orkar snart inte tänka på det.

USKA inom hemtjänsten

wink.gif ohmy.gif mad.gif sad.gif

Hej!
          Jag vet inte så mycket om hur det fungerar för övrigt....men jag vet att där min mamma bodde så fick hon en suverän omvårdnad..dessa fantastiska USKOR...jag vet att när mamma valde att flytta dit så visste hon att det här boendet hade bra rykte.....en kultur som inte gjorde avkall på omvårdnaden!
          Jag är så imponerad av dom som tog hand om henne där...den respekt och förståelse dom hade för den person hon var....och är så glad att dom kom och grät tillsammans med oss anhöriga när hon dog!
          Det här var väl ingen svar på din fråga.......bara en försäkran att jag vet vilket otroligt jobb ni gör!
          Lavendel

Citera
          sommarfina
          Inlägg 22-04-2005, 18:11
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 4 999

Hej, jag måste säga tack för allt beröm ni ger mig och mina arbetskollegor!
          Och förlåt för att jag frågade om det inte fanns någon som tyckte till om vården...
          Hmmm jag är visst inte läskunnig.
          *skrattar*...såg inte att det var uppspaltat i sidor...
          Ja så dum kan man vara ibland.

Jo det är trist att det ska vara så här men i gengäld så gör ju vi som
          jobbar ALLT för att vården vi ger ska bli så bra som möjligt.
          Visst det kommer in slashasar och outbildat folk även inom vårdyrkena men de som har en fast anställning får man ändå hoppas på att de är där för att de vill vara där... annars tycker jag att man ska eller bör vidareutbilda sig.

I mitt arbetslag så utför vi väldigt mycket "gratistjänster"... inom hemtjänsten ska det finnas "beslut" på i princip ALLT vi gör åt de äldre.
          Men vi gör mycket utöver därför att man ser att det gynnar vårdtagaren...
          sen så är det kanske en kvinnlig ådra lite...
          -Äh jag hinner vattna alla blommor, de är ju jättetorra...trota att man vet att till helgen kommer nog barnen hem och gör det (men då hinner de då inte dö bort innan dess)

-Jo men visst kan jag posta ditt brev (hmm jag gör det för att han sitter ju i rullstol och kommer aldrig ut)

-Jaha du vill skicka alla hjärtans dagsbukett till dina vänner i Småland, ja jag kan ta den beställningen...o.s.v

Så trots viss vanvård eller kanske just DÄRFÖR att det brister "uppåt i ledet" så försöker man på nåt vis hjälpa sitt eget dåliga samvete genom att utföra lite till och lite till och lite till.

Sedan kan man ju fråga sig varför så många kvinnor sjukskriver sig.
          Svaret är ganska självklart.
          Man blir hmmm ett ord jag inte gillar (utbränd)...skulle vilja kalla det
          jäkligt slutkörd istället.

Själv har jag man och 5 barn men vet vad jag talar om, älskar min familj...så visst jag försöker ge järnet hemma...älskar jobbet samma där

He,he,he älskar blommor har hela källaren full....

Och ändå så vill jag så mycket mer...men tiden räcker inte till och orken ska vi inte tala om.
          Men värk och dylikt det får bli ett annat kapitel

Tack för mig!

Citera
          *Eko*
          Inlägg 23-04-2005, 15:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

CITAT (kristerh @ 21-04-2005, 16:11)
          Jag tycker det är fördj.. att man kan behandla de äldre så   mad.gif

Jag håller fullständigt med dig Krister, men om äldre vården skall vara luckrativt så måste den ut på entrepenad eller privatiseras och hur annars skall man göra för att få fart på omsättningen än t.ex. att minska matransonerna!!!?

Felet ligger till en del i vår kultur som har gjort ungdomligheten (inte ungdomarna!) till en avgud.

MVH
          Eko

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 21:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon