|
Grönt vatten - filter med UV-ljus.... |
|
|
|
21-04-2005, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 3 618

|
Hej! Har tröttnat på det gröna vattnet i min damm och inhandlade ett filter med UV-ljus i lördags. Dammen på ca 4 X 2.5 m, "trapp-steg" ned till ca 1 m djup, köpte filter med kapacitet på 10 000 liter. Det har stått på dygnet runt nu i 5 dygn och jag ser inte att det händer nånting..... vattnet är lika grönt???? Läste i en tråd nedan att man såg skillnad efter ett par dagar.... stog i och för sig i beskrivningen att det skulle ta ca 14 dagar men.... någon skillnad borde det väl vara?? Någon mer som har erfarenhet eller tips..... åhhhhhh, är så otålig och vill verkligen att detta ska fungera!! Bild från förra sommaren: Tacksam för hjälp!  MVH Anneli....
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
21-04-2005, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
När det är så grönt så tar det nog lite tid. Kolla att UV lampan är hel och filtret inte blir igenslammat med en gång.
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
24-04-2005, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
i UV-C-enheten sitter ett lysrör, troligen ett PLS-rör(2 rör med 2 stift). det passar i en skrivbordslampa, men prova ej!!!, du ser ej strålningen men den dödar celler och organismer i huden, skadar ögonen nåt fruktansvärt. det du kan göra det är att kolla om reaktorn och ledningsdragningen funkar. sätt i ett vanligt lysrör, PL-S/dulux-S, sån för skrivbordslampor, lyser den i vattenfiltret så funkar det inre i filtret. det du bör kolla är att UV-C-röret funkar, varning för farlig strålning. för att den ska kunna bryta ner organismerna måste organismerna belysas en viss tid, det kan vara så att det är för högt tryck på pumpen och de utsätts inte för strålning tillräckligt länge.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
05-06-2005, 18:27
|

Medlem

|
Hjälp!!! Detta med alger, pumpar, filter verkar vara rena snurren..... får ingen ordning på dammen.... Följde rådet nedan och gjorde rent filtret och pump som näst intill slammat igen direkt.... höll på så varannan dag i ett par veckor - inget händer - köper "döda algpreparat" - inget händer - läser nu att man inte ska göra rent eftersom det tar ca 4-6 veckor för bakteriefloran som ska hämma algtillväxten att komma igång - ok - fortsätter sedan att läsa - kommer till hanteringen av filtret som bl a innehåller "zeolit" (så hette det väl) dessa "stenar" SKA rengöras 1 gång/månad för att fungera.....På vissa ställen läser man "byt absolut inte vatten" och på nästa "byt ca 1/3 av vattnet varje månad" ??? HJÄLP!!! Vi har nu inte rört själva filtret på två veckor utan bara gjort rent det filter som sitter i pumpen till fontänen och det ser ut som nedan. Ja, ska väl inte säga att det inte hänt någonting det har blivit brunt i stället för grönt.... är detta döda alger eller är det en annan sorts alg. Det sitter på kanterna, på växter m.m Vad gör jag nu - har planterat massa växter i dammen, pumpen funkar, uv-lampa funkar...... snälla ge mig råd ni som har erfarenhet!! Filtret ses här till vänster om krukan  Alger på näckros  Alger på insidan/kanten av dammen + grodyngel  Suck!!!! MVH Anneli....
|
|
|
|
|
05-06-2005, 21:31
|

Medlem

|
Tack för ditt svar Margareta!
Jo, jag vet att det tar tid.... har hållt på 1 ½ månad nu och det är värre än det var från början - då var det "bara" grönt, nu är det brunt "klegg" överallt. Har läst om "dammsugning" av dammar, men det är ju inte lätt när man inte ser vad man suger upp?? Verkar konstigt om detta klegget skulle försvinna av sig självt ??
MVH Anneli..
|
|
|
|
|
07-06-2005, 13:18
|

Medlem

|
Tack för hjälpen Margareta!!! Jo, det får nog bli nån rensning av nåt slag.... samtidigt är man ju rädd om växterna man planterat ..... följer väl med allt möjligt när man drar runt med håven, men jag får göra ett försök.... MVH Anneli...
|
|
|
|
|
13-06-2005, 13:17
|
Medlem
Antal inlägg: 41
Medlem nr: 4 708

|
När jag har dammfrågor, vilket är ganska ofta brukar jag ringa till Rångedala plantskola. Där är Joakim och Jonathan duktiga.
|
|
|
|
|
18-06-2005, 22:10
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 3 734

|
Hej Tycker du ska gå in på hemsidan www.tsunamikoi.se. Prata med honom där, mycket kunnig och hjälpsam. Jag har fått många råd men det är bara dennes råd som hjälpt! Hör med honom o hör gärna av dej sen hur det har gått. Hälsningar Kina
|
|
|
|
|
03-07-2005, 12:13
|

Medlem

|
Hej igen.... suck! Ja, inte vet jag hur man ska få ordning på det här.... nu är vi i läge att vi filtrerar vattnet genom dubbelvikt lakan som jag hängt i cykelkorg (se bild). Jag har kört "mikro-start" + div. "ta död på alger preparat" , kan konstatera att vattnet är smutsigt..... har också försökt "håvat" på botten, fick upp en del löv... . Massor av grönt "klegg" fastnar i lakanen.... detta trodde jag att själva reningsverket som vi installerat för massa tusenlappar skulle ta hand om.... suuuuuuuuck. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få rent på det här utan att tömma dammen..... men, men... jag kämpar vidare. För övrigt växer växterna riktig bra...Ältranunkel, Hästsvans, Vattencrassula, Hornsärv + näckrosor, liljor, kaveldun m.m. Försöker verkligen göra enligt alla konstens regler..... Tyvärr så känns detta senaste försöket med lakan lite som ett evighetsarbete, men det borde göra nytta med tanke på allt som fastnar. Tack Margareta för din omtanke!!  MVH Anneli....
|
|
|
|
|
03-07-2005, 19:45
|
Medlem
Antal inlägg: 703
Medlem nr: 1 738

|
titta i beskrivningen till uv-ljuset om det går att sätta i starkare lampa kanske.
kanske pumpen är för liten?
|
|
|
|
|
04-07-2005, 14:54
|

Medlem

|
Hej och hopp igen Jaha, då har jag försökt att skapa ett "superfilter", vattnet går nu igenom dubbla lager isolering + dubbla lager skumgummi + dubbelt lakan, detta i cykelkorg 1 som sedan står i cykelkorg 2 som också har dubbelvikt lakan  Detta då förutom det "vanliga" filtret med "platsbitar", "stenar" , skumgummigilter och UV-ljus. Ska kolla detta med lampan också.... tycker väl dock att om man köper filterutrustning för flera tusen och till på köpet överdimensionerat för dammen i fråga så borde man väl inte behöva byta lampa.... eller? Hopp o Hej.... skam den som ger sig //anneli....
|
|
|
|
|
04-07-2005, 15:11
|
Medlem

|
det kan ha blivit kalkavlagringar på utsidan av glaset som sitter över uv-lampan och då tappar uv-ljuset effekt. då behöver glaset göras rent. det är underhåll och brukar stå i instruktionsboken till uv-ljus.
|
|
|
|
|
04-07-2005, 15:24
|

Medlem

|
Kalkavlagringar redan efter 2 ½ månad, men jag ska kolla glaset det kanske behöver göras rent oavsett..... jag menar med tanke på hur smutsigt vattnet varit... tack för tipset!
//anneli....
|
|
|
|
|
04-07-2005, 15:40
|
Medlem

|
om din damm står i direkt solljus hela dagen kan det vara så att trots att ditt tryckfilter är överdimensionerat ändå inte räcker för att rena vattnet, för det är så mycket värme som går ner i vattnet, i och med att dammen står i solljus hela dagen.
|
|
|
|
|
04-07-2005, 16:04
|
Medlem

|
har du vattenväxterna i plantjord kanske det blir ett överskott av näring och att det är därför det är alger i vattnet, ta bort plantjorden och sätt vattenväxterna i sand.
eller gör så här. testa att ta upp vattenväxterna och kör dammen ensam utan vattenväxter så ser man om det är övergödning från vattenväxternas jord.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|