Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Östrogen ökar risk för bröstcancer, 3440 fall under 1990-talet
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 15:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Äter gärna frukt och grönsaker. Men hur kan man veta om man har vitaminbrist, och vilken vitamin, om du inte får det kontrollerat?

Förstår vad du menar Amaira. Men du kan faktiskt överdosera apelsiner också wink.gif även morötter och då mår man ju inte heller bra.

Vill bara säga att man bör kontrollera vad som är fel och om de åtgärder jag vidtar, oavsett vilka, verkligen ger den effekt jag vill.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Eko*
          Inlägg 22-04-2005, 15:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

[[/[QUOTE=mamamaggan,22-04-2005, 13:04
          Då är vi två Amaira! Tar också östrogen p g a bortopererad livmoder och äggstockar. Tur att östrogen finns säger jag. ]]

Ja!!! Det är ju en stor skillnad att ta östrogen då kroppen pga SJUKDOM slutat att producera det i tillräckliga mängder i förtid, mot att äta det av, t.ex., anledningen att "slippa åldras"...

Har ni läst Lena Katarina Swanbergs underbara lilla bok: "En ilsken bok om östrogen". Den beskriver sunt och lättfattligt både för och nackdelar - dock mest nackdelar... Jag rekommenderar den VARMT, VARMT....

...och en liten parentees: Mamamaggan....man kan inte överdosera just morötter!!! även om det finns andra saker som inte är bra att äta i mängder....

Kramar, från Eko wub.gif wub.gif wub.gif......jag lär mig då aldrig hur man citerar rätt!!!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 17:26
          Länk hit: #23

Medlem

Nu blev jag nyfiken. Varför kan man inte överdosera morötter? unsure.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-04-2005, 19:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag använde östrogen i ca ett år! Se´n gick jag över till Remifemin o det
          var jättebra--faktiskt!

Citera
          ninnisky
          Inlägg 22-04-2005, 19:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

jag använde östrogen i närmare 10 och mådde alldeles förträffligt av det.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-04-2005, 19:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det går utmärkt att överdosera morötter -har ni inte sett de där som är orange i ansiktet o tror de är bruna? dom har överdoserat morötter -betacarotenet närmare bestämt wacko.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 19:28
          Länk hit: #27

Medlem

Det var det jag också hade för mig. wink.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Eko*
          Inlägg 23-04-2005, 15:22
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2005, 20:22)
          Det går utmärkt att överdosera morötter -har ni inte sett de där som är orange i ansiktet o tror de är bruna? dom har överdoserat morötter -betacarotenet närmare bestämt  wacko.gif  laugh.gif

[QUOTE]

Men säg mig, Kerstin, vilket är farligare: att överdosera betacaroten som intages med morötter eller överdosera AD preparat eller östrogenpreparat????????

PS: Ingen som läst Lena Katarina Swanbergs bok???????? Den heter INTE " En ilsken bok om östrogen".... jag tror den heter: "Blod, svett och tårar, en ilsken bok om östrogen"....DS. rolleyes.gif (Sorry)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-04-2005, 19:22
          Länk hit: #29

Medlem

Diskussionen gällde inte att överdosera läkemedel utan vilka biverkningar det ger vid " normal "dos.

Att inte överdosera östrogenpreparat var just det som jag menade att man inte gör om man får det under kontroll via sin läkare.
          Att själv experimentera med andra okontrollerade preparat skulle jag aldrig göra, oavsett om det är " naturliga " som sojabönor ( som någon skrev om).

Sojabönorna ska tydligen innehålla något östrogenliknande , och visst jag äter sojabönor ibland men att använda det utan kontroll i stället för medicin ? Nej aldrig i livet!

Om man däremot tog reda på hur sojabönor påverkar östrogenhalten i kroppen och utav detta kom fram till hur mycket sojabönor just jag skulle behöva äta ( och hur man vet att innehållet av östrogenpreparatet är konstant i alla sojabönor) så skulle jag , under läkarkontroll,kunna tänka mig att prova det. Men , jag vill naturligtvis också veta om det finns några biverkningar. Då måste det också undersökas.

Allt detta görs när man tar fram ett läkemedel/godkänt naturmedel. Att ta fram ett läkemedel kan ta 10-20 år innan man får tillstånd att släppa ut det på marknaden. Det kan fortfarande ge biverkningar men eftersom det är registrerat hos Läkemedelsverket så tas alla rapporter om biverkningar om hand och utreds.

Vilka mer biverkningar, än en underlig hudfärg , betakarotenet ger vet jag inte. Men det kan ju vara med det som med så mycket annat att man inte upptäckt det ännu.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Eko*
          Inlägg 23-04-2005, 22:02
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 23-04-2005, 20:22)
          Diskussionen gällde inte att överdosera läkemedel utan vilka biverkningar det ger vid " normal "dos.

Att inte överdosera östrogenpreparat var just det som jag menade att man inte gör om man får det under kontroll via sin läkare.
          Att själv experimentera med andra okontrollerade preparat skulle jag aldrig göra, oavsett om det är " naturliga " som sojabönor ( som någon skrev om).

Sojabönorna ska tydligen innehålla något östrogenliknande , och visst jag äter sojabönor ibland men att använda det utan kontroll i stället för medicin ? Nej aldrig i livet!

Om man däremot tog reda på hur sojabönor påverkar östrogenhalten i kroppen och utav detta kom fram till hur mycket sojabönor just jag skulle behöva äta ( och hur man vet att innehållet av östrogenpreparatet är konstant i alla sojabönor) så skulle jag , under läkarkontroll,kunna tänka mig att prova det. Men , jag vill naturligtvis också veta om det finns några biverkningar. Då måste det också undersökas.

Allt detta görs när man tar fram ett läkemedel/godkänt naturmedel. Att ta fram ett läkemedel kan ta 10-20 år innan man får tillstånd att släppa ut det på marknaden. Det kan fortfarande ge biverkningar men eftersom det är registrerat hos Läkemedelsverket så tas alla rapporter om biverkningar om hand och utreds.

Vilka mer biverkningar, än en underlig hudfärg , betakarotenet ger vet jag inte. Men det kan ju vara med det som med så mycket annat att man inte upptäckt det ännu.

Men är du inte rädd för kemikalierna?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-04-2005, 22:48
          Länk hit: #31

Medlem

Förstår inte frågan.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          amaira
          Inlägg 24-04-2005, 09:25
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Eko @ 23-04-2005, 23:02)
          CITAT (mamamaggan @ 23-04-2005, 20:22)

Allt detta görs när man tar fram ett läkemedel/godkänt naturmedel. Att ta fram ett läkemedel kan ta 10-20  år innan man får tillstånd att släppa ut det på marknaden. Det kan fortfarande ge biverkningar men eftersom det är registrerat hos Läkemedelsverket så tas alla rapporter om biverkningar om hand och utreds.

Men är du inte rädd för kemikalierna?

Det här är en bra tråd, eller hur Eko smile.gif , nu har du lärt dig citera rätt biggrin.gif wub.gif .

"Inte rädd för kemikalierna"... ALLT är "kemikalier" även i naturmedel. Det är vad jag menar med min ramsa "bolmört, lömsk flugsvamp, osv".

Titta här t.ex. artikel i aftonbladet

I läkemedlen är innehållet känt och dokumenterat.

I växterna finns "allt möjligt" en del ännu inte känt, än mindre dokumenterat. Även i de s.k. läkeväxterna.
          I dem saknas kontrollen! och - precis som mamamaggan skriver - även seriös lagstadgad uppföljning av resultat och eventuella biverkningar.

Är det någon som tror, att de som lanserar naturmedel, inte är ute efter ekonomisk vinning? Ha, säger jag om det i så fall.

Inom den branchen finns dessutom större utrymme för "självutnämda experter" och rena bluffmakare, i och med att det finns utrymme för det.

Många hänvisar till en lång tradition av användande, som garanti för dess verkan inklusive ofarlighet.
          "Förr i tiden" var ju människor oftast hänvisade till att kurera sig själva bäst de kunde.

Århundraden av användande, tror många, ger garanti för verkan och ofarlighet. Det är inte sant.

Till exempel använde man sig på 1700-talet och framåt (tror jag det var) av något som kallades "signaturläran" = "lika botar lika".

I en värld där man enbart hade att förlita sig på Gud, kunde man inte tro att Gud bara övergav, utan för den som blev sjuk, fanns också läkemedlen i dens närhet, ute i naturen.

För att finna medicinen, gick man ut och tittade på Guds skapelser= växterna, och där fann man det man sökte. För att människan skulle hitta, hade Gud gjort så att växterna LIKNADE det organ som behövde botas.

På det viset användes t.ex. blåsippa mot leversjukdomar, och lungört mot lungsjukdomar.

Blåsippans blad liknar en lever - vilket även går igen i det vetenskapliga namnet "hepatica" (hepar), som betyder just lever.

En sort av lungörten har vitprickiga blad och påminner om lungvävnad.

Det var Guds fingervisning till botemedlen.

Idag används knappast dessa växter som medicin, tack och lov.

Det finns gott om exempel på medininalväxer, vars användning har övergetts, tack och lov!

Sedan finns det också gott om växter som verkligen botade! Men ingen växt innehåller enbart det botande ämnet!!!

Vilket kan vara på både plus och minus.

På plus så kan det vara så att det är just kombinationen av ämnen som gör medlet mer (eller bättre) verksamt, än en medicin utvunnen på det rena ämnet.

På minus är just det - vi har ingen aning om, vad det är vi får i oss!

På minus ligger också att vi inte vet mängden som vi får i oss!! Och inte heller kan vara säkra på en kontinuitet om vi behöver äta medlet under flera dagar.

Varje växtindivid har nämliga olika "doser" av olika ämnen i sig, beroende på ljus, vatten, jordmån, temperatur, skugga, mognadsfas, tid på dygnet som den skördas, osv. osv.

Att använda naturmedel som huskur till småkrämpor, det gör jag med.
          Men då ser jag till att jag håller mig till ofarliga växter d.v.s. sådana som inte är särskilt verksamma.
          Dvs som även kan användas som krydda eller mat.

Den här årstiden är det nässlor och kirskål, med de första pepparmintsbladen, som blir ett hälsobringade vårkur-te.

Jag blir avslappnad och sömning på mitt lindblomste, och mitt snärjmårete mår jag UTMÄRKT av, så fullt av nyttiga mineraler, vitaminer och spårämnen som det är. (eller kemikalier rolleyes.gif om man så vill)

Jag är inte emot användadet av naturläkemedel om jag är SJUK - men då ska den som handhar min medicinering, i botten ha en läkarutbildning !

Något annat utsätter jag mig inte för.
          De verksamma kemikalierna i de verksamma medicinalväxterna, är ALLDELES FÖR "verksamma" för det.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-04-2005, 09:40
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Men, även testade mediciner kan ju visa sig vara livsfarliga efter några år ute på markanden. Det var ju nåt här för ett tag sedan..... kommer inte ihåg vad det var....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 09:50
          Länk hit: #34

Medlem

Att vi kan tänka så lika i den här frågan Amaira ! smile.gif

Tack också för länken, den hade jag inte läst.

Du förstod unsure.gif också vad jag menade med mitt senaste inlägg, eller hur? Vilka kemikalier unsure.gif ? Varför ska jag vara mer rädd för dem än för t ex bolmört?

Det är ju upp till var och en att göra som man vill men man kan nog aldrig övertyga mig om att något okontrollerat , som man tar under okontrollerade former, skulle vara bättre och säkrare än " konstgjoda" läkemedel!

Hälsningar från min just nu soliga plats i Mälardalen rolleyes.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-04-2005, 09:51
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (amaira @ 24-04-2005, 10:25)
          Titta här t.ex. artikel i aftonbladet

I läkemedlen är innehållet känt och dokumenterat

I växterna finns "allt möjligt" en del ännu inte känt, än mindre dokumenterat. Även i de s.k. läkeväxterna.
          I dem saknas kontrollen! och - precis som mamamaggan skriver - även seriös lagstadgad uppföljning av resultat och eventuella biverkningar.

Är det någon som tror, att de som lanserar naturmedel, inte är ute efter ekonomisk vinning? Ha, säger jag om det i så fall.

Inom den branchen finns dessutom större utrymme för "självutnämda experter" och rena bluffmakare, i och med att det finns utrymme för det.

Många hänvisar till en lång tradition av användande, som garanti för dess verkan inklusive ofarlighet.

Repris:Remifemin är inte oprövat.
          Det har använts i minst 30 år och än har man inte hittat någon som drabbats av några allvarliga biverkningar.
          Det är godkänt som Naturläkemedel och får skrivas ut på recept av din gynekolog.
          (utbildad läkare)

Innehållet är känt och dokumenterat och nej jag tror så klart inte att någon jobbar utan tanke på ekonomisk vinning...inte heller Astra, Pharma m.fl

Men man ska inte blanda ihop äpplen med päron... att man "förr i tiden" använde växter som man numera vet är giftiga... det är väl som att jämföra "åsnetaxi" med dagens Mercedesbilar.
          Utvecklingen och forskningen går tack o lov framåt.

"lång tradition av användande som garanti"...

det är väl genom "användande" som man lär sig om ett medel..vare sig det är från naturen eller syntetiskt tillverkat... har önskad verkan och ev. biverkningar. Jag har själv varit "försökskanin" en gång.
          Sedan så vet vi ju alla att läkemedelsföretagen "smörjer" doktorerna med diverse "presenter"...t.ex utlandsresor är inte så ovanligt.

Till sist...oavsett man väljer naturläkemedel eller syntetiskt framsällda så är väl det viktigaste att vi upplever att medlet ger önskad effekt och att vi inte behöver må dåligt pga olika biverkningar

PS: maken fick obotlig skada i ena ögat...detta av ett receptbelagt sulfapreparat.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 10:12
          Länk hit: #36

Medlem

Jodå Sulawesi, visst ger mediciner biverkningar , det är vi överens om men skillnaden mot att själv experimentera med något från naturen är att man vet vad som finns i läkemedlet , det står under kontroll och biverkningarna utreds.

Om man själv experimenterar med något och t ex börjar kräkas hur ska man då veta vad som orsakar detta? Var det vattnet jag drack till eller vad var det? Berodde det på mängden jag tog eller åt jag något annat som inte " gick " så bra ihop med det " naturliga"?

Alla människor är inte lika och om allt som är " naturligt" är OK för alla hur förklarar man då t ex pollenallergi eller laktosintollerans?

Att vara ute i solen är bra ( vitaminer ) men hur länge är väldigt individuellt. Är man predisponerad för cancer tål man kanske mindre sol än andra och det finns de som p g a att de får andra besvär inte alls kan vara i solen.

Bl a därför tror jag på att ta kontrollerade läkemedel/ naturmedel under kontrollerade former.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-04-2005, 11:11
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Skatmor @ 22-04-2005, 07:21)
          de stora riskerna att få bröstcancer av hormonbehandlingar med östrogenpreparat

Man kan bli sjuk av rädsla och oro också.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 11:11
          Länk hit: #38

Medlem

Jovisst är det genom bl a användade vi lär oss. Men att göra det utan kontroll kan ge katastrofala följder ( tänk på dem som första gången åt något giftigt som växte i naturen). Det är ju tur att någon som var med INTE åt och drog de rätta slutsatserna , eller hur? Men vi vet ju inte hur många människoliv som gick till spillo innan man fattade det hela.

Idag kan vi undersöka och kontrollera det mesta. Jag är ingen motståndare till att ta till vara det som naturen ger och skulle välkomna fler undersökningar om vad det är som ger effekt.

Läkemedelsbolagen tjänar ruskigt mycket pengar på sina produkter men de kan inte luras , de måste bevisa vad medlet går för. Att det sedan kan ge biverkningar i alla fall kan ju bero på så mycket men det viktigaste för mig är att det finns någon som utreder det hela och utifrån det ger riktlinjer.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          amaira
          Inlägg 24-04-2005, 12:41
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Felix matte @ 24-04-2005, 10:51)
          Repris:Remifemin är inte oprövat.
          Det har använts i minst 30 år och än har man inte hittat någon som drabbats av några allvarliga biverkningar.
          Det är godkänt som Naturläkemedel och får skrivas ut på recept av din gynekolog.
          (utbildad läkare)

Jag har aldrig sagt emot det här Felix matte!

Tvärtom skrev jag ju:
          CITAT
          Jag är inte emot användadet av naturläkemedel om jag är SJUK - men då ska den som handhar min medicinering, i botten ha en läkarutbildning !

Allt fler naturmedel godkänns som naturläkemedel, eftersom de ÄR verksamma!

Just på grund av deras VERKAN önskar jag kontroll och kunskap. De är för verksamma (läs= kan vara mycket farliga) för att användas hipp som happ.
          DET är vad jag vill säga.

Ja Hannele, visst kan man bli sjuk av rädsla och oro också.
          Och det är mycket individuellt, vad som "lugnar" en människa, och människor har RÄTT att bli lugnade, av det de känner sig lugnade av.

Men ibland går det snett. Alkoholisten blir lugnad av en flaska till, nikotinisten blir lugnad av ännu nästa cigarett, och nästa, och nästa ...

Det är "fritt" att välja... det tillhör den individuella friheten och är en mänsklig rättighet.

Många som har "åkt dit" på sina "mänskliga rättigheter" önskar - när konsekvenserna visar sig - att det inte varit så lätt, inte så lättillgängligt.

Men nu har jag spårat ut långt utanför ämnet.

Ja mamamaggan, vi tänker lika i det här fallet.

Och, egentligen, undrar jag... Varför ska jag försöka "hindra" någon, eller övertyga någon, att låta bli att själv exprimentera med medicinskt verksamma medel, utan samspråk med läkare?

Varsågod att pröva. Det kan ju till och med hända att det hjälper, utan biverkningar.

Kram alla!!! wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 17:40
          Länk hit: #40

Medlem

Jag försöker inte " hindra" någon att själv pröva sig fram. Har heller inte " bannlyst" godkända naturmedel typ Remifemin.

Förstår bara inte logiken att läkemedel skulle var farligare än något " naturligt".

Kände mig nog lite " påhoppad" och blev vääääääääldigt engagerad.

No hard feelings hoppas jag! smile.gif wub.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon