Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Östrogen ökar risk för bröstcancer, 3440 fall under 1990-talet
          Sulawesii
          Inlägg 24-04-2005, 18:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (mamamaggan @ 24-04-2005, 11:12)
          Jodå Sulawesi, visst ger mediciner biverkningar , det är vi överens om men skillnaden mot att själv experimentera med något från naturen är att man vet vad som finns i läkemedlet , det står under kontroll och biverkningarna utreds.

Om man själv experimenterar med något och t ex börjar kräkas hur ska man då veta vad som orsakar detta? Var det vattnet jag drack till eller vad var det? Berodde det på mängden jag tog eller åt jag något annat som inte " gick " så bra ihop med det " naturliga"?

Alla människor är inte lika och om allt som är " naturligt" är OK för alla hur förklarar man då t ex pollenallergi eller laktosintollerans?

Att vara ute i solen är bra ( vitaminer ) men hur länge är väldigt individuellt. Är man predisponerad för cancer tål man kanske mindre sol än andra och det finns de som p g a att de får andra besvär inte alls kan vara i solen.

Bl a därför tror jag på att ta kontrollerade läkemedel/ naturmedel under kontrollerade former.

Jag pratar inte om biverkningar, utan om kontrollerade mediciner som visar sig vara farliga efter att ha varit ute i verkliga livet ett tag.

Tycker att du har rätt i mycket du skriver, men, själv litar jag inte till 100% på läkemedelsföretag.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 19:01
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Visst , biverkningar kan komma fram efter att läkemedlet tagits i bruk.

När man tar fram ett läkemedel testas det kliniskt d v s på människor.

Men , det kan ju vara så att olika människor reagerar olika , man kanske äter andra läkemedel samtidigt och de påverkar varandra , man kanske är överkänslig mm.

Det är ju likadant med det " naturliga " .

Är väl väldigt tjurskallig antagligen , men det finns nog ingen som kan övertyga mig att fördöma godkända medel inte ens p g a biverkningar. Men det var det som jag tyckte att man gjorde här samtidigt som man skrev att det " naturliga " skulle var bättre/ ge färre biverkningar.

Den kunskapsbank som Läkemedelsverket har/utvecklar är väl inte mindre värd än den som kommer från " vanliga " människor? Där samlar man allt på ett ställe och ingen skulle vara gladare än jag om allt som vi tar i "medicinskt "syfte hamnade där oavsett om det har sitt ursprung i naturen eller är " tillverkat " av människan.

smile.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-04-2005, 19:03
          Länk hit: #43

Medlem

tongue.gif Pratar fortfarande inte om biverkningar.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 19:06
          Länk hit: #44

Medlem

Nej, jag såg det efter att jag skrivit svaret. Får väl lära mig at läsa bättre unsure.gif .

Förstår nog inte riktigt vad du menar då unsure.gif ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-04-2005, 19:08
          Länk hit: #45

Medlem

Att det händer då och då att mediciner visar sig så farliga att de måste tas från marknaden.

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 19:21
          Länk hit: #46

Medlem

Förstår fortfarande inte riktigt skillnaden på farligt läkemedel och biverkning.

Menar du att det med biverkning får vara kvar medan man i vissa fall tar bort ett medel helt?

Det finns väl saker i naturen som är farliga också .Även s k hälsokostpreparat har väl blivit förbjudna?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-04-2005, 19:23
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (mamamaggan @ 24-04-2005, 20:01)
          Är väl väldigt tjurskallig antagligen , men det finns nog ingen som kan övertyga mig att fördöma godkända medel inte ens p g a biverkningar. Men det var det som jag tyckte att man gjorde här samtidigt som man skrev att det " naturliga " skulle var bättre/ ge färre biverkningar.

Den kunskapsbank som Läkemedelsverket har/utvecklar är väl inte mindre värd än den som kommer från " vanliga " människor? Där samlar man allt på ett ställe  och ingen skulle vara gladare än jag om allt som vi tar i "medicinskt "syfte hamnade där oavsett om det har sitt ursprung i naturen eller är " tillverkat " av människan.

Inte min mening iaf att påstå att det ena är bättre än det andra... men just eftersom östrogen bevisligen kan ge svåra biverkningar så ville jag visa att det fanns Naturläkemedel som gav bra effekt utan samma biverkningar.

Jag litar också på Läkemedelsverket.
          Här kan du se vilka naturmedel som Läkemedelsverket godkänt.

preparat som inte godkänts får inte kallas naturläkemedel

Om Läkemedelsverket
          Läkemedel och medicinska produkter ska vara säkra, effektiva och av hög kvalitet. Läkemedelsverket är en statlig myndighet som arbetar för patienternas säkerhet, främst genom kontroll, godkännande och information till hälso- och sjukvården.

Citera
          Reserv
          Inlägg 24-04-2005, 19:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (mamamaggan @ 24-04-2005, 20:21)
          Förstår fortfarande inte riktigt skillnaden på farligt läkemedel och biverkning.

Menar du att det med biverkning får vara kvar medan man i vissa fall tar bort ett medel helt?

Det finns väl saker i naturen som är farliga också .Även s k hälsokostpreparat har väl blivit förbjudna?

Ni kan bolla den här frågan fram och tillbaka till sidan 44 om ingen vill förstå den andra. Även om det är klart att det finns biverkningar i vissa läkemedel så överväger det fördelar praparatet gör mot biverkningarna. Alltså, östrogen kan ge bröstcancer, men om man hålls under uppsikt (vilket man gör med regelbundna läkarkontroller) så upptäcks eventuell bröstcancer i mycket god tid och man kan ta bort det innan det gått för långt.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-04-2005, 19:46
          Länk hit: #49

Medlem

Vi kanske ska konstatera i denna fråga " öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två "!

Väl mött i någon annan tråd där vi kanske kan hejda oss i tid!

smile.gif wub.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          amaira
          Inlägg 25-04-2005, 05:54
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Reserv @ 24-04-2005, 20:27)
          Ni kan bolla den här frågan fram och tillbaka till sidan 44 om ingen vill förstå den andra.

CITAT
          Väl mött i någon annan tråd där vi kanske kan hejda oss i tid!
          huh.gif Är det bara jag som uppskattar en uppfriskande diskussion??

För min del för den mig framåt smile.gif .
          Jag upptäcker ...

1. Jag är tydligen lite för snabb att utgå från mina egna tankar och erfarenheter - och missar då kärnan i det här inlägget.

Jag har fått säga vad jag tycker. Visst. Men om det som börjades skrivas om, vet jag inte särskilt mycket.

2. Jag har fått tänka om en smula, (i min ensamhet) vad gäller både det ena och det andra. Alltså, litegrann på flera plan.

Sånt älskar jag wub.gif .

Dithän kommer man ju inte, utan att "stötas och blötas" med andra människor!

Min utgångspunkt i denna tråden, är INTE utifrån Skatmor, Reserv, Ewa L, Felix matte skriver (och fler ändå) utan utifrån andra människor jag mött, som varit mycket okunniga men ansett sig kunnigare än utbildade läkare, och pratat vitt och brett om vad man ska använda för naturpreparat - utan att ens vara medvetna om att människan har njurar och lever t.ex.

På nätet har jag funnit självutnämnda "häxor" som mycket oseriöst odlar och säljer mycket tvivelaktiga preparat. *ryser vid tanken*

Men det var ju inte vad ni skrev om - bara jag ... utan att ens vara tydlig om att jag bytt fokus.

Sulawesii:
          CITAT
          själv litar jag inte till 100 % på läkemedelsföretag

Nä, det gör inte jag heller!!!

Ändå behöver deras affärsidé vara att göra mer nytta än skada, om de inte ska vara självsanerande och värdelösa som företag.
          Och de kan inte "i hemlighet och osynlighet" lura godtrogna människor.

Felix matte! Remifemin har jag aldrig hört talas om, så jag har lite svårt att uttala mig.

Men östrogen är östrogen, den kemiska sammansättningen är in i minsta detalj lika, för annars är det inte östrogen, då har det blivit ett annat ämne!
          Så därför förstår jag inte varför samma ämne är farligt i ett sammanhang med ofarligt i ett annat?

Antingen är innehållet i remifemin mycket lägre än i de "vanliga" östrogenmedicinerna - vilket ofta är fallet med naturpreparaten, och det kan vara en fördel många gånger.

Eller så finns det något annat växtextrakt kvar från växten som används, som motverkar östrogenets negativa effekter.

Det är vad jag kan tänka mig, men jag vet ju inte.

Till sist - om ingen envisades med att använda naturpreparat istället för konventionell medicin, så hade de ju många av naturläkemedlen aldrig blivit godkända...

Och naturläkemedlen ÄR JU en alternativ behandlingsform som BEHÖVS wub.gif .

Så det är väl ändå för väl, att det finns "tjuriga människor" (åt alla håll och kanter!!!)

wub.gif wub.gif från amaira, som nog är klar med ämnet nu rolleyes.gif .

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-04-2005, 06:57
          Länk hit: #51

Medlem

Har visserligen sagt att jag skulle avsluta denna diskussion men.....

Jag håller med dig även nu Amaira. Underbart att få diskutera mm.

Men......... det kändes som man uppfattade det jag skrev som kränkade, påhopp o s v. Då tyckte jag att det var lika bra att sluta.

Vill bara säga en sak till Felix matte ( kändes som jag medvetet missförstod dig vilket inte var meningen ):

Det var inte Remifemin jag menade när jag skrev om att äta " naturliga" saker i st f läkemedel utan vad jag menade var mer det som Amaira också skriver om i sitt senaste inlägg.

Ha en bra dag smile.gif wub.gif !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 25-04-2005, 11:29
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (amaira @ 25-04-2005, 06:54)
          Men östrogen är östrogen, den kemiska sammansättningen är in i minsta detalj lika, för annars är det inte östrogen, då har det blivit ett annat ämne!
          Så därför förstår jag inte varför samma ämne är farligt i ett sammanhang med ofarligt i ett annat?

CITAT
          Växtöstrogener är en grupp av ämnen, vars gemensamma faktor är att de kan ändra sitt utseende så att de binder till en särskild östrogenreceptor och liknar det kvinnliga hormonetöstrogen. Växtöstrogenet kan i kroppen ersätta en del av könshormonet östrogen vilket tros ge en förbättring av klimakteriebesvär. Teoretiskt sett anses det också minska risken för benskörhet och risken för cancer i bröst och livmoder som är starkt kopplat till östrogen.

Citatet hämtat från 1.6miljonerklubben.

Jag tycker också att man ska diskutera saker och ting. Om du, mamamaggan, tror att jag är en av dem som uppfattade dina inlägg som påhopp, så kan du ta bort mig från den listan! smile.gif

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-04-2005, 11:54
          Länk hit: #53

Medlem

No hard feelings smile.gif wub.gif !

Vet att jag kan bli så väääääääääääääldigt engagerad . Då kan det vara svårt att inte låta känslorna ta överhand helt och hållet. Dessutom har jag inte deltagit i så många diskussioner här ( ännu ) och det gör det också lite svårare att veta var " gränsen " går.

Det sista jag vill är att kränka eller hoppa på någon medvetet , men alla är vi olika och jag kan inte säkert veta hur ni här på forumet uppfattar vad jag skriver bara försöka tolka era svar.

smile.gif wub.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 25-04-2005, 12:43
          Länk hit: #54

Medlem

Ojojoj..... här kan det gå hett till emellan varven! .... smile.gif
          Så länge man inte går till pesonangrepp är det väl ok. Tycker jag iallafall.

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-04-2005, 12:50
          Länk hit: #55

Medlem

Bra då vet vi var vi har varandra!

Som många redan märkt är jag ,i vissa frågor, riktigt tjurskallig av mig sad.gif smile.gif , envis mad.gif men också uthållig smile.gif .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Eko*
          Inlägg 29-04-2005, 15:40
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

CITAT (Reserv @ 24-04-2005, 20:27)
          CITAT (mamamaggan @ 24-04-2005, 20:21)

Ni kan bolla den här frågan fram och tillbaka till sidan 44 om ingen vill förstå den andra. Även om det är klart att det finns biverkningar i vissa läkemedel så överväger det fördelar praparatet gör mot biverkningarna. Alltså, östrogen kan ge bröstcancer, men om man hålls under uppsikt (vilket man gör med regelbundna läkarkontroller) så upptäcks eventuell bröstcancer i mycket god tid och man kan ta bort det innan det gått för långt.

[QUOTE]

Jag bestämde mig för att hålla tyst i frågan efter mitt inlägg. Tyvärr, jag lyckades inte hålla mitt löfte.

Kära vänner!

Allting är farligt!

Men frågan gäller attt vihar möjligheten att välja.

Välja vaddå?

att välja hur vi skall leva våra liv.

att välja om vi skall låta bli att ifrågasätta marknadskrafterna som trost allt även ligger bakom läkemedelsindustrins vinstintresse

att välja vad vi stoppar i vår kropp och vad vi låter bli att stoppa i vår kropp

att välja vem som bestämmer över vår kropp

att välja vilkennytta och vilka skador olika naturläkemedel resp. olika på kemiska preparat eventuellt orsakar I vår kropp

att kritiskt granska alla alternativen

att...

jooo, jag kan också hålla på till sidan 44444.... som någon nämnde....
          men ytterst handlar det ju om att titta till fakta och titta på det från en oberoende vinkel, dvs. oberoende rädslor, oberoende ekonomisk vinning, oberoende titel och / eller kunskapsförsvar
          oberoende människans eviga begär efter kontroll /makt
          oberoende ....

ocskå det lär bli många sidor...

Ytterst handlar frågan om värderingar: vad kostar bröstcancer jämfört med ..... gissa själva..........

Ja.

Jag är krass just nu. Men ingen enstaka kunskapsbit vare sig om fördelarna med kemikalier eller fördelarna med naturpreparat är det viktiga här om vi vägrar att titta på HELHETSBILDEN....

Läs Lena Katarina Swanbergs bok!!!!

Men det var minsann en intressant diskussion även om jag inte orkade allt för nogrannt läsa det hela..... (sorry - ingen är perfekt)

MVH EKO

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 17:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon