Hej! Inför min andra sommar i huset tycker jag det nu är hög tid att ta tag i trädgården. Har hittills nöjt mig med att hålla efter ogräs och befintliga land. Förutom ett... som är en katastrof! Landet är ca. 5-6 gånger 1 meter. Beläget mot ett plank (som nog dock behöver bytas ut) i söderläge. Får lite halvskugga efersom ett lågt men brett äppelträd står snett framför. De växter som är värda att spara är två underbara pioner i mörkt ceriserosa, belägna i vars en ände av landet. Där får de står kvar eftersom jag läst att det inte är nån större hit att flytta pioner. Min idé är att hålla mig till cerise och rosa färger. Kanske lite mörkt gröna växter för att hålla mig till pionernas mörkgröna bladverk. Tänkte ha nån grön klätterväxt längst planket (pipranka?), men får nog vänta tills det är utbytt. Är inte så bevandrad i perennernas värld, men hade tänkt att skaffa lite fler pioner i cerise till vita nyanser. Har sedan tittat lite på astilbe, funkia och rudbeckia. Är detta nått som kan passa ihop? Kanske har ni med erfarenhet några andra bra idéer eller förslag? Kanske är dessa växter omöjliga att blanda, kanske ser helknas ut? Kanske passar de inte min jord alls? Och då kommer vi till nästa undring... Vad behöver jag göra med jorden? Har typisk skånsk lerjord och den verkar nu ganska kompakt. Fylld med ogräs! Ska jag gräva ut och fylla med ny jord? Vilken gödning? Pust! Ni ser vilken gröngöling jag är.. Hjälp!
//Jessica
|