Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mininäckros, tips på bra sort önskas
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 25-04-2005, 22:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Är det någon som kan tipsa om en bra sort av näckros som kan överleva (och gärna blomma) i en kruka/balja som är ca 40 cm hög och lika bred? Vit eller röd spelar ingen roll, risken är väl stor att den ändå inte blommar? Växtplatsen är öster, sol fram till lunch alltså och sedan skugga. Ev gräver jag ner krukan i jord i ett par pallkragar, i så fall blir det ännu mindre sol (växter som skuggar), men det beror på om näckrosen mår bra av det.

Eftersom jag aldrig haft "vatten i trädgården", som man säger, så bör det vara en så nybörjarsäker sort som möjligt. Övervintring lär bli nedgrävd i grönsakslandet, om den lever när det blir dags för det vill säga.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Virgo
          Inlägg 25-04-2005, 23:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Det finns en del mininäckrosor , men jag vet inte om de kommer att trivas i österläge. De näckrosor jag haft blommar på "kontorstid" 9-17 wink.gif faktiskt ungefär, och de har då full sol.
          Övervintring , antingen i akvarium inomhus eller i fuktig torv i garaget.
          En del näckrosor övervintrar bra i dammarna.

Försök att hitta en solig plats istället.

Mininäckrosor brukar finnas hos trädgårdsmästarn vid Braskens bro.
          Dom har säkert helt andra råd än vad jag har.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 26-04-2005, 06:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Jag är vålsamt förtjust i Perry's Baby Red tror jag den heter. Min bor i VÄRLDENS minsta balja och trivs och blommar och växer som bara den. Och den står lite halvdassigt till med sol men det fungerar ganska så bra ändå den har sol mitt på dagen och halva em sedan inget mer. Jag tar in min balja på vintern - den är för liten för att Perry skall kunna överleva där på vintern.

Fast - Du vill nog ha LITE mer sol än vad Du beskriver för att odla näckros till full belåtenhet. Skillnaden är cirkus 2x mera blommor elelr kanske 3 t o m. Full sol - i alla fall halva dagen - med en sådan liten balja får man ara se upp med en sak - at inte vattnet blir för varmt soliga somamrdagar, det kan bli för bra även för en näckros.

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 26-04-2005, 17:27
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för era råd! Ja, jag vet att det vore bättre med en soligare plats men nu är det som det är, min uteplats är 5x10 meter rakt i öster. Möjligen skulle jag kunna placera näckrosbaljan längre ut från huset för att få fler soltimmar, men då skuggas den istället av häcken. Sånt är livet när man inte har villa. sad.gif

Om de har Ingrids sort på Blomstertorget (de vid Braskens bro, yes Virgo) ska jag testa den, annars får det bli vad som finns. Och blir det inga blommor tänker jag skamlöst ploppa i en plastblomma i baljan! Ni får säga vad ni vill! tongue.gif

Om baljan står i en pallkrage fylld med jord borde det väl inte kunna bli för varmt i vattnet? Krukan är ganska mörkt grå, så den tar nog upp en del solvärme, men jorden borde väl kyla ner lite?

--------------------
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-05-2005, 10:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hur gick det?

Köpte min Perry via Aqua Interiör - postorder via Internet!

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 08-05-2005, 00:01
          Länk hit: #6

Medlem

Ingen näckros än. De hade inte Perrys i "min" affär, men dessutom hade jag varit lite optimistisk när det gäller priset. 150 kronor, jag hade trott ungefär hälften (optimistiskt). Med min alltför höga hyra har jag svårt att våga investera i en så pass dyr växt som jag dessutom inte vet om jag kommer att kunna övervintra. Och så tillkommer ju priset på näckrosleran.

Just nu funderar jag på att ha en kalla i baljan istället, de kostar bara trettio kronor. Men jag vill ju ha en näckros. Och vattenblänk. Dessutom behövs mer jord/lera i baljan om jag ska ha kalla, de vill visst inte stå så djupt, och det kostar ju också.

Rådvill, rådlös. sad.gif Just nu står baljan delvis vattenfylld av regnvatten, och med en stor gren i (så att inga fåglar ska drunkna om de trattar i). Men inga växter än.

Aqua Interiör har många fina näckrosor på sin hemsida men jag hittar inga priser.

--------------------
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon