Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tar grävlingar katter?
          pejori
          Inlägg 30-04-2005, 19:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (zaaritha @ 30-04-2005, 19:33)
          Jag "avskyr" inga djur! Alla har rätt att leva!

fästingar då? rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kristerh
          Inlägg 30-04-2005, 20:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Har inte grävlingen väldigt dålig syn? jag har svårt att tro att de skulle kunna hinna upp en katt när de knappt ser nåt, en kattunge är nog ingen match för en grävling men jag ställer mig undrande om den tar så stora levande byten, den lever väl som sagt på mask sniglar o dyl, men inläggen i den här tråden säger ju att det är så, så får jag väl tro dem wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          andersen
          Inlägg 30-04-2005, 20:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 20:46)
          CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
          Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
          Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
          (Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...

Man får inte inneha något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Reserv du har fel ang grävling dom får hållas i fångenskap och tyväär användas till att tränna jakt hundar. Glömde en länk i ämnetgrytjakt

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2005, 20:24
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Fästingar---glerrk!!
          Nja--där går nog gränsen för min "djurvänskap"!! sad.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 30-04-2005, 20:26
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (zaaritha @ 30-04-2005, 21:24)
          Fästingar---glerrk!!
          Nja--där går nog gränsen för min "djurvänskap"!! sad.gif

tänkte väl det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Reserv
          Inlägg 30-04-2005, 20:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (andersen @ 30-04-2005, 21:07)
          CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
          Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
          Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.

De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.

Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
          (Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.

Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?

Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...

Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...

Man får inte inneha något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Reserv du har fel ang grävling dom får hållas i fångenskap och tyväär användas till att tränna jakt hundar. Glömde en länk i ämnetgrytjakt

Enligt djurskyddsmyndigheten så är just grävlingen ett av dom förbjudna djuren att ha som "husdjur". Det står att läsa om på deras sida.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2005, 20:49
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ja reserv, du har rätt! Stod i tidningen i fjol om en familj med en tam grävling, det blev ett j-a liv om det! De var tvungna släppa den "fri", trots att den ju inte levt vild, förut!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 30-04-2005, 22:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vid en nattlig promenad, runt kl.tre, såg vi två grävlingar i slagsmål. Bara några meter bort, den ena hårt biten, flydde iväg och den andra jagandes efter ........ och det sprangs otroligt fort, så grävlingar är visst supersnabba när det gäller .........

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-04-2005, 22:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Grävlingar är vakna på dagen också. Har stött på dem när jag varit ute och plockat svamp. Först blev jag lite skraj , man har ju hört så mycket t ex att de skulle anfalla människor, sedan mest imponerad av dem. De ÄR vackra och rör sig faktiskt väldigt smidigt och fort.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Diabolique
          Inlägg 01-05-2005, 03:15
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 21:45)
          Enligt djurskyddsmyndigheten så är just grävlingen ett av dom förbjudna djuren att ha som "husdjur". Det står att läsa om på deras sida.

Du får hemskt gärna citera texten du hänvisar till eller åtminsånde hemsidan...

Jag är medlem i ett husdjurforum som heter zoonen.com och där är jag mest aktiv i tråden "udda djur". Där finns det några privatpersoner som aktivt importerar udda husdjur och hela tiden håller koll på vilka djur som är lagliga att ha, eftersom det ändras då och då.

Eftersom du inte hänvisar till några citat eller texter med länkar så litar jag mer på de som aktivt och regelbundet har kontakt med svenska jordbruksverket....

Diskussion om grävlingar som husdjur

Mer om vilka husdjur man får ha

Djurskyddsmyndighetens hemsida så står det mycket klart och tydligt också att man får ha grävling vad jag kan se...
          Djuskyddsmyndigheten

Ursäkta men jag litar faktiskt på att djurskyddsmyndigheten talar sanning.
          Men rätta mig gärna igen om jag har fel på riktigt... biggrin.gif
          Jag vet inte var du har varit inne och läst, men den ovansående länken var den enda jag hittade till Djuskyddsmyndigheten.

Och jag är fortfarande intresserad av exakt vart ni hittade att det skulle vara olagligt med grävlingar som husdjur att hetsa jaktundar på. unsure.gif
          Jag kan tillägga att jag nu har letat i någon timme efter något som styrker ditt påstående, men bara fått mer info om att det är lagligt med grävling som husdjur. Hoppas att du har rätt, annars tycker jag att det är riktigt taskigt att du för andra bakom ljuset...

Men visst finns det de som är emot det. Jag bland annat.
          Motion från en socialdemokrat emot grytjaktsövning på grävling

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          zeppo
          Inlägg 01-05-2005, 07:24
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

CITAT (mamamaggan @ 30-04-2005, 23:23)
          Grävlingar är vakna på dagen också. Har stött på dem när jag varit ute och plockat svamp. Först blev jag lite skraj , man har ju hört så mycket t ex att de skulle anfalla människor, sedan mest imponerad av dem. De ÄR vackra och rör sig faktiskt väldigt smidigt och fort.

Det hände mig också, jag var ute i skogen å gick. Tre grävlingar kom emot mig, dom var så upptagna att nosa å sniffa i backen så dom såg mig inte förran dom stöttte emot mina ben! När dom tittade upp å såg vad det var i vägen stack dom som ett raket.........

Det är ett roligt minne som jag aldrig glömmer.
          Annars är dom aktiva nästan bara på natten, men det finns ju alltid undantag.......

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-05-2005, 20:31
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det mesta och lite till om grävlingar har nog redan kommit fram. Vill bara tillägga att om en eller annan katt stryker med pga en grävling så är det väl bara naturen som slår tillbaka med tanke på all skada frispringande katter gör på beståndet av fåglar och andra djur. sad.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          netaave
          Inlägg 01-05-2005, 20:45
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag tror grävlingar både ser och hör dåligt, jag har nämligen krockat med en grävling för många år sen.
          Det var mitt i natten och jag kom ljudlöst på cykel. Jag vet inte vem som blev mest rädd grävlingen eller jag, men det var som att köra på en sten, framhjulet ändrade form. ohmy.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 01-05-2005, 21:35
          Länk hit: #34

Medlem

dom är stenhårda!!! ohmy.gif ohmy.gif
          fick laga en kanintax som hade ränt ner i ett grävlingbo... sad.gif sad.gif
          den nosen var inte vacker unsure.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Diabolique
          Inlägg 02-05-2005, 00:00
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Man får inte inneha något  vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge, om  nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.

Det har du alldeles rätt i!
          Viltfångade djur är inget som uppskattas.
          Man får bara ha vissa viltfångade fiskar och groddjur som privatperson.

Men man får ha grävlingar, så länge de inte är vitfångade.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon