Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bevattning av häck, Hur bevattnar jag häcker enklast?
          David_Q
          Inlägg 02-05-2005, 06:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 5 641

Hej allesammans,

Mitt första inlägg på forumet.

Jag har just grävt upp 50 meter lerjord och jordförbättrat med torvmull, ska nu till att plantera en måbärshäck imorgon och undrar hur man på bästa sätt ordnar bevattningen och även hur mycket man skall vattna.

Grannen planterade thujor blink.gif förra året och han hade någon typ av perforerad vattenslang som han la ut längs plantorna och sedan var det bara att vrida på kranen och sitta och titta på när det vattnades. Verkade mkt smidigt

Är detta att rekommendera och vet någon var man köper sådan slang till ett bra pris? Samt förstås, hur mycket/ofta ska jag vattna?

Citera
          KURT
          Inlägg 02-05-2005, 07:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Vattna ordenligt innan du planterar och vattna efter att du har planterat. Men du behöver inte köpa någon speciell slang eller "vattenspett" eller liknande för en måbärshäck (därmeot kan vattenspett vara bra gör att bevattna enskillda buskar eller träd på sommaren). Måbär är ganska tålig, och har du dessutom lerjord runt om så håller den ganska mycket fuktighet. Thujor är känsligare, speciellt på våren eftersom de förlorar en massa vatten via klyvöppningarna.

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 02-05-2005, 18:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Vattning är bättre än någon gödning i världen! Vattna igenom gärna i flera omgångar innan och efter plantering. Den omkringliggande jorden suger åt sig mycket vatten vid de första vattningarna. Det dröjer ett par vattningar innan jorden närmast är mättad. Lite beroende på vilken planteringsjord man använder också.

Efter plantering gäller att man bör vattna varje till varannan vecka under växtsäsong samt vid torrperrioder.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          David_Q
          Inlägg 02-05-2005, 20:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 5 641

YES, nu är det klart, 50 meter måbärshäck planterad, nerklippt och vattnad. Jag körde med vanliga vattenslangen.

Jag har förstått att rekommendationerna varierar huruvida man ska klippa ner häcken eller inte men jag gick på min fars (som är gammal trädgårdsanläggare) rekommendation och klippte ner häcken precis ovanför förra förgreningen. Jag köpte plantor i storleken 50/80 och de var beskurna förra säsongen så att förgrening hade skett en gång.

Kan också varmt rekommendera alla som funderar på att gräva för häck att ta in en grävmaskin. Jag hyrde in en kille som grävde en fåra på 50 meter och sådär en 50cm djupt och han grävde även upp 4 stycken gamla tujor och 15 stycken korallkorneller.....det tog 45 minuter och 500kr biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-07-2025, 21:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon