Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 3 541
Fattar knappt att det är saant, hur stora är oddsen att det blir nån frukt utan bin o fjärilar? OCH fiberduk gäller väl när de s k järnnätterna kommer?
[/IMG] Oboen i Skåne
[IMG]http://C:\Documents and Settings\LENA\Skrivbord0504
--------------------
Att bara leva är inte nog sa Fjärilen, man måste ha solsken, frihet, lite blommor o LJUS oxå! H C Andersen
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Du kan pollinera själv med liten mjuk pensel. Om sedan blomstren klarar sig är en annan fråga.
Passa på att njuta, det är så vackert när persikan blommar även om det är för tidigt. Till nästa år kan du skugga trädet med juteväv till dess att frostnätterna inte hotar längre. Då försenare du blomningen. persikan reagerar mer på mängden ljus än värme när den vaknar.
Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 3 435
Vilken zon har du ditt frost i? Har nämligen ett beställt i år och är lite fundersam över förutsättningarna här. Vad är känsligast/viktigast, själva växten eller rotsystemet?
Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651
Eftersom jag ändå är i farten så tar jag mig friheten att svara. Jag har ett Frost i zon 4 som står pall för vinter och vår. Visserligen blir fjolårsgrenarna lite frödda i topparna men det gör ju inte så mycket.
Svårt att säga vad som är viktigast. Har du tjäle i backen och ett grenverk som i vårsolen försöket sätta skott så blir det inte bra. Kan vara läge att hålla den täckt på våren alltså.
Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 3 435
Kankse man kan plantera den på en lite upphöjning för att motverka tjälen lite och sen täcka in hela växten med säckväv till mitten av maj. Tyvärr är man ju så funtad att det är roligast att testa växter som är "på gränsen" att fungera