Alltså.. här har man gått och jagat de där kräken, plockat i behållare och hällt kokande vatten över de slemmiga svinen i ett par år. Började i förra veckan igen.
I går när jag tittade till trädgården efter att varit borta ngn dag... så var det rensat.
Ni vet sådana här liljor som blir en meter höga med bastliknande blad.. till och med DEM! såg ut som schweizerostar... har ni sett sniglar som gått på påskliljor? Till och med dem är de på.
NU ÄR DET KRIG! Har haft ett svagt minne av att ngn gjort ett snigel-elstängsel... var idag in på biltema och köpte MIG-tråd 0.8mm på en liten bobin för 59:- snokade rätt på en liten transformator ur gömmorna som gav 40V likström.
Nu till prototypbygget. 2 eltrådar fastsatt/skruvat parallellt på en brun golvlist bit + på med ett motstånd för att inte bränna transformatorn ifall trådarna skulle slå ihop.
Kände försiktigt på eltrådarna.. skulle verkligen bara 40v räcka?
Fuktade fingrarna och lade dit dem.. hmm.. kände fortfarande ingenting.. barnsäkert i alla fall.. nåja vi får väl prova i alla fall innan vi förkastar idén.
Jagade rätt på 2 små snäckor, 2st 3cm sniglar och en kaxig 6cm på mindre än en minut *suck*.
.. och lät dem börja sitt "race". *jag=Mord i sinnet*
Snäckorna nosade på den första tråden och drog åt andra hållet som en avlöning :-)
Den ena av mellan storlek ansåg att nu var det dags att sova

medans den andra vägrade att ens gå närmare än 5mm mot den första tråden.
Nu till bamsingen.. första tråden bromsade han in på.. men fortsatte.. och vid tråd 2, 15mm bort.. så var det TVÄRSTOPP
det kaxiga glupska blommätarkräket stendog på säkert en sekund.
Ok.. nu har jag bara en 2meters prototyp.. och jag behöver säkert 30m för att avskärma trädgården mot skogen åtminstone.
Eltråd har jag ju nu, snygga bruna 70-tals lister har jag, vad jag inte har...(här kommer ni in med goda ideér :-) ) är en bra idé för att fästa tråden 10mm parallellt med lagoma mellanrum.
Förslag?