Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Trädgårdslandet!, Vad skall användas?
          Grönblomman
          Inlägg 06-05-2005, 23:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 5 113

Hejsan! Har ni tips hur mitt trädgårdsland kan bli? Det är cirka 5 x 10 meter, och är placerat som ni kan se i fotoalbumet. Har ni förslag på "gångar" jag kan lägga? Ev. tänkte jag lägga plattor som vi har över, vad bör man ha under då osv?, eller fungerar det fint med endast grus eller jord?

Sedan tänkte jag köpa bräder till att göra små fina "kanter" och dela in grönsakerna (kan ju vara en fördel rolleyes.gif ), men undrar vilket virke jag skall använda? Alltså vad man kallar virket? Tryckimpregnerat verkar inte vara någon större höjdare då jag fått höra att det kan rinna ut gifter, dock inte kännt hur mycket. Vilket blir billigast; tryckvirke eller vanligt virke + träolja / eller den olja man behöver?

Hur har NI det? Gärna exempel på foton, eller exempel hur ni skulle gjort på mitt land!

biggrin.gif wub.gif Tack, tack, godnatt!

--------------------
          Med vänliga hälsningar: Jag med blommorna!
          p.s Nu fungerar mitt album!

Citera
          dammkillen
          Inlägg 07-05-2005, 19:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 1 738

man kan ju göra rader med odlingsbäddar och trädgårdsplattor av hela landet så det blir som ränder; en odlingsbädd, en trädgårdsplattgång, en odlingsbädd, en trädgårdsplattgång o.s.v, från ände till ände och då gör man odlingsbäddarna och plattgångarna så breda som man vill ha dom och då kan man sätta bräderna emot plattornas kant och då kan man ju ha vanliga obehandlade sågade bräder och då kan man välja bredd på dom bräderna efter den höjd på bädden man vill ha.

vill man göra det enkelt då lägger man bara trädgårdsplattorna på jorden. sedan i skarvarna på bräderna kan man skruva fast en brädstump på insidan mot odlingsbädden för att hålla ihop bräderna. det är klart obehandlade bräder håller inte hur länge som helst men några år håller dom väl.

Citera
          Frida H
          Inlägg 07-05-2005, 19:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

Somliga av oss skulle ju ställa dit pallkragar

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-05-2005, 22:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jepp -pallkragar .. rensa ogräs hela sommaren är inte min melodi ... smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          dammkillen
          Inlägg 07-05-2005, 23:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 1 738

man kan också ha en huvudgång i mitten av landet som löper de tio metrarna, och sedan utifrån huvudgången vinkelräta gångar i längdriktningen med femmeterssidan.

antingen hyvlat virke utan stickor eller sågat virke med stickig yta, tjockleken är väl 22 millimeter, sedan kan man välja bredden 95 millimeter eller bredare

Citera
          Lena N
          Inlägg 08-05-2005, 06:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Allt för smala odlingsbäddar gör att en stor del av ytan går åt till gångar och om bäddarna är upphöjda torkar de fortare än en bredare.

Allt för breda odlingsbäddar gör att man måste trampa med en fot för att nå in till mitten.

120 - 130 cm breda tycker många av oss är ett bra mått för att kunna nå utan att trampa till jorden.

Pallkragarna är 120 långa. Ställer man flera i rad med långsidorna mot varandra utnyttjar man ytan effektivt och man når allt bra, förutsatt att man har gång på båda sidor.

En alltför lång odlingsbädd kan bli jobbig att gå runt då man ska arbeta växelvis från den en och den andra sidan.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon