CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 21:47)
Guldfiskar har ca 3 månaders minne enligt forskning.
att guldfiskskålen är rund har ingenting med dess olämplighet att göra utan det är enbart storleken det handlar om, en gulfisk behöver upp mot 300 liter när den är vuxen.
Sen finns det både fåglar och fiskar som inte kan vara någonting annat än husdjur efter som dom är framavlade/odlade/hybriserade och skulle inte överleva i naturen.
Intressant!
Jag har hört att de har 3 sekunders minne.
Kommer ihåg att jag har sett någon sketch där de skämtar om det.
Men antagligen är det en myt.
Det jag har hört om guldfiskar är att de är en av de få sorters fiskarna som kan överleva en längre tid i en rund skål. Men de mår inte bra av det och de får kortare livslängd. Och det jag har fått lära mig är att det har med något konstigt med vattentrycket i runda skålar (klotform, inte cylinder).
Och det är därför de kallas "guldfiskskål".
Som nämnts tidigare behöver fullvuxna guldfiskar mycket stor behållare, tyvärr blir aldrig de som får leva i skål särskilt gamla eller stora...
Kampfiskar däremot klarar sig bra i en mindre behållare och även i skål, även om akvarium är att föredra. Men de vill helst inte ha så djupt vatten. I det vilda lever de i risfälten eller i dypölar...
Vid uppfödning har jag sett bilder på hur de använder behållare som liknar små petflaskor...
Vad jag har fått lära mig om domesticerade djur så räknas det som mera "förädlade" djur.
Om du lägger ett papegojägg från en tam papegoja i ett bo för vilda papegojor, så kommer ungen att ha samma förutsättningar att klara sig som alla de andra vilda papegojungarna (förutsatt att det är samma typ av papegoja).
Samma sak gäller min igelkott och undulater om jag inte minns fel, de har samma förutsättningar som sina vilda släktingar att klara sig om de växer upp i det vilda med sina artfränder. Då räknas de inte som domesticerade, även om de är husdjur och tamdjur.
De måste få förändrade egenskaper helt enkelt, beteende, färg och/eller kroppsbyggnad.
Detta är bara vad jag har hört, det behöver inte betyda att det är helt rätt.