| |
Bojkotta Nestlés produkter!, Det är tyvärr inte över... |
|
|
|
|
09-05-2005, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 20:34) Om den torra mjölken ursprungligen kommer från svenska bönder (korna alltså  ) så är väl svenska bönder nåt som ska bojkottas också? Det tänker inte jag göra, jag vill att det ska vara fler jordbruk och fler mjölkbönder i sverige. Och Diabolique: Du skämtar väl om du tror att nån över huvud taget resonerar så som du skrev, att vad gör det att några barn dör........? Jösses alltså  Vilket resonemang! Nej, vad gäller de Svenska bönderna så är det helt tvärt om! Det bästa är att gynna dem, så att de slipper gå i konkurs eller köpas upp av Nestlé (som verkar agera rovdjur i värdshandeln av livsmedel). På något sätt känner jag att gynnandet av Nestlé är värre än att köpa mjölk på Lidl. Men det är ju individuellt vad man känner. Och nej, jag skämtar faktiskt inte. Det är ungefär så som en sarkastisk röst viskar i mitt öra varje gång jag äter något från Nestlé. "Det var väl gott? Tänk inte på de barns liv som företaget har på sitt samvete och att du nu gynnar deras beteende"... Och då brukar jag få maten eller godiset i halsen... Jag har sett en bild som får mig att må så dåligt, annars är jag inte så känslig. Det var en bild på en mamma med tvillingar som gav den ena bröstmjölk och den andra bröstmjölksersättning... Den ena av bebisarna (den som fått bröstmjölksersättning) var helt förtvinad och dog ett tag efter att bilden tagits. Jag kan inte få den bilden ur skallen, och den ploppar upp så fårt jag ser loggan för Nestlé.
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 21:23
|
Medlem
Antal inlägg: 393
Medlem nr: 5 158

|
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 21:25
|

Medlem

|
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 20:52) Jag tror nog att de flesta av oss är goda människor i grund och botten som varken vill att gotländska bönder blir av med jobbet eller att afrikanska barn dör, man gör väl inte alltid det "rätta" men förhoppningsvis någonting i alla fall. Och visst är det bra att orättvisor och grymheter uppmärksammas (det är därför jag alltid läser om när elaka människor tänder eld på kattungar eller vad det nu kan vara trots att jag vet att jag kommer gråta mycket och länge). Man får leva efter de förutsättningar man har och försöka dra sitt strå till stacken när man kan.  Ja, så tror jag också att det är! Jag vill bara öppna upp en diskussion kring detta, eftersom många tror att Nestlé har bättrat sig helt sedan 70-talet... Det är ju jättebra om man gör någonting för att förbättra något! Oavsett om det är att dra ner på något som är dåligt, eller gynna rättvisemärkningen, ekologisk odling eller köper Bra miljöval, Svanen eller Krav-märkta produkter! Man behöver ju inte vara fanatisk. Och det är inte jag, även om jag kanske verkar det.  Jag äter inte bara kravmärkt mat och jag köper ju faktiskt ibland produkter från Nestlés dotterbolag. Men jag vill ju informera om Nestle för att fler ska dra ner på sitt konsumerande av deras varor.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 21:34
|

Medlem

|
Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning). Bilden är i litet format, vilket kanske är tur... Vidrigt... Döende bebis...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 22:00
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 22:34) Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning). Bilden är i litet format, vilket kanske är tur... Vidrigt... Döende bebis... Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 22:33
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 23:00) Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre.  Jo det som får mig att tro så är att jag läste historien bakom bilden... Tyvärr är sidan blockerad på något vis annars kunde jag hänvisa till det. (Och jag vet inte varför jag har en känsla av att Nestlé har hackat sig in på sidan och att det är därför det inte funkar)... Mamman hade blivit informerad att hennes mjölk inte skulle räcka till två... Jag medger att jag också tyckte att det var lite väl klantigt av mamman att låta det ena barnet förtvina. Sorgligt att hon inte fattade bättre. Typiskt U-länder där de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt* Eller också är problemet större än så... Jo, om du läser vad som händer när barn inte får antikroppar genom bröstmjölken, och när pulvret späds för att det ska bli billigare, och när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död... För de har vart full medvetna om problemen sedan 70-talet, men gör allt för att tjäna pengar på likande sätt... Och det döende barnet kanske också fick bröstmjölk, men hann bli sjukt av följdsjukdommarna av förorenat vatten eller brist på antikroppar. Nu när de är mer eller mindre tvingade att skriva att riktig bröstmjölk är viktig mm, så gör de det på ENGELSKA, på förpackningarna som de sedan säljer i länder där en stor del av befolkningen är dåliga på att läsa och skriva, ens på sitt eget språk. (Vilket de är medvetna om)... Hur ondskefullt är inte det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 23:00) CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 22:34) Jag hittade bilden som jag nämnde ovan( med tvillingar där den ena fått bröstmjölk och den andra Nestlés rekomenderade ersättning). Bilden är i litet format, vilket kanske är tur... Vidrigt... Döende bebis... Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre.  Men sanningen kvarstår ändå: Nestlé har dödat många bebisar pga deras mjölkersättning och reklamen för den.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 09:31
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 23:33) de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*
när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död... Jag tror, jag har en känsla av... mycke sånt istället för att kolla fakta du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning  hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel. Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 10:41
|
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 3 743

|
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31) CITAT (Diabolique @ 09-05-2005, 23:33) de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*
när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död... Jag tror, jag har en känsla av... mycke sånt istället för att kolla fakta du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning  hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel. Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk. krister jag tror att du har missat ironin i Diaboliques inlägg... Även om bränslet kanske är gratis för många så är det kvinnan som måste samla ihop det. Med ett spädbarn kan man nog förstå att många prioriterar bort det bland allt annat som måste göras. Dessutom bor många fattiga mödrar i kåkstäder där bränslet inte alls finns gratis tillgängligt. Människor i fattiga länder fungerar precis som människor i rika länder: de går också på skicklig marknadsföring. Varför köper vi vatten på flaska när kranvatten är minst lika gott och bra? Det som är dyrt måste väl vara bättre än det som är gratis... Ju mer kunskap och medvetenhet vi i väst får om dåliga produkter (bröstmjölksersättning, cigaretter, växtgifter osv) desto mer desperata blir företagen som tillverkar dessa att hitta nya marknader.
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 10:50
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
De stora globala företagen hittar hela tiden nya marknader. När vi blivit så tobaksförståndiga som vi är, började man (med annonskvinnan Margaret Thatcher!!!!) sälja tobak på Baltikum. Nu börjar de också vakna upp, så nu säljer man till de gamla sovjetstaterna, Afrika och Indien.
I Västvärlden går det ju nuförtiden åt en del nikotinplåster och-tuggummin. Det är ju mycket bättre än tobaken, men varifrån tror ni nikotinet kommer? Kanske från något större tobaksimperium?
tittar man närmare, så upptäcker man säkerligen att tobakskungarna har mycket aktier i läkemedelsindustrin, så att de tex kan kränga rökavvänjning, som förr i tiden inte behövdes. Då slutade man bara. Nu ska man avvänjas under månader, vilket skapar ett fortsatt begär, som de kan tjäna pengar på...
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-05-2005, 12:32
|
Gäster

|
Det är verkligen fruktansvärda metoder som Nestlé och en del andra multinationella företag använder sig av. Men jag tycker att Amairas förslag är väldigt bra. När man drar igång en bojkott måste man visa på alternativen som man ska köpa i stället! Här är ett bra ställe att börja på: http://www.rattvisemarkt.se/Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 13:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31) vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel. Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk. krister Jag är inte så insatt i hur det är nu, men jag kommer ihåg hur det var när detta uppdagades. Då gick det en dokumentär som jag minns alltför tydligt.... De dog (dör?)ju inte pga doseringen, utan pga det dåliga vattnet. Nestlé strategi var(är?) att få mödrar att välja modermjölksersättning istället för modersmjölken. Genom att säga att den är bättre för barnet osv. Instämmer med Magnolias inlägg.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 19:23
|

Medlem

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-05-2005, 13:32) Det är verkligen fruktansvärda metoder som Nestlé och en del andra multinationella företag använder sig av. Men jag tycker att Amairas förslag är väldigt bra. När man drar igång en bojkott måste man visa på alternativen som man ska köpa i stället! Här är ett bra ställe att börja på: http://www.rattvisemarkt.se/Olle Nestlé är väl medvetna om att de har ett dåligt rykte hos många. De har faktiskt rättvisemärkta produkter också (i alla fall kaffe), och det är ju bra. Men det gör inte att jag tycker om dem för det. De har ju många fler sorters kaffe som inte är rättvisemärkt... (och som de flesta av oss köper). Själv har jag ingen kaffebryggare utan kör med pulverkaffe (ICAs), som säkert inte är helt bra ur rättvisesynpunkt. Undrar varför inte Nestlé skryter om sitt vanliga kaffe och hur bra de arbetarna har det som har slitit för att vi ska få det. Vad gäller min syn på Nestlé så skulle den inte ens ändras om de så gav flera mijoner till välgörenhet. Det rättfärdigar inte att de suger ut fattiga, och har skulden till massa barns död.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 19:32
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 10:31) du skriver att de inte skaffar sig bättre utbildning  hur skulle de ha råd med det när de inte har råd att koka vällingen ordentligt vad jag vet så använder de sig av ris o ved för att koka vatten o mat och den får de ju gratis (oftast) Och hur skulle de få information när de inte kan läsa eller skriva? det är väl därför de doserar fel. Du kanske tycker att de skulle ha det bättre utan nestlés produkter, vem vet men jag tror inte att mamman i det fallet du talar om skulle klara 2 barn på sin egen mjölk. krister Som någon redan har sagt så var det ironi, angående utbildningen. Det alldeles fantastiska med Nestlé är att de hade utbildad personal på plats, som talade om för mödrarna hur bra det var med bröstmjölksersättning. Så de behövde inte kunna läsa och skriva, när de fick sina gratisprover till barnen. Problemet var bara det att när man inte ammar så slutar man att producera mjölk, och det gjorde kvinnorna. Men då var det slut med gratisproverna och de tvingades köpa bröstmjölksersättningen. Snällt va? De "hjälpsamma" "mjölksystrarna" som gav ut gratisproverna är nästan det värsta i historien. Men nu finns de nog inte kvar, för det blev sådant ramaskri här i västvärlden. Nestlé har hittat nya vägar att ge med ena handen och ta dubbelt så mycket tillbaka med den andra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
11-05-2005, 08:32
|
Gäster

|
Inget rättfärdigar väl att man suger ut fattiga så att barn dör. Alla här tycks vara överens om att man så långt som möjligt bör bojkotta Nestlés produkter, vilket är bra. Men jag saknar fortfarande konkreta alternativ. Diabolique, vad anser du att man SKA köpa, om det nu inte räcker att leta efter rättvisemärkta varor? Har du några exempel på schyssta företag som är bra att stödja?
Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2005, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
för att slippa ifrån konspirationsteorier lite hade jag också uppskattat en lista med produkter man får/kan köpa
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2005, 12:15
|

Medlem

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 11-05-2005, 09:32) Inget rättfärdigar väl att man suger ut fattiga så att barn dör. Alla här tycks vara överens om att man så långt som möjligt bör bojkotta Nestlés produkter, vilket är bra. Men jag saknar fortfarande konkreta alternativ. Diabolique, vad anser du att man SKA köpa, om det nu inte räcker att leta efter rättvisemärkta varor? Har du några exempel på schyssta företag som är bra att stödja?
Olle Jag tycker att det är jättebra fråga. Tyvärr vet jag inte hur alla andra företag sköter sig, men Allt är väl bättre än att handla av de värsta bovarna. Nu startar jag en ny tråd om vad man kan köpa med gott samvete!
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|