Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > jag vill ha barn, men inte han
          labarradepan
          Inlägg 11-05-2005, 05:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

hej o tack för alla inlägg... självklart har vi pratat med varandra om detta, båda är gråter o är lessna. Han känner sig jätte taskig mot mig, då får jag dåligt samvete för att han känner så.

Vilken soppa jag är i.wacko.gif Ena stunden säger han att vi ska skaffa o andra stund inte, då han tänker på vilket jobb barn blir o hans fritid blir lidande som han säger. Men då får väl barnet vara med tycker jag. hmm.. nå ja, jag ska inte stressa honom, han får tänka i fred..... ett tag.

Jag har vänner som har barn o gifta, men vi umgås inte så mycket med dem, min systers barn är hos oss ibland. men då hållar han bara i den ena ett tag o sen är det bra, då gör han nått annat.

Två av hans vänner har barn, de träffar vi inte heller så ofta. Men han bäste vän ska girfa sig snart o då blir det säkert barn där snart.

Så man vet inte.. jag e kluven.

Citera
          amaira
          Inlägg 11-05-2005, 07:31
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Hej labbaradepan!

(vad betyder "labbaradepan" ohmy.gif *mycket nyfiken wub.gif * )

Jag tycker också att du/ ni ska ge det hela lite mer tid. Saker och ting brukar lösa sig med tiden, det växer liksom fram ett beslut vad som är viktigast och vad man vill, respektive inte vill.
          Och ni kan ju dessutom prata med varandra om det här.

Osäkerheten brukar vara värst, i alla sammanhang, även detta. Att inte veta hur framtiden kommer att gestalta sig. Inte veta hur man ska ställa in sig för sitt liv, och hur man kan planera.

I mina öron verkar han helt enkelt inte "mogen" för att skaffa barn än. Och känner sig osäker på om han någonsin kommer att känna sig mogen i det avseendet.

Och vem kan svara på det?
          Jag vet inget annat än Tiden. Och tid är det som du upplever att du inte har så mycket kvar av...

Det är ju inte så enkelt som att hoppa av förhållandet, och skaffa ett nytt medetsamma, som kan ge barn. Även ett nytt förhållande kräver framförhållning - och man måste dessutom först finna det.

Ni känner båda som ni känner, och en grundförutsättning är att ni accepterar och respekterar varandra och er själva i det här som fått er i "o-fas" med varandra, och varandras liv.

Det går att vara VÄNNER, trots att man är olika som människor, och har olika känslor inför gemensamma beslut. Men det är en utmaning!

Det kan vara mycket svårt att fortsätta vara vänner och RESPEKTERA varandra och varandras känslor, och att klara av att vara ÄRLIG, inför sig själv och inför varandra, och FÖRLÅTA sig själv och varandra när man själv eller den andra inte klarar...

Det är ju ingens FEL!
          Känslor har man! De är inget man kan förneka och styra över. Försöker man, så kommer de att poppa upp i något annat otrevligt sammanhang, som "gubben i lådan".

Och man kan enbart ta beslut över sig själv och över sin egen situation, även när alternativen är otrevliga, sorgliga eller oönskade.

Livet gör inte alltid som man vill - det är ingens FEL. Det är livet.

CITAT
          Fy farao vad han har fört dig bakom ljuset! Så himla ruttet gjort att vänta tills han har dig "fast" och sen "släppa bomben", respektlöst så det skriker om det. - - -
          Usch, jag blir så arg så jag skakar över sådant här.

ohmy.gif ohmy.gif
          ??

Oj vilken ilska, var kom den ifrån??? ohmy.gif
          Och den snabba slutsatsen, att mannen här är en stor bov, utstuderat manipulerat planerande för att få som han vill, oavsett om det ödelägger livet för den han säger sig älska ...

Jaa, jag skulle också bli arg då...

Men människor är sällan så (även om det sällsynt händer, mestadels i tv:s såpor rolleyes.gif (tror jag, tittar inte på såpor)).

Däremot är människor OFTA så, att de gärna blundar för PROBLEM, därför att de hoppas och tror att det ska lösa sig själv, därför att om det inte gör det, så verkar konsekvenserna så hemska. (t.ex. att behöva skiljas från någon man älskar)

Det är en dålig strategi - men inte en strategi byggd på planering, utan på hjälplöshet och brist på planering.

Det är med andra ord ... mänskligt.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          netaave
          Inlägg 11-05-2005, 07:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (labarradepan @ 11-05-2005, 06:23)
          hej o tack för alla inlägg... självklart har vi pratat med varandra om detta, båda är gråter o är lessna. Han känner sig jätte taskig mot mig, då får jag dåligt samvete för att han känner så.

Vilken soppa jag är i.wacko.gif Ena stunden säger han att vi ska skaffa o andra stund inte, då han tänker på vilket jobb barn blir o hans fritid blir lidande som han säger. Men då får väl barnet vara med tycker jag. hmm.. nå ja, jag ska inte stressa honom, han får tänka i fred..... ett tag.

Jag har vänner som har barn o gifta, men vi umgås inte så mycket med dem, min systers barn är hos oss ibland. men då hållar han bara i den ena ett tag o sen är det bra, då gör han nått annat.

Två av hans vänner har barn, de träffar vi inte heller så ofta. Men han bäste vän ska girfa sig snart o då blir det säkert barn där snart.

Så man vet inte.. jag e kluven.

Då behöver han nog bara mer tid, men inte föör länge!
          Barn behöver syskon och ska ni hinna så.......

Min man var också lite tveksam men det var för att han tyckte han var för gammal, hade precis fyllt 40, och var van vid friheten.
          Jag ville ju att min son skulle få syskon och så blev det till slut också. Nu har han har många gånger sagt till mig att det var en himla tur att vi trots allt skaffade våra tjejer. Idag kan han inte föreställa sig hur det skulle vara att inte ha barn.
          Visst blir man bunden men det är ju en övergående period, vänner och intressen finns ju kvar även efteråt.

--------------------

Citera
          Ullet
          Inlägg 11-05-2005, 07:47
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Det enda råd jag har att ge er är att prata! Prata ut ordentligt om framtiden, inte skuldbelägga varandra utan ta reda på:

* Hur ser du ditt liv om fem, tio år?
          * Hur ser vår relation ut om fem, tio år?

Ge varandra en kvarts odelad uppmärksamhet när den andre talar, lägg inte in värderingar i det den andra säger utan lyssna bara. Sedan ta en dags uppehåll, sedan diskutera sakfrågan, barnanskaffning (??). Först när man förstår varandra kan man ta besluten. Med mitt första barn ville både jag o han ha barn, men när faktumet var klart samma månad (tydligtvis fertil som en kanin) fick han kalla fötter o betedde sig som en skitstövel. Det är ingen garanti att det blir bra för att den andre vill heller....Tyvärr.

Det är svårt att sätta sig in i hur djupt innerlig önskan om ett barn är, det är en ren fysisk plåga ibland, där det suger i både bröst o mage, man blir väldigt ledsen över att inte få respons för sin önskan, den önskan som man har djupt inuti kroppen. Han kan ju inte ha förstått hur djup din önskan är, hur viktigt det är för dej. Prata, prata, prata.... Berätta om hur DU känner det, hur DU vill ha det, varför det är så viktigt för DEJ....Lycka till!

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-05-2005, 08:22
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Man kan i alla fall inte tvinga en man som inte vill, bli pappa mot sin vilja.
          Om barn är väldigt viktigt för en, får man byta karl eller vänja sej vid att leva barnlös.

hälsar
          en som bytte till en bra pappa wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 11-05-2005, 09:33
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (labarradepan @ 11-05-2005, 06:23)
          Han känner sig jätte taskig mot mig

Tycker jag att han gör alldeles rätt i!

Och det där från nån annan tråd, att han inte ville följa med dig på bröllop. Hm..... jag tycker att hans beteende är konstigt, minst sagt.
          Förlåt min uppriktighet.... jag känner honom ju inte....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          farbror B
          Inlägg 11-05-2005, 09:34
          Länk hit: #47

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

CITAT
          Ena stunden säger han att vi ska skaffa o andra stund inte, då han tänker på vilket jobb barn blir o hans fritid blir lidande som han säger

Det tyckte jag var ett tydligt bevis på omognad!
          Om han hade sagt att han inte trode han skulle bli en bra pappa, eller vad som helst annat än detta.

Låt mej förtydliga hans svar:

-Näe barn, då kan jag inte vara fri och ränna med mina kompisar, då måste jag ju vara med familjen (barnet och dej) istället.

Låter det som en schysst, mogen man? mad.gif mad.gif mad.gif sad.gif sad.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          carol
          Inlägg 11-05-2005, 09:35
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Byta till någon annan, visst, men om man är kär då, vilket man väl borde vara för att skaffa barn...? Inte så enkelt att dumpa någon man älskar och hitta en annan som man blir kär i med en gång och som är ledig och vill ha barn. För tydligen är det ju lite bråttom enligt vad många här säger. Själv är jag 29 och har inte barn för jag har inte kännt det där suget i magen än och jag har bara varit tillsammans med min kille i ett år. Jag tycker nog att jag kan vänta ett par år till.

Lycka till! wub.gif

Citera
          Wera
          Inlägg 11-05-2005, 09:40
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 5 643

Ledsamt... Barn är ju det underbaraste som finns! Han vet inte vad han missar.

Vi fick vårt första barn av "misstag". Och han var mycket osäker först. Men nu är det han som vill ha fler!!

Hoppas att det löser sig för er och att ni får barn tillsammans snart, till bådas glädje! KRAM!!

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 11-05-2005, 10:21
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 790
          Medlem nr: 2 733

Min syrra har två stycken. Hon säger att det är det jobbigaste hon varit med om, men att om hon vetat hur underbart det är hade hon gjort det långt tidigare! Låter motsägelsefullt, men man förstår ju hur hon menar.

Det där med att lura killen och se till att bli med barn borde det vara dödsstraff på. Fy så fult! Ärlighet måste väl ändå vara grunden för alla relationer?! Vill han inte måste man överväga att lämna honom om det är tillräckligt viktigt för en att få barn.

Att lämna någon av detta skäl är svårt. Man skall träffa någon ny, känna att det är rätt, känna att man vill leva ihop, känna att man vågar satsa på en framtid... Det tar tid och för oss kvinnor är den ju begränsad just vad gäller barnskaffandet. Ni måste reda ut det här NU så att han inte stjäl tid för dig medan du fortfarande kan skaffa barn.

Kakaduan

Citera
          pejori
          Inlägg 11-05-2005, 13:25
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (farbror B @ 11-05-2005, 10:34)
          Ena stunden säger han att vi ska skaffa o andra stund inte, då han tänker på vilket jobb barn blir o hans fritid blir lidande som han säger

det visar vilken egoist han är. sad.gif sad.gif
          han tänker bara på sej själv och sina intressen sad.gif
          dej och dina önskningar skiter han i unsure.gif unsure.gif
          vad är ursäkten att inte gå med på bröllopet?
          sen säger han att han känner sig taskig när du blir ledsen ohmy.gif ohmy.gif
          det tror jag inte ett ögonblick att han gör, då hade han brytt sej mer om vad du vill smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Diabolique
          Inlägg 11-05-2005, 13:50
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Jag vill ha barn, och det vet min sambo om.
          Men just nu så vill ingen av oss ha barn eftersom vi inte har fast arbete, och jag är inte klar med studierna än.

Om han inte skulle vilja ha barn när vi båda har fast jobb, så skulle jag ju inte försöka bli med barn utan hans godkännande (typ genom att sluta med p-piller). Aldrig!

Om han inte skulle gå att övertala så skulle jag nog faktiskt adoptera ett barn, som ensamstående. Åtmindstone försöka göra det.
          Vill han inte vara aktiv förälder så får vi väl flytta isär, men det behöver inte betyda att vi avslutar vår relation.

Förra helgen så träffade jag en kille på krogen som berättade att han skulle kolla upp om han var fertil eller inte (han och hans fru har försökt få barn i flera år). Han var jätteorolig...
          Om "felet" (infertiliteten) inte låg hos honom utan det var hans fru som inte kan få barn, så skulle han lämna henne och försöka hitta en ny fru, som kan föda barn. Och han sa gång på gång att han älskade henne...

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 11-05-2005, 13:54
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Diabolique @ 11-05-2005, 14:50)
          Förra helgen så träffade jag en kille på krogen som berättade att han skulle kolla upp om han var fertil eller inte (han och hans fru har försökt få barn i flera år). Han var jätteorolig...
          Om "felet" (infertiliteten) inte låg hos honom utan det var hans fru som inte kan få barn, så skulle han lämna henne och försöka hitta en ny fru, som kan föda barn. Och han sa gång på gång att han älskade henne...

Det största felet med honom var nog att han var på krogen istället för hemma med sin fru... tongue.gif SÅ blir det inga barn!

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Diabolique
          Inlägg 11-05-2005, 14:01
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (pisanggoreng @ 11-05-2005, 14:54)
          Det största felet med honom var nog att han var på krogen istället för hemma med sin fru... tongue.gif SÅ blir det inga barn!

Nja, det håller jag inte med om.
          Det största felet med honom är att han skulle lämna sin fru om hon inte kunde få barn. (Men han skulle behålla henne om det var han som var steril)...

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 11-05-2005, 14:06
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Han hade inte funderat på att hon skulle kasta ut honom då? Vilken idiot! Ursäkta svenskan.....
          Han vet nog inte vad älska betyder, det är nog hans stora problem...
          Hjälp vad arg jag blev.... wub.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          rabalder
          Inlägg 11-05-2005, 15:34
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 5 717

Byt karl om han inte ändrar sig! Barn är något du har hela livet att älska. Kärleken är evig, men föremålen kan växla! prata ut med honom ordentligt, så du vet att det är defensivt. Tänk inte på hus och hem det materiella betyder så lite trots allt!
          Lyca till!

--------------------
          Livet är för kort, för att inte njuta varje dag!
          ( går kanske inte alltid...)

Citera
          netaave
          Inlägg 11-05-2005, 16:10
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Bryt int förhållandet direkt om ni inte kommer överens utan gör som jag sa, ta en timeout. Då får båda chansen att känna efter ordentligt. Huset kanske ni kan hyra ut så länge.

En annan sak jag tänkte på är om han eller du har någon killkompis eller bror som har barn, kanske du kan söka stöd där, kanske finns någon som på karlavis kan resonera med honom och tala om hur just den upplevde det att bli pappa.
          Jag menar inte att han ska övertalas, men kanske få lite "konsumentupplysning" tongue.gif Är han osäker på just faderskapet kan det hjälpa.

Ni kan också gemensamt gå till familjerådgivningen och där få prata med ett proffs på sådana här konflikter, både tillsammans och var och en för sig.

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 11-05-2005, 18:57
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (netaave @ 11-05-2005, 17:10)
          Ni kan också gemensamt gå till familjerådgivningen och där få prata med ett proffs på sådana här konflikter, både tillsammans och var och en för sig.

Ja, det där var ett gott råd!! wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          pejori
          Inlägg 11-05-2005, 19:33
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (amaira @ 11-05-2005, 19:57)
          Ja, det där var ett gott råd!! wub.gif wub.gif

efter bara två år!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          det är ju ett nytt förhållande?????? sad.gif
          varför slösa tid på det???? unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 11-05-2005, 19:50
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (pejori @ 11-05-2005, 20:33)
          CITAT (amaira @ 11-05-2005, 19:57)

Ja, det där var ett gott råd!!  :wub:  :wub:

efter bara två år!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          det är ju ett nytt förhållande?????? sad.gif
          varför slösa tid på det???? unsure.gif

håller med amaira...! det var det mest förnuftiga rådet hittills.

att ge råd i stil med "släng ut honom" och beteckna mannen som "idiot" och "bedragare" verkar lite väl konstigt med tanke på att ingen här på forumet (såvitt jag vet) känner vare sig mannen eller insändarskribenten.

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-06-2026, 18:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon