Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vilket ogräs hatar du mest?
          vilket ogräs hatar du mest?
          vilket ogräs hatar du mest?
          kirskål [ 64 ] ** [32.99%]
          knölklocka [ 17 ] ** [8.76%]
          svalört [ 1 ] ** [0.52%]
          maskros [ 25 ] ** [12.89%]
          kvickrot [ 18 ] ** [9.28%]
          tistel [ 13 ] ** [6.70%]
          revsmörblomma [ 22 ] ** [11.34%]
          annat [ 33 ] ** [17.01%]
          [ 1 ] ** [0.52%]
          Totalt antal röster: 216
          Gäster kan inte rösta 
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-06-2007, 17:03
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag är befriad från dom hemska ogräsen och det frö ogräset som växer där tar jag lätt upp och maskrosorna i gräsmattan är fina bara klippa ner dom överblommade blommorna innan dom går i frö så är det löst . och bre nåt ut sig för mycket som det ogräs jag har planterat med vilje så är jag väldigt bra med saxen och fingrarna

Citera
          Tesa
          Inlägg 24-06-2007, 11:49
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (bus @ 31-05-2005, 00:38) *
          Jag har det värsta ogräset jag lovar. Vi flyttade till ett hus förra året där ingen hade krattat på säkert 5-6 år så jag fick börja med att kratta hela gården med en "handkratta"-ni vet en sån man har i rabatten som ser ut som en klo. Hur som helst hittade jag en liten söt "buske" under allt gräs. Den fick stå kvar och jag byggde min rabatt ca 1 m därifrån. Under sommaren hade den lilla söta busken förvndlats till en JÄTTEBUSKE på 1,5 meter och jag fick flytta efter alla blommorna eftersom den dessutom blev ca 3 meter bred, "bladen" blev säker 1,5 meter och dessutom växte det upp en jättelik stam i mitten på ca 2,5 meter som satte blommor.

Jag försökte gräva upp de anisluktande rötterna som var enormt djuptgående och döda hela busken. Problemet är bara att jag tydligen planterat JÄTTEBUSKAR i hela min rabatt+gräsmattan.

Jag tror att det kan vara en Strätta för den har ihålig blomstängel och förra sommaren såg jag en enorm fjäril som jag sen fick veta var Sveriges största dagfjäril och Strättan är tydligen uppväxtplats för dessa fjärilar som är enormt vackra faktiskt. http://www.myra.nu/makaonfjaril.html

Strätta tror inte jag på för den får inte såna stora blad...Men däremot låter det som en jättegunnera (vet iofs inte om den har ihålig stjälk)..som jag försökt så i åratal och plantor jag köpt dör under vintern..så inte är det nå ogräs inte..om det är den..Jag skulle vara jättelycklig!! tongue.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Floppy
          Inlägg 24-06-2007, 14:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

CITAT (magdalia @ 21-06-2007, 11:07) *
          Det kan väl inte finnas något värre än åkerfräken? angry.gif
          Jag har kämpat med detta elände i fem år nu och har verkligen tröttnat på kampen- den är inte direkt rättvis. sad.gif

Håller med fullkomligt...jag är glad att jag 'bara' har en liten rabatt på 1x7 m men med min kropp och den takten som åkerfräken förökas så är det ett rent helsike att hålla den i styr... ranting.gif ...sen har jag lite problem med rabattkanten som inte existerar just nu...bostäder som jag hyr av ska lägga ny asfalt precis brevid min rabatt...och det läre bli efter sommaren...så nu dyker det upp allt möjligt i ogräsväg igenom gruset...det står och stampar och hotar med att ta över hela min rabatt snart...måste ut varannan dag och rensa men det hjälper inte...det har blivit en tjock kant av ogräs nu...hoppas att de kan komma snart och asfaltera...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Bee
          Inlägg 25-06-2007, 14:00
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Ogräs är för mig växter som befinner sig där jag inte vill ha dom. Sorterna kan variera. Våtarv i rabatten är tex ingen hit även om det är lätt att dra bort.

Men jag röstade ändå för maskrosor. Bladen breder ut sig i gräsmattan och kväver grässtråna. Det blir en tom "grop" efter att man dragit bort bladen. Blommorna är inga problem, dom kan man köra över med gräsklipparen.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Marcus Willgren
          Inlägg 26-06-2007, 09:29
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 11 205

I mitt potatisland är set mäst nate som växer och det är ju bara att vända upp och ner på den lite då och då, de växt jag tycker minst om är det över meterhöga stora nässelsnåren med nässelsnärjor tistlar m.m. runt mälaren man blir galen av att gå i shorts där...
          Björnlokan är ockås lite dryg hos oss sån tur är det inte jättebjörnlokan. eftersom att det är lermark så är revsmörblomman också ganska jobbig i landen men det är bara att hacka och gräva!

Citera
          Gnuttis
          Inlägg 27-06-2007, 07:39
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 10 381

Kirskål.

Men ett annat ogräs som jag verkligen tycker illa om är brännnässla. När de är små och späda ser de ganska så fina ut, doftar gott gör de ju ocskå. Men vad skenet bedrar. De växer fort och när jag ska rensa bort dem så lyckas jag alltid bränna mig. Attans vad ont det gör. ranting.gif

Citera
          Immix
          Inlägg 27-06-2007, 08:12
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Tycker äntligen att jag börjar få kontroll över kirskålen i rabatterna (efter 3 år) men nu är gräsmattan hotad istället. Gräsklipparen står trasig igen för andra gången i år och jag ser hur kirskålen täcker allt större del av gräsmattan. angry.gif

Citera
          buffy
          Inlägg 27-06-2007, 08:46
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

I våras ägnade jag mig åt ogräsresning på en tomt som fått växa mer eller mindre ohämmat i 25 år. Där fanns alla hatogräsen och några till. Jag utsåg då ett favoritogräs, snärjmåra. Det sticks inte, bränns inte och lossnar lätt utan att gå itu eller skära in i händerna, man behöver inte använda sekatör eller tisteljärn (eller röjsåg och jordfräs), det har låg vikt och är inte skrymmande när det väl hamnar på ogräshögen...

Det var förstås bara en favorit i jämförelse med de andra ogrässorterna jag tampades med (i synnerhet extremt taggiga vildrosor men också mängder av nässlor, tistlar, smörblommor, snårvinda, blåhallon, maskrosor, små sykamorlönnar, etternässlor o en del annat som jag inte vet namnen på).

Citera
          Gittan i Zon5
          Inlägg 27-06-2007, 17:33
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 1 604

ÅKERFRÄKEN ranting.gif

Detta förbannade ogräs som kom in (tror jag) med ett par säckar VÄL brunnen hästgödsel har
          vunnit kampen över grönsakslandet (tillfälligt hoppas jag). Tyvärr så finns det inget miljövänligt
          sätt att bli av med eländet så i år ska jag mot min vilja ta fram Round Up-flaskan och göra ett
          sista försök innan jag gör gräsmatta av alltihop.

Kirskål är hatobjekt nummer 2 men den håller sig i alla fall inom ett begränsat område vilket
          inte Åkerfräken gör.

Redigerat av Gittan i Zon5: 27-06-2007, 17:35

--------------------
          Gittan (numera i zon 4)

Citera
          HelénE
          Inlägg 27-06-2007, 21:34
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Har bara 2 besvärande ogräs i min trädgård: Brännässlor och nån jäkla vildmorot, bägge i mitt jättehallonland ca 10x10m.

Brännässlorna har jag faktiskt nästan kommit till bukt med, men vildmoroten...den sitter som berg. har man tur kan man få upp hela roten med maskros-verktyget, men inte alltid. Hur jag än rensar så är där kvar, och deras blast fyller raderna på bra nån vecka. Nu inriktar jag mig på att se till att de inte kommer i blom och fröar än mer.

Tips mottages tacksamt. Täckning är inte aktuellt, är massvis av hallon i landen och jag har inte tänkt flytta dem.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          bettan i piteå
          Inlägg 01-07-2007, 20:12
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 11 316

åkerfräken

Citera
          starlady
          Inlägg 10-07-2007, 20:59
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 8 157

Eftersom jag alldeles NYSS blivit begåvad med karl med hus och STOR tomt som ingen har petat på på år och dar ( help.gif ) blev mitt val Kirskål, för den håller på att invadera i stort sett hela trädgården. Blir nog till att marktäcka och muttra i några år.. för inte blir man väl av med den på bara EN säsongs täckande? dunno.gif

--------------------
          Nybliven perennplanteringsägare på jakt efter grönare fingrar.

Citera
          kronan
          Inlägg 15-08-2007, 14:49
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 11 466

Sorry Gittan i zon 5. Roundup fungerar INTE på åkerfräken. Inget, absolut INGET biter!!! (Jo förrsten, kanske om man lägger en "gummipresenning i botten).
          JAG HATAR ÅKERFRÄKEN!

Citera
          Lemonne
          Inlägg 18-08-2007, 16:11
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Åkerfräken är ett stort bekymmer i våra åkrar, och jagar ibland iväg oss från nyligen etablerade land där åkerfräken tagit över. Det enda som hjälper är djupplöjning, och det är ju inte så lätt att djupplöja en åker med jordgubbar - då ryker ju plantorna också! Den formligen kväver våra plantor och håller kvar fukten så vi får stora problem med mögel och svampsjukdomar. help.gif

Fast i trädgården är det kirskålen som kräver mest, den jagade bort med köksland som nu istället blev gräsmatta.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-08-2007, 19:51
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Plommonträdseländet och vildhalloneländet på tomtens utkanter (miljontals känns det som). Det är bara att gräva. Såpnejlikaeländet är historia, efter ett idogt grävande, puh.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Lottas
          Inlägg 25-08-2007, 07:58
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 11 519

Det går inte att välja! Jag avskyr dem alla: åkerfräken, knölklockor, revsmörblommor, körsbärsrotskott, tistlar...
          Kirskålen däremot gillar jag, den är utmärkt kaninmat och håller bara till bakom hasselbuskaget (än så länge). Bladen doftar gott och jag funderar på att börja äta den själv ;-)

--------------------
          //Lotta

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 10:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon