| |
|
  |
Exotiska frukter |
|
|
|
|
25-05-2005, 17:43
|
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 5 544

|
Hejsan, jag är också galen i att plantera exotiska frukter. Just nu har jag: citrus kaffe ananas cherimoya tamarind ( de ser verkligen ut som rymdvarelser ) jordnöt litchie dadel avocado passionsfrukt feijoa sötpotatis ( kanske inte räknas) pitahaya carambole Har på gång. kardemumma - vill inte gro kaktusfikon - vill inte gro papaya - vill inte gro fikon - vill inte gro mango - för tidigt att säga taro - tidigt stadium Jag byter gärna också i den mån jag har att avvara.
Söker själv fikon och kaktusfikon opuntia.
Mvh Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2005, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
CITAT (Scout @ 25-05-2005, 00:01) Jag skulle inte säga nej till nån stickling eller frö av av: fikon fikonkaktus kakao pomerans guava papaya söker ihärdigt efter tebuske också
Kan erbjuda i utbyte av: mispel (plantor 5cm höga nu)(har frön över också) longan (släkt med litchi, men slätare, brunare, mindre frukter)(10cm höga plantor, om det går att separera krukkamraterna) physalis (stickling från stor planta) Har även sticklingar från icke fruktväxter rotade och färdiga: paradisträd, ampelliljor(gröna och grönvita), en växt som sägs vara gummiträd och en afrikansk växt som det växer nya plantor ur bladen på om man lägger dem på jorden fikon har jag, men det är inte tid att ta sticklnigar än, men jag kommer måste besöära det, jag kan ta en stickling år tid i sommar när jag ställt ut busken, den är ca 150cm hög o nästan lika bred, o full i kart  själv skulle jag vara intresserad av longan
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2005, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 59

|
Apelsin, aprikos, cedro, citron, fikon, jordgubbsguavan, kumquat, nektarin, oliv, persika, pepino, passionsfrukt har jag fått frukt av. Jag vet inte hur mycket man får skriva om att man har plantor/sticklingar till salu/bytes i detta forum men den som är intresserad kan maila mig efter lista som jag har. Jag skulle vilja veta hur ni sköter er Litchi. Jag tycker att den är svår. Jag är mycket intresserad av Longan. Det låter som en spännande frukt.
--------------------
Mia Landström
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2005, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651

|
Angående Lichie, så har jag några plantor som väl är ca 1,5 år. En är ca 30 cm lång, rel mycket blad. "Fuskar" lite med denna och har den större tiden i ett litet miniväxthus. De övriga är endast ca 10 cm långa och växer långsamt. Apropå det. Mia, är det du som säljer Rambutan här på köpes/säljes? Den har jag aldrig lyckats få att gro. Hur gör du (om det nu är du)?
--------------------
Jerker i Gävle
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2005, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 383
Medlem nr: 5 180

|
Visst är det kul att plantera alla fröer man får tag i? Fast sambon verkar tycka att det är på gränsen till tvångströja snart *S* just nu har jag fått upp frön från pithaya, papaya, citron, grapefrukt och granatäpple. Sedan har jag ett gäng tjuriga krukor med frön (som vägrar gro) av bland annat tebuske, kaffe, rambutan och lagerträd. Har även fått tag i en liten planta av kardemumma. Ni som fått tag i kakao - HUR sjutton lyckades ni? Det är något jag gärna skulle vilja odla. bergamott, kanel och äkta fikon skulle också vara roligt att få tag i.
--------------------
Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2005, 11:29
|

Medlem

|
CITAT (jegi @ 25-05-2005, 23:18) Angående Lichie, så har jag några plantor som väl är ca 1,5 år. En är ca 30 cm lång, rel mycket blad. "Fuskar" lite med denna och har den större tiden i ett litet miniväxthus. De övriga är endast ca 10 cm långa och växer långsamt. Apropå det. Mia, är det du som säljer Rambutan här på köpes/säljes? Den har jag aldrig lyckats få att gro. Hur gör du (om det nu är du)? Ja, det är jag som säljer Rambutan. Den gror inte om det inte är helt färska frön. Jag var på Bali i februari och tog med mig massor av frön och alla grodde. Då var det inte svårt alls, det tog ca 6 dagar innan alla frön hade grott. Det handlar bara om färska frön.
--------------------
Mia Landström
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2005, 11:33
|

Medlem

|
CITAT (morellen @ 26-05-2005, 10:26) Visst är det kul att plantera alla fröer man får tag i? Fast sambon verkar tycka att det är på gränsen till tvångströja snart *S* just nu har jag fått upp frön från pithaya, papaya, citron, grapefrukt och granatäpple. Sedan har jag ett gäng tjuriga krukor med frön (som vägrar gro) av bland annat tebuske, kaffe, rambutan och lagerträd. Har även fått tag i en liten planta av kardemumma. Ni som fått tag i kakao - HUR sjutton lyckades ni? Det är något jag gärna skulle vilja odla. bergamott, kanel och äkta fikon skulle också vara roligt att få tag i. När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Jag vet inte vad du menar med äkta fikon men om det är den som växer vid medelhavet så är den inget rolig eftersom det inte blir några frukter på den eftersom de behöver den speciella stekeln för befruktning. Fikon som finns i Sverige är självfertila och blir ofta frukt på och lätt att få tag på i olika affärer speciellt denna tid på året.
--------------------
Mia Landström
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2005, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 47
Medlem nr: 2 099

|
hej.. ni som odlar drakfrukt.. tänk på att för att få frukt måste du ha oslat upp planror från RÖD och GUL drakfrukt.. få dom att blomma samtidigt (blomman öppnas på natten och håller bara ett par timmar, likt "nattens drottning). De ska pollineras med varandra. annars blir det inte frukt. dvs.. pollinerar du en blomma med en från samma sort (röd-röd eller gul-gul) så blir det inget!! som min kamrat sa.. "ända mot ända, kan ingenting hända"!!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2005, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 383
Medlem nr: 5 180

|
CITAT (Mia S @ 26-05-2005, 12:33) När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Dum fråga kanske men hur har du köpt den från tyskland? mailorder? Vore tacksam för lite tips var man kan leta. finns det några bra ställen man skall ha koll på? Eller är det en tysklandsresa som gäller? Mia S; Bergamott hade varit väldigt intressant - försökte skicka ett meddelande privat till dig men vet inte om jag lyckades...
--------------------
Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2005, 13:25
|

Medlem

|
CITAT (morellen @ 28-05-2005, 09:55) CITAT (Mia S @ 26-05-2005, 12:33) När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Dum fråga kanske men hur har du köpt den från tyskland? mailorder? Vore tacksam för lite tips var man kan leta. finns det några bra ställen man skall ha koll på? Eller är det en tysklandsresa som gäller? Mia S; Bergamott hade varit väldigt intressant - försökte skicka ett meddelande privat till dig men vet inte om jag lyckades... Jag köper från Ebay i Tyskland. Det är ungefär som Tradera som finns här i Sverige men mycket större. Däremot måste man kunna lite tyska för att klara det. Jag handlar dessutom en del när jag åker till både Tyskland och Italien. Det finns en Bernard Voss i närheten av Hamburg som har mycket och bra plantor. Han har även skrivit en bra bok om citrus på tyska förstås. I Italien så kostar träden erhört mycket mindre än vad man kan föreställa sig. De är dessutom ganska stora ca 60-80 cm höga och bär frukt redan. Jag har inte fått ditt mail om Bergamott. Jag har en planta tror jag som jag hade tänkt sälja eftersom jag ska flytta snart. Den är ca 35 cm hög. Maila om du är intresserad. mia.landstrom@telia.com
--------------------
Mia Landström
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2005, 10:34
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Här är tydligen många som har Passiflora. Någon som har frön av P. caerulea och P. ligularis? Jag skulle bli jätteglad om jag fick köpa eller byta till mig några.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2005, 15:51
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
"Rara växter" hade vad jag sökte. Köpte samtidigt P. edulis. Någon som vet om det är skillnad på de frön man själv petar ur en passionsfrukt och "köpefrö"?
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
|
|
|
31-05-2005, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
CITAT (Gertie @ 31-05-2005, 16:51) "Rara växter" hade vad jag sökte. Köpte samtidigt P. edulis. Någon som vet om det är skillnad på de frön man själv petar ur en passionsfrukt och "köpefrö"? vet inte riktigt, med köpefrön finns ju risken att gröna har legat länge och förlorat sin grobarhet, ifrån köpefrukt gror nästan 100% av fröna,
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2005, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag hänger på med en fråga till er som har erfarenhet: Jag har just fått upp en mango, hur ger jag den bäst förutsättningar att leva och bli stor?
Mia S om du får plantor av kanel och bergamott är jag vansinnigt intresserad, hör gärna av dig i så fall!
Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2005, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 961
Medlem nr: 274

|
Jag har nog provat på det mesta... Papya, Passion, stjärnfrukt, drakfrukt, citrus, kiwi, banan, dadel, kokos, avokado, mango, kaffe, fikon, kaktus fikon...de flesta är väl rättså lättodlade!
Men som de flesta så kastar jag dem efter att jag har haft dem ett tag! De ända jag har kvar nu är Stjärnfrukten, Passion och Opuntian!
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-2005, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 453
Medlem nr: 3 938

|
CITAT (Emser @ 06-07-2005, 17:43) Men som de flesta så kastar jag dem efter att jag har haft dem ett tag! Så kan du väl inte göra! tröttnar du på dem eller? mvh zazu
--------------------
Odlar i Uppsala, Zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2005, 13:02
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 06-07-2005, 17:26) Jag hänger på med en fråga till er som har erfarenhet: Jag har just fått upp en mango, hur ger jag den bäst förutsättningar att leva och bli stor?
Mia S om du får plantor av kanel och bergamott är jag vansinnigt intresserad, hör gärna av dig i så fall!
Mvh Fenja Såhär står det i "Sätt kärnor, frön och knölar" av Eva Rönnblom...ang. mango!
"/.../Mangogroden brukar titta upp efter 4-10 veckor. Det kan komma flera skott ur samma kärna. De första bladen som kommer är rödaktiga och ser lite hängiga ut, men det är som det ska vara - bladen rätar snart upp sig och antar en intensiv grön färg. Så småningom bör plantan bör plantan skolas om till en större kruka med gödslad krukväxtjord, blandad med med lecakulor, kross eller grovt grus. På förnsterbrädan vill mangon stå fritt, luftigt och ljust. Spraya bladverket med vatten då och då. När mangoträder blivit några år kan det komma nya skott ifrån roten. Den trivs ypperligt i ett kallväxthus under sommarmånaderna, men trädet tål inte kyla. Det tar 6-10 år innan en frösådd mango blommar, men det är mycket ovanligt att hemmaodlad mango ger frukt."Zazu>> Helt ärligt så ja - jag tröttnar på dem efter ett par år. Det finns så mycket som mitt nyckfulla sinne vill prova på! Eftersom jag bor i en lägenhet så är min fönsteryta minst sagt begränsad! Men för mig så är det roligare att prova på och se hur länge jag kan ha den levande än att se om jag kan få den att sätta knopp eller frukt. Köper jag en blomma vill jag oftast se hur länge jag kan få den att överleva eftersom jag bor högst upp och har därmed en ganska varm lgh! Får jag den att blomma är det en bonus och betyder oftast att jag behåller den...
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2005, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Tack Emser!  Precis vad jag behövde veta. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2005, 16:42
|

Medlem

|
Fenja>> Å vad ska det där uttalandet betyda då?
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|